Iranian Agriculture News Agency

قرار گرفتن در معرض قارچ‌کش‌ها منجر به اثرات نامطلوب بر مغز و افزایش بیماری‌های عصبی می‌شود

نتایج تحقیقات صورت‌گرفته در دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا نشان داد که با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قارچ‌کش، هنگام اسپری توسط کشاورزان باعث ایجاد و تشدید بیماری اوتیسم، بیماری‌های عصبی به‌ویژه آلزایمر و هانتینگتون می‌شود.

قرار گرفتن در معرض قارچ‌کش‌ها منجر به اثرات نامطلوب بر مغز و افزایش بیماری‌های عصبی می‌شود

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، نتایج تحقیقات صورت‌گرفته در دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا نشان داد که با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قارچ‌کش، هنگام اسپری توسط کشاورزان باعث افزایش بیماری‌هایی در آنها می‌شود، قرار گرفتن در معرض قارچ‌کش‌ها منجر به تولید و تغییراتی در بیان ژن شده و باعث ایجاد و تشدید بیماری اوتیسم، بیماری‌های عصبی به‌ویژه آلزایمر و هانتینگتون می‌شود.

نتایج این مطالعه که در مجله Nature Communications منتشر شده است، نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی دارای پتانسیلی هستند که فعالیت و عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

زیلکا و همکارنش با انجام این پژوهش نشان دادند که با در معرض قرار دادن سلول‌های عصبی موش‌ها با برخی مواد شیمیایی و تعیین توالی RNA سلول‌های عصبی موش‌ها، این سلول‌های عصبی دچار بی‌نظمی در کارکرد خود می‌شوند.

وی و همکارنش با بررسی داده‌های صدها موش با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری مشاهده کردند که این تغییرات در همه موش‌ها از روند مشابهی برخوردار هستند.

مواد شیمیایی استفاده شده در این تحقیق شامل rotenone ، pyridaben ، fenpyroximate و یک کلاس جدید از قارچ‌کش که شامل pyraclostrobin ، trifloxystrobin ، fenamidone ، famoxadone ، Azoxystrobin ، fluoxastrobin و kresoxim بود.

زیلکا بیان داشت که استفاده کشاورزان از مواد شیمیایی در حال گسترش است. اگرچه استفاده از قارچ‌کش‌ها منجر به کاهش خسارت ناشی از بیماری‌ها می‌شود و بازدهی محصول را افزایش می‌دهد، اما برخی محصولات برگی مانند کاهو، اسفناج و کلم برگ هنگام استفاده از قارچ‌کش‌ها دارای سطح بالایی از مواد هستند و منجر به اثرات نامطلوب بر کارکرد مغز می‌شوند.

جهت بررسی اثر بیشتر این مواد بر سلول‌های عصبی انسان‌ها نیاز به مطالعات بیشتر بوده تا مشخص شود این مواد چه خطراتی را ممکن است به مغز انسان وارد کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که نتایج این تحقیقات باعث شود تا سازمان‌های نظارتی توجه و بررسی دقیق‌تری را نسبت به استفاده از قارچ‌کش‌ها داشته باشند و مطالعات اپیدمیولوژیکی را نسبت به اثر این مواد داشته باشند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید