Iranian Agriculture News Agency

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفتگو با ایانا:

صید ماهی از مصب رودخانه‌ها غیرقانونی است/ ورود 25 میلیون قطع بچه‌ماهی با شرایط تکثیر طبیعی در سال گذشته

فعالیت صیادانی که در مصب رودخانه‌ها که محل تخم‌ریزی ماهیان استخوانی است، اقدام به صید می‌کنند، غیرقانونی است و در این راستا برای مدیریت جامع رودخانه‌ها، تقاضایی از سوی این سازمان داده شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره صیدهای غیرمجازی که در محل اتصال رودخانه‌ها به دریا در فصل بهار انجام می‌شود، گفت: متأسفانه عده‌ای از صیادان که دارای مجوز نیستند، در زمان تخم‌ریزی برخی ماهیان در مصب رودخانه‌ها، یعنی جایی که رودخانه به دریا می‌ریزد، اقدام به صید این ماهیان می‌کنند که بیشتر این ماهیان برای تخم‌ریزی به این منطقه آمده‌اند.

علی‌اصغر مجاهدی افزود: این نوع صید غیرمجاز است و به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان شیلات نیست، اما به‌دلیل آنکه مدیریت جامعی برای رودخانه‌های کشور وجود ندارد، این اقدام هرساله انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ماهیان استخوانی همچون ماهی سفید، خاویاری، کپور در مصب رودخانه‌ها تخم‌ریزی می‌کنند و در فروردین‌ماه علت مهاجرت آنها تخم‌ریزی است که متأسفانه به صید صیادان گرفتار می‌شوند.

مجاهدی ادامه داد: رودخانه‌های کشور که به دریاها می‌ریزند، مکان مناسبی برای تکثیر طبیعی ماهیان در شرایط حاضر نیستند، زیرا عوامل مختلفی همچون جاده‌ها، سدها، آلودگی‌ها و موانع طبیعی باعث از بین رفتن تخم‌های این ماهیان می‌شوند و علاوه بر آن در بیشتر موارد ماهیان دارای تخم به صید صیادان گرفتار می‌شوند.


رودخانه‌ها مسئول خاصی ندارد

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: در حال حاضر رودخانه‌ها مسئول خاصی ندارد، زیرا بخشی که مربوط به حق‌آبه و دبی آب است، توسط وزارت نیرو مدیریت می‌شود و بخشی دیگر که آلودگی‌های زیست‌محیطی و سایر موارد را دربر می‌گیرد، توسط محیط زیست و همچنین بخش دیگری که مربوط به استحصال شن و ماسه از رودخانه‌ها است، توسط ارگان دیگری مدیریت می‌شود که این امر مانع از تکثیر طبیعی ماهیان در رودخانه‌ها می‌شود.

وی یادآور شد: لازم است مدیریت جامعی برای رودخانه‌ها اعمال شود که در این راستا از آنجا که سازمان شیلات، حوزه تصمیم‌گیر نیست، اما تقاضا داده‌ایم که در این بخش تجدیدنظر شود و برای جلوگیری از قطع نسل ماهیان، اقدامی جامع انجام شود.

مجاهدی تأکید کرد: سازمان شیلات برای جلوگیری از از بین رفتن مولدان هرساله مولدان را گرفته و در شرایط مصنوعی تخم‌های آنها را استحصال می‌کنند و پس از آنکه لاروهای ماهیان به سن مناسبی رسید، آنها را در دریا رهاسازی می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که سالانه در برنامه داریم که 500 تا 600 میلیون قطعه لارو بچه‌ماهی به دریا رهاسازی کنیم که اگرچه این حرکت با شرایط طبیعی کاملاً متفاوت است، اما مانع از آن می‌شویم که ماهیان از بین بروند.

وی اظهار داشت: با مشارکت صیادان در سال گذشته 25 میلیون قطعه بچه‌ماهی با شرایط کنترل‌شده به دریا رهاسازی شد و امسال نیز در برنامه داریم تا تکثیر را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که در مصب رودخانه‌ها جایگاهی برای ماهیان ایجاد کنیم تا تکثیر طبیعی در شرایط حفاظت‌شده صورت گیرد.

مجاهدی در پایان گفت: رودخانه‌های دریای خزر رگه‌های حیاتی این دریا محسوب می‌شوند؛ بنابراین لازم است برای تخم‌ریزی ماهیانی ازجمله کپور، استخوانی و خاویاری که تنها در رودخانه‌ها تخم‌ریزی می‌کنند، اقدامات نظارتی بیشتری اعمال شود./

M-950123-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید