Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفتگو با ایانا:

ساختار تشکل‌های صادرکننده آبزیان در سال جاری بهینه می‌شود/ صادرات قزل‌آلا افزایش می‌یابد

در سال جاری ساختار تشکل‌های صادرکننده آبزیان نظم بیشتری خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات میگو، ماهی و خاویار ایرانی افزایش یابد.

ساختار تشکل‌های صادرکننده آبزیان در سال جاری بهینه می‌شود/ صادرات قزل‌آلا افزایش می‌یابد

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره برنامه‌های صادراتی آبزیان در سال جدید گفت: صادرات محصولات شیلاتی به روسیه در مسیر مناسبی قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با برنامه‌ریزی مناسب‌تری دنبال شود.

علی‌اکبر خدایی افزود: در حالی که سال گذشته یک‌هزار تن صادرات به کشور روسیه وجود داشت در سال قبل از آن 20 تن و سال قبل‌تر هیچ محصولی از ایران به این کشور وارد نشد.

وی خاطرنشان کرد: امسال در برنامه داریم با رویکردی جدید ادامه کار دهیم و بیش از 10 در صد بازار صادراتی دنیا را به کشورمان اختصاص دهیم.

خدایی ادامه داد: عزم جدی برای صادرات آبزیان به کشورهای اروپایی وجود دارد اما چون در مراودات بانکی مشکل وجود دارد در شرایط حاضر صادرات به کشورهای جنوب شرقی، چین، امارات و روسیه ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به رفع مشکلات و بیماری‌های ماهی قزل‌آلا و مناسب شدن قیمت آن پیش‌بینی می‌شود تولید افزایش یافته و قیمت‌های صادراتی مناسب‌تر باشد.

خدایی یادآور شد: به‌دلیل بیماری در مزارع قزل‌آلا میزان تولید از 120 هزار تن به کمتر از 80 هزار تن در سال گذشته رسید، اما چون برخی از بهره‌برداران نسبت به پاکسازی یا آیش مزارع خود اقدام کرده بودند، در سال جاری پیش‌بینی می‌شود، تولید افزایش یابد.


برنامه ریزی های صادراتی انسجام ندارد

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران درباره صادرات خاویار نیز تأکید کرد: پس از دست رفتن خاویار دریای خزر و جایگزینی آن با انواع پرورشی، پیش‌بینی صادرات به آمریکا و سایر کشورها افزایش می‌یابد.

وی از ساماندهی و ایجاد ساختار صحیح در چرخه تولید و صادرات در سال جدید خبر داد و اظهار داشت: شیلات ازجمله بخش‌هایی است که صفر تا صد فعالیت‌های آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اما متأسفانه برنامه‌ریزی منسجمی در تولید و صادرات نیست که باید در سال جدید در این بخش برنامه‌ریزی‌های بهتری داشته باشیم.

خدایی همچنین گفت: در ساختار جدید تلاش می‌شود بهره‌وری مزارع را بالاتر برده و با برگزاری همایش‌ها و سمینارها و اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع وضعیت تشکل‌ها را مدنظر قرار دهیم.

وی در پایان افزود: زمینه‌های تولید ماهی، بچه‌ماهی و میگو، کارخانه‌های خوراک آبزیان و... در کشور وجود دارد؛ بنابراین امکان صادرات بیشتر آبزیان وجود دارد./

M-950123-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید