Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی عنوان شد:

ورود قانون برای ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی در سال 95

کاوه خاکسار، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی درباره وضعیت آخرین وضعیت تولید، برنامه‌ها و اهدافی که در برنامه ششم توسعه برای تولید برنج و سیاست های کشت آن متصور است، با ایانا گفت و گو کرد.

ورود قانون برای ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی در سال 95


برای تولید محصول برنج چه برنامه‌ای را در دستور کار دارید؟

برنج نیز از محصولات استراتژیک در طرح‌های افزایش خوداتکایی و در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که تولید آن در دو استان گیلان و مازندران مشمول حمایت‌های دولتی است و با توجه به آنکه وضعیت آب در استان‌های غیرشمالی نامناسب است، توصیه شده که با تغییر کشت و اعمال الگوی کشت مناسب کشاورزان را راهنمایی کنند تا تولید سایر محصولات در دستور کار قرار گیرد.

سطح زیر کشت برنج در دو استان شمالی حدود 450 هزار هکتار است که در مازندران تاکنون حدود 90 هزار هکتار اراضی شالیزاری شخم و شیار شده و حدود 40 هزار هکتار مرزبندی و آب تخت اولیه و 30 هزار هکتار خزانه‌گیری شده است و در گیلان نیز تاکنون حدود 100 هزار هکتار شخم اولیه انجام شده است و وضعیت آب سد نیز نسبت به سال قبل بهتر است.

سال گذشته 35 درصد از سطح زیر کشت برنج در استان‌های غیرشمالی کاهش یافت که امیدواریم برای سال جدید نیز شاهد کاهش سطح زیر کشت برنج در استان‌های غیرشمالی باشیم.


برای رعایت الگوی کشت، چه تمهیدات قانونی اندیشیده شده است؟

به کشاورزان توصیه کرده‌ایم که در استان‌های غیرشمالی برنج نکارند و در این راستا توصیه شده است که مزارع برنج در استان‌های غیرشمالی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار نگیرد و علاوه بر آن، اگر لازم باشد، تمهیدات قانونی نیز برای این ممنوعیت انجام خواهیم داد.


در حال حاضر ضریب خوداتکایی محصول برنج چه عددی است و چه برنامه‌ای برای افزایش آن داریم؟

ضریب خوداتکایی برنج در حال حاضر 50 است که امیدواریم با طرح‌های تدوین‌شده بتوانیم آن را به 65 درصد برسانیم که البته سطح زیر کشت باید پایین بیاید و استان‌های غیرشمالی از کاشت خودداری کنند و ضمن اینکه ما افزایش جمعیت را نیز باید محاسبه کنیم. برای افزایش کارایی مصرف آب و افزایش عملکرد در واحد سطح نیز برنامه‌هایی همچون افزایش بهره‌وری آب در اراضی شالیزاری، حمایت از کشت ارقام پرمحصول، توسعه سطح پرورش رتون، مساعدت در تغذیه اراضی شالیزاری، نظارت بر اراضی شالیزاری و رعایت توصیه‌های به‌زراعی، مساعدت در پرورش نشاء، مساعدت در کاشت با ماشین نشاءکار، مساعدت در ایجاد مزارع با سیستم نوین مزارع الگویی و تأمین بذر مدنظر است.


از لحاظ تولید بذر برنج به چه میزان وابسته هستیم؟

امسال در استان مازندران 25 تن بذر مادری و 750 تن نیز بذر گواهی‌شده تولید شد و سال آینده در برنامه داریم که به میزان قابل توجهی نیاز بذری دو استان برنج‌خیز کشور را برطرف کنیم؛ همچنین برای نخستین‌بار امسال 17.5 تن بذر مادری رقم هاشمی در گیلان که خالص‌سازی شده بود را تولید و علاوه بر آن 66 تن نیز بذر گواهی‌شده این رقم کیفی تولید شد که در سال‌های گذشته چنین تولیدی نداشته‌ایم. اینها مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت همچنین 25 تن بذر مادری ارقام پرمحصول در استان گیلان و 120 تن بذر گواهی‌شده نیز در این استان تولید و توزیع شده است. امیدواریم در سال‌های آینده با همکاری بخش خصوصی بتوانیم نیاز بذری استان‌های گیلان و مازندران را تأمین کنیم.


مشکل سرانه مصرف و تولید در دولت تدبیر و امید برطرف شد؟

مصرف سرانه اعلام شده از طرف این معاونت 38 کیلوگرم بود که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران این مقدار 37.070 اعلام شده است. تولید در سال جاری حدود یک میلیون و 800 هزار تن بود و در این زمان مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 11 ماهه منتهی به بهمن‌ماه سال جاری، 672 هزار تن برنج به کشور وارد شده است، در حالی که در سال گذشته میزان واردات یک میلیون و 76 هزار تن بود که در مقایسه از نظر وزنی امسال با 37 درصد کاهش روبه‌رو بودیم.


رغبت کشاورزان به کشت ارقام پرمحصول چگونه است؟

افزایش سطح زیر کشت ارقام پرمحصول یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است و در این راستا تلاش می‌کنیم که ارقام جدیدی را همچون شیرودی و فجر که از لحاظ کمی و کیفی تولید مناسبی داشته‌اند را گسترش دهیم و قیمت‌های تضمینی گروه یک برنج، نیز 15 درصد از افزایش برخوردار بود؛ بنابراین رغبت مردم به استفاده از ارقام فوق افزایش یافته است و علاوه بر آن، امسال رقمی به اسم گیلانه در گیلان معرفی شده است که این رقم زودرس‌تر بوده و عملکرد آن 1.5 تن در هکتار بیش از ارقام کیفی رایج است و از کیفیت مناسبی نیز برخوردار است. اگر بتوانیم رقم‌های جدید را به عرصه وارد کنیم، تا حدود زیادی از نیاز به واردات برنج خواهیم کاست.


برای ورود تکنولوژی جدید ارقام برنج چه برنامه‌هایی دارید؟

17 رقم جدید برنج از کشور چین وارد و قرار است به‌صورت آزمایشی در مؤسسه تحقیقات برنج در گیلان و مازندران کشت شود که پس از بررسی نتایج، در صورت مناسب بودن می‌تواند در تولید کمی و کیفی برنج مؤثر باشد، زیرا عملکرد ارقام فوق باید بالای 10 تن باشد که میانگین برنج در کشور 7.5 تن است و البته باید متذکر شوم کشاورز نمونه سال جاری توانسته است عمکلرد 13 تنی را از رقم شیرودی برداشت کند و این نشان دهنده پتانسیل ارقام ما است، اما ما باید سعی کنیم از طرق مختلف میانگین عملکرد را در کشور بالا ببریم ضمناً توجه به ذائقه مردم بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم تا ارقامی را به مردم معرفی کنیم که مشتری‌پسندی خوبی داشته باشد.


برای رقم زدن بهترین عملکرد، چه اقداماتی در دستور کار است؟

مدیریت تلفیقی کرم ساقه‌خوار برنج، اصلاح، بهسازی و نوسازی واحدهای شالیکوبی، استفاده از علف‌کش‌های مناسب برای مبارزه با علف‌های هرز، ارزیابی نظارت بر تولید، ساماندهی تولید و فرآوری بذر، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و ارتقاء درجه مکانیزاسیون در دستور کار است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر در استان مازندران بیش از 90 درصد و در استان گیلان بیش از 80 درصد مراحل کاشت و برداشت برنج به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.

مصرف کود و سم بصورت بهینه و بر اساس نیاز باید باشد و اینکه اعلام می شود 50 درصد برنج داخلی و وارداتی تراریخته است، صحت نداشته، و آزمایشات انجام شده بیانگر آن است که برنج تولیدشده در کشور مشکلی ندارد./

M-950123-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید