Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان پنبه داراب در گفتگو با ایانا:

تخم پنبه به جای صنایع روغن‌کشی، راهی دامداری‌ها می‌شود

در حالی که 70 تا 100 هزار تن تخم پنبه می‌تواند بخشی از روغن مورد نیاز صنایع داخلی را تأمین کرده و از خروج ارز برای تأمین روغن خام جلوگیری کند، به‌علت عدم استقبال صنایع روغن‌کشی و نبود توجیه اقتصادی برای صنعت، راهی واحدهای پرورش دام و دامداری‌ها می‌شود، در حالی که با احیاء طرح جامع پنبه می‌تواند به چرخه مصرف انسانی بازگردد.

تخم پنبه به جای صنایع روغن‌کشی، راهی دامداری‌ها می‌شود


مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان پنبه داراب استان فارس امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: طرح جامع پنبه هرچند در دولت‌های گذشته مورد بررسی دولت قرار گرفت، اما به‌علت متأثر شدن از شرایط سیاسی هیچ‌گاه نتوانست روی میزهای تصمیم‌گیر قرار گیرد و به نتیجه برسد؛ لذا به‌نظر می‌رسد احیا شدن این طرح بتواند تولید پنبه کشور را در شرایط استاندارد و متناسب با ارزش اقتصادی آن تعریف کند.

علی‌محمد انصاری افزود: در طرح جامع پنبه که ابزارهای تشویقی نظیر پاداش به ازای هر هکتار و تعرفه شناور و همچنین چگونگی توسعه مزارع پنبه بدون افزایش سطح زیر کشت مورد تأکید قرار گرفته، از این محصول به‌عنوان یک گیاه ارزآور نام برده شده است و می‌تواند فرصت اشتغال بسیاری برای فعالان آن فراهم کند؛ با این وجود، در کمیته اقتصادی دولت گذشته به تصویب رسید و نیمه‌کاره رها شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخش کشاورزی در چارچوب اقتصاد مقاومتی توانسته است بالاترین سرعت پیشرفت را داشته باشد، باید در جزئیات نیز به هرکدام از محصولات زراعی که دارای ارزش افزوده بیشتری هستند، توجه خاص‌تری نشان داد و پنبه بدون شک به‌عنوان طلای سفید ایرانی باید مورد توجه قرار گیرد.


100 هزار تن تخم پنبه، خوراک گاوها می‌شود

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان پنبه داراب استان فارس ادامه داد: پیش‌بینی حجم تولید تخم پنبه رقمی بین 70 تا 100 هزار تن است که در واقع نصف محلوج تولیدی کشور را شامل می‌شود و می‌تواند 15 درصد روغن استحصالی آن به‌راحتی در سبد غذایی انسانی قرار گیرد؛ با این وجود، به‌علت عدم استقبال صنایع روغن‌کشی، مستقیم وارد چرخه مصرف می‌شود.

انصاری تصریح کرد: در صورت تصویب طرح جامع پبنه و روشن شدن وضعیت تخم پنبه، صنایع روغن‌کشی نیز در شرایط اقتصادی شفافی با این محصول قرار می‌گیرند و برای استحصال آن توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: با ورود صنایع روغن‌کشی، امکان استحصال روغن با توجه به وابستگی کشور به واردات روغن خام وجود دارد و می‌تواند بخشی از روغن مورد نیاز را تأمین کند و کنجاله آن به‌عنوان خوراک دام وارد چرخه مصرف شود.

انصاری تأکید کرد: پس از حذف یارانه خرید تخم پنبه، طی هفت سال گذشته تخم پنبه عملاً در چرخه انسانی قرار نگرفته و مستقیم راهی واحدهای دامداری می‌شود.


قیمت جهانی پنبه به 60 دلار و هفت سنت رسید

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان پنبه داراب استان فارس اظهار داشت: آنچه باید در قیمت جهانی پنبه مورد توجه قرار گیرد، آن است که تولید پنبه در بازارهای جهانی با قیمت پایین همواره صنایع نساجی را راغب می‌کند تا محصول مورد نیاز خود را به جای بازارهای داخلی از بازارهای جهانی تأمین کند.

وی همچنین گفت: قیمت نفت باعث کاهش قیمت الیاف مصنوعی شده است و همین عامل باعث می‌شود نیاز صنایع نساجی به تأمین پنبه چه از بازارهای داخلی و چه از بازارهای خارجی رشد نزولی داشته و در بلندمدت علاوه بر از بین رفتن تقاضا در صنعت، باعث بی‌انگیزگی کشاورزان نیز شود.

انصاری در پایان افزود: در حال حاضر قیمت پنبه در بازار داخلی شش‌هزار و 500 تا هفت‌هزار تومان است و این بها از هر کیلوگرم یک دلار و 46 سنت تا دو دلار متفاوت است./

F-950123-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید