Iranian Agriculture News Agency

کیفیت خاکشیر بشرویه مسئولان را به خراسان می‌کشاند؛

نخستین جشنواره خاکشیر برگزار می‌شود/ پیش‌بینی تولید 126.5 تن خاکشیر در قطب تولید

نخستین جشنواره برداشت خاکشیر در 27 فروردین‌ماه در شهرستان بشرویه استان خراسان جنوبی با حضور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی و تنی چند از مسئولان ستادی و استانی برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره خاکشیر برگزار می‌شود/ پیش‌بینی تولید 126.5 تن خاکشیر در قطب تولید


مسئول دبیرخانه جشنواره برداشت خاکشیر شهرستان بشرویه از برگزاری این جشنواره در پایان فروردین‌ماه سال جاری خبر داد و در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان بشرویه و کمک به بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

محمد اسماعیلی‌اول افزود: شهرستان بشرویه در حوزه کشاورزی از ظرفیت‌های ویژه و استراتژیکی برخوردار است که امید می‌رود این برنامه‌ها گامی مؤثر در راستای تکمیل زنجیره‌های تولید و مزیت‌دار در بخش کشاورزی شهرستان باشد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جدید به‌عنوان سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" و پیشنهادهای دهگانه ایشان به مسئولان اجرایی؛ این برنامه را نخستین حرکت‌برای تحقق شعار سال 95 عنوان داشت و خاطرنشان کرد: تولید و فرآوری خاکشیر یکی از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان بشرویه است و با اقدامات صورت گرفته در صدد فرآوری محصول خاکشیر بشرویه هستیم تا از خام‌فروشی و سودجویی دلالان جلوگیری شود و با راه‌اندازی صنایع کوچک و زودبازده در زمینه فرآوری و برندسازی خاکشیر عایدات بهره‌برداران بخش کشاورزی از گذشته بیشتر شود.

اسماعیلی‌اول ادامه داد: شهرستان بشرویه یکی از قطب‌های تولید خاکشیر در ایران است و خاکشیر این منطقه از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به‌دلیل و ریز بودن دانه‌ها بازارپسندی بالایی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در 230 هکتار از اراضی این شهرستان، خاکشیر کشت شده است و حداکثر تا نیمه نخست اردیبهشت‌ماه محصول خاکشیر در شهرستان بشرویه جمع‌آوری خواهد شد.


پیش‌بینی تولید 126.5 تن خاکشیر در بشرویه

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بشرویه یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار 550 کیلوگرم محصول برداشت شود و در مجموع امسال تولید این محصول به 126.5 تن برسد.

اسماعیلی‌اول تأکید کرد: این جشنواره با همت بخش خصوصی و همکاری ادارات و ارگان‌های دولتی سطح شهرستان و با حضور مسئولان سطح ملی و استانی در 27 فروردین‌ماه 1395 در محل روستای مجد (امامزاده بی‌بی نجمه‌خاتون) برگزار خواهد شد.

وی‌ انجام عملیات نمادین برداشت خاکشیر، استقرار نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی، سوغات محلی توانمندی‌ها و صنایع دستی بشرویه، اجرای برنامه‌های متنوع، موسیقی و بازی‌های بومی و محلی را ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های این جشنواره اعلام کرد.

اسماعیلی‌اول اظهار داشت: خاکشیر گیاهی خودرو است و هر کیلوگرم آن در شهرستان 20 هزار تومان قیمت دارد و در تهران و به‌صورت بسته‌بندی شده 50 هزار تومان قیمت دارد.

وی در پایان گفت: امید می‌رود با سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش بتوانیم سودآوری بیشتری برای کشاورزان منطقه ایجاد کنیم.

گفتنی است، شهرستان بشرویه در محصولات دیگری همچون پنبه، پسته، جالیز و جو در سطح استان و در برخی موارد در سطح ملی بیشترین سطح زیر کشت و تولید را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است، خاکشیر دارای طبع گرم و تر است و در رفع عطش به‌ویژه در ایام گرم و ماه مبارک رمضان پرکاربرد است و علاوه بر آن از آنجایی که در دفع سریع قند مؤثر است، مورد استفاده بیماران دیابتی بوده و به هضم سریع غذا کمک می‌کند./


M-950123-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید