Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم به ایانا خبر داد:

حضور برنده جایزه جهانی غذا در مزارع گندم ایران/ گندم ایران در بهترین شرایط رویشی و تولید

محصول گندم در مناطق گرمسیری آماده برداشت شده است و از لحاظ رویشی و تولید دارای بهترین شرایط است.

حضور برنده جایزه جهانی غذا در مزارع گندم ایران/ گندم ایران در بهترین شرایط رویشی و تولید

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از حضور سانجای راجرام، مشاور ایکاردا و محقق مجرب گندم دنیا در ایران خبر داد و گفت: بازدیدهای انجام‌شده از مناطق جنوب و ازجمله منطقه صفی‌آباد دزفول رضایت‌بخش است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: عملکرد ارقامی چون مهرگان، شوش، سیروان و... در این منطقه رضایت این محقق برجسته را تأمین کرد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 58 لاین گندم از سوی ایکاردا برای این منطقه پیشنهاد شده بود که 12 رقم از عملکرد مناسب‌تری برخوردار است.

اسفندیاری‌پور درباره وضعیت گندم در استان‌ها ادامه داد: سطح سبز گندم مناسب بوده و با بارندگی‌های موجود، گندمکاران در مناطق شمالی ازجمله دشت مغان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و... نسبت به بیماری‌ها هوشیار باشند و از قارچ‌کش‌های توصیه‌شده استفاده کنند.

وی تصریح کرد: گندم تولیدشده در فروردین‌ماه دو درصد کل تولید را دربر دارد و در حال حاضر برداشت از استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، منطقه جنوب کرمان (جیرفت)، جنوب فارس و مناطق گرم خوزستان و ایلام در حال انجام است.

اسفندیاری‌پور یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 12.5 میلیون تن گندم در کشور تولید شود که 9.5 میلیون تن آن به مباشرت شرکت بازرگانی دولتی و غله کشور به‌صورت تضمینی خریداری شود.


رانندگان کمباین با تنظیمات مناسب از ضایعات گندم جلوگیری کنند

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان قیمت مناسب گندم در سال جاری تأکید کرد: گندم معمولی با قیمت 1270.5 تومان و گندم دروم با قیمت 1306.8 تومان با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید در سال زراعی جدید از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی اظهار داشت: تولید امسال از کیفیت و کمیت مناسبی برخوردار است و به گندمکاران توصیه می‌شود مراقبت از مزارع را جدی‌تر بگیرند و به رانندگان کمباین نیز توصیه می‌شود با تنظیمات مناسب از ضایعات این محصول استراتژیک جلوگیری کنند.

اسفندیاری‌پور همچنین گفت: امسال در مجموع شش میلیون هکتار زمین به کشت گندم اختصاص یافته است.

گفتنی است، دکتر سانجای راجرام، محقق گندم هندی‌الاصل مؤسسه بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت) به‌عنوان برنده جایزه غذا در سال 2014 شش روزی است که در ایران حضور دارد و از وضعیت تولید و ارقام کشت شده و عملکرد محصول گندم رضایت داشته و در پاره‌ای از موارد توصیه‌های فنی را داشته است./

M-950123-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید