Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خبر داد:

بهره‌برداری از نژادهای دوقلوزا گوسفند رومانف برای افزایش تولید گوشت قرمز

هدف از اجرای این طرح بهبود صفات مادری به‌ویژه افزایش تولید شیر مورد نیاز بره‌ها و سرعت رشد و ضریب تبدیل مناسب، افزایش تولید مثل در طول سال برای تحقق حداقل سه بره در سال، بهبود کیفیت لاشه از طریق کاهش چربی و بهبود بازدهی وزن لاشه به وزن زنده است.

بهره‌برداری از نژادهای دوقلوزا گوسفند رومانف برای افزایش تولید گوشت قرمز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از ایجاد ترکیبات ژنتیکی جدید گوسفند در راستای ایجاد نژادهای دوقلوزا و اصلاح شده در استان کرمان خبر داد و گفت: اجرای این پروژه پنج‌ساله و شروع آن در سال جاری بوده و حجم عملیات با اعتبارات دولتی تعداد 400 رأس و طبق برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده با حضور بخش خصوصی به حدود دوهزار رأس خواهد رسید.

علی باقری افزود: گوسفند رومانف از نژادهای چندقلوزا است که علاوه بر آن به‌دلیل خصوصیاتی چون فحلی خارج فصل، سن بلوغ پایین و از همه مهم‌تر حس مادری خیلی قوی از نژادهای مطرح در جهان است.

وی از برنامه آینده این معاونت به تعریف و اجرای طرح‌های متناسب با استان و مسائل مرتبط با تغذیه، مدیریت دام و اصلاح نژاد اعم از گوسفند و بز، گاو و طیور اشاره کرد که لازمه اجرای آن بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

باقری خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که با تعامل و در نظر گرفتن منافع متقابل بتوانیم با مد نظر قرار دادن تصدی‌گری بخش خصوصی، پروژه‌های اساسی و مرتبط با نیاز استان که در بطن آن زیر پروژه‌های متعددی نیز قابل تعریف است را با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نظرات و تجربیات علمی کارشناسان اجرا کنیم.

وی هدف از اجرای این پروژه را افزایش بهره‌وری و اقتصادی کردن حرفه پرورش گوسفند در سامانه پرورش غیرمرتعی از طریق افزایش چند قلوزایی عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمان، بهبود صفات مادری به‌ویژه افزایش تولید شیر مورد نیاز بره‌ها و سرعت رشد و ضریب تبدیل مناسب، افزایش تولید مثل در طول سال برای تحقق حداقل سه بره در سال، بهبود کیفیت لاشه از طریق کاهش چربی و بهبود بازدهی وزن لاشه به وزن زنده را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

باقری ادامه داد: این پروژه در واحدهای دامپروری بدون اتکا به مراتع اجرا می‌شود و از آمیخته‌گری‌های بدون هدف و برنامه نیز جلوگیری به‌عمل می‌آید.

وی تصریح کرد: در اجرای این پروژه از گوسفند بومی پایه مادری استفاده‌شده و از اسپرم گوسفندان نژادهای پربازده خارجی رومانف به‌عنوان پایه پدری استفاده شده است.

باقری با بیان اینکه اجرای این پروژه به‌صورت پنج‌ساله بوده و نتایج حاصل از اجرای این پروژه در سال پنجم و ششم پس از تأیید پتانسیل‌های تولید و ژنتیکی و اندازه مؤثر جمعیت مربوطه قابل توزیع خواهد بود، تأکید کرد: در نهایت با اجرای این پروژه شاهد افزایش تولید گوشت قرمز گوسفندی در این استان خواهیم بود./

A-950124-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید