Iranian Agriculture News Agency

تصاویر ماهواره‌ای ناسا از ذوب شدن یخ‌ها/ مقایسه تصاویر قبل و بعد

تصاویر ماهواره‌ای ناسا حاکی از روند پرشتاب ذوب یخ‌های جهان طی سه دهه اخیر است که باعث حیرت و نگرانی محققان شده است.

تصاویر ماهواره‌ای ناسا از ذوب شدن یخ‌ها/ مقایسه تصاویر قبل و بعد


خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)- بهنام دهقانی

تصاویر ماهواره‌ای ناسا حاکی از روند پرشتاب ذوب یخ‌های جهان طی سه دهه اخیر است که باعث حیرت و نگرانی محققان شده است.


حدود 10 درصد خشکی‌های سیاره ما در سراسر سال پوشیده از یخ هستند. این یخ دایمی که در ابعاد بزرگ در مکان‌هایی ‌مثل قطب جنوب و روی رشته‌کوه‌های بلند و... وجود دارند. اگر دمای متوسط جهان افزایش یابد،‌ چنانکه به‌دلیل تغییرات آب و هوایی در بسیاری از سرزمین‌ها روی داده است، توده‌های بزرگ یخ در طول تابستان سریع‌تر از آنکه تشکیل شوند، آب می‌شوند. پس بیشتر به شکل آب مایع یافت می‌شوند. مقدار زیادی از این آب اضافی به اقیانوس‌ها ختم می‌شود و در نهایت به بالاتر رفتن سطح آب دریاها منجر می‌شود.

امروزه گرمایش جهانی یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین مسائل و چالش های موجود برای بشر است که بیش از پیش حضور آن احساس می شود. گرمایش جهانی بر طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده پیامدهای بسیاری دارد که ذوب شدن یخچال ها در سراسر دنیا و صفحات یخی در دو قطب زمین یکی از آن ها است که منجر به پیچیده تر شدن مسئله گرمایش جهانی در کره زمین می شود.

ذوب یخچال های طبیعی عواقب سنگینی برای همه ما دارد. از جمله این که محرک زلزله ها، سونامی ها و آتش فشان ها می شود. به این ترتیب زمین شناسان انتظار دارند گرم شدن جهان به زلزله های جدید زیادی منجر شود. این حوادث ممکن است در مکان هایی رخ دهند که انتظار آن نمی رود.

گرم شدن کره زمین و ذوب سریع یخچال های عظیم، باعث افزایش سطح آب دریا شده اند که می توان نمونه هایی از آنها را در عکس زیر قبل و بعد ذوب شدن یخ در سراسر جهان مشاهده کرد.


از بین رفتن یخ‌های یخچال طبیعی Muir در آلاسکا

پارک ملی مونتانا در شمال آمریکا، در قرن نوزدهم میلادی، دارای ۱۵۰ یخچال طبیعی بوده اما امروزه به سبب گرم شدن هوای زمین بدلایل مختلف، فقط ۲۵ تا از آنها باقی مانده اند. به همین مناسبت، سازمان زمین شناسی ایالات متحده ی آمریکا ، عکاسانی را به ایالتهای سردسیر مونتانا و آلاسکا فرستاد تا از یخچال‌های طبیعی که عکس هایی از آنها در قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم موجود است، عکسبرداری کنند و سپس شرایط آن مکانِ یکسان، در دو زمان با هم قیاس شود. در زیر یک نمونه از این عکس ها را مشاهده می‌کنید:


آلاسکا مقایسه یخچال میور و ورودی در دهه 1880 و سال 2005



روند ذوب یخ در ایتالیا و سوئیس

در تصویر منطقه یخچال Matterhorn در کوه های آلپ میان ایتالیا و سوئیس دیده می شود؛ تصویر سمت چپ در سال ۱۹۶۰ میلادی و سمت راست در سال ۲۰۰۵ تهیه شده است.

میزان یخ های قطب شمال در تابستان سال ۲۰۰۷ میلادی به پایین ترین حد خود از تاریخ ثبت رسید و غلظت دی اکسید کربن نیز در بالاترین حد در ۶۵۰ هزار سال گزارش شد.


دو عکس از یخچال طبیعی استاین در سوئیس که در سپتامبر ٢٠٠٦ (چپ) و سپتامبر ٢٠١٢ گرفته شده‌اند



ذوب یخ در تانزانیا

تصاویر یخچال های کلیمانجارو توسط ماهواره لندست ناسا تهیه شده است. تصویر سمت چپ مربوط به سال ۱۹۹۳ و سمت راست مربوط به سال ۲۰۰۰ میلادی است.

یخچال های طبیعی کلیمانجارو از سال ۱۹۱۲ میلادی حدود ۸۵ درصد کاهش یافته اند که علت اصلی آن گرم شدن زمین طی قرن اخیر عنوان شده است.



تأثیر افزایش سطح آب دریا ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می شود علاوه بر طوفان های هولناک، تأثیرات آن بر کره زمین می تواند بسیر دهشتناک و فاجعه آمیز باشد. یک گروه فیزیکدان که در حال بررسی تأثیرات ذوب یخ ها بر روی زمین است، اخیراً نتایج تحقیقات خود را منتشر کرده که به موجب آن نشان می دهد آمار ثبت شده طی سال های گذشته در افزایش سطح آب دریاها زمانی که به وسیله مدل‌های آماری به یک میانگین کمی تبدیل می شود به فیزیکدان‌ها این امکان را می‌دهد که تغییر شکل پوسته زمین طی سال های آتی و افزایش حجم اقیانوس‌ها را که می تواند تأثیر بسیار زیادی در نیروی گرانش داشته باشد پیش‌بینی کنند. دانشمندان با مدل های مختلف اندازه گیری و تجزیه و تحلیل حجم یخ موجود در قطب های شمال و جنوب را بررسی کرده اند. این دو روش که کاملا از هم مجزا هستند نتایج تقریبا مشابهی را ارائه داده اند که پژوهشگران را به این اطمینان می رساند که سطح یخ و حجم آب دریا ها طی سه میلیون سال گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته است.

پخش بیماری‌ها، افزایش خشکسالی، ضررهای اقتصادی ، از بین رفتن یخ‌های قطبی، آتش‌سوزی‌های گسترده ، طوفان‌های مخرب، موج سرما

و رعد و برق‌های مرگبار از اثرات زیان بار گرم شدن زمین عنوان شده است./

L-950124-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید