Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا در گفتگو با ایانا:

کاهش 35 درصدی جمعیت کیلکای دریای خزر به مرز هشدار رسید/ کارخانه فرآوری کیلکا در آرزوی تسهیلات ارزان‌قیمت خاک می‌خورد

با هجوم شانه‌داران و عدم غنی‌سازی ذخایر ژنتیکی دریای خزر، جمعیت صید ماهیان کیلکا با 35 درصد کاهش در سال 94 خاتمه یافت و تنزل جمعیت این‌گونه ماهی به مرز هشدار رسیده است و به تناسب آن، کارخانه فرآوری کیلکا که می‌توانست این ماهی را وارد سبد انسانی کند، طی سه سال گذشته در آرزوی تسهیلات ارزان‌قیمت خاک می‌خورد.

کاهش 35 درصدی جمعیت کیلکای دریای خزر به مرز هشدار رسید/ کارخانه فرآوری کیلکا در آرزوی تسهیلات ارزان‌قیمت خاک می‌خورد


مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با شروع فروردین‌ماه، صیادان کیلکا به‌علت تخم‌ریزی ماهی از وارد شدن به دریا خودداری می‌کنند و عدم صید تا ابتدای خردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

مهرداد قلی‌پور افزود: با شروع خردادماه شناورهای بازرس وارد دریا می‌شوند تا با سنجیدن وضعیت ماهی برای شروع صید تصمیم‌گیری کنند و اگر تخم‌ریزی ماهی ادامه داشته باشد، ممنوعیت صید تا اواخر خردادماه به طول خواهد انجامید.


کاهش 35 درصدی صید کیلکا

وی خاطرنشان کرد: صیادان کیلکا از ابتدای مهرماه وارد دریا شدند و صید را به‌صورت جسته و گریخته تا پایان اسفندماه ادامه دادند و ماحصل آن کاهش 35 درصدی صید نسبت به مدت مشابه سال 93 بود.

قلی‌پور ادامه داد: دلایل زیادی برای کاهش جمعیت ماهی کیلکا در دریای خزر وجود دارد که اصلی‌ترین آن هجوم شانه‌داران طی 10 تا 15 سال گذشته در پهنه دریای خزر است، اما این دریا برای پرورش انواع ماهی باید با ذخایر ژنتیکی روبه‌رو شود که هیچ‌گاه مورد توجه شیلات قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: اکنون تعداد شناورهای فعال در حوزه صید از 120 شناور فعال به کمتر از 80 رسیده و در صورت ادامه صید با چنین شدتی، کاهش ذخایر و به تناسب آن تناسب شناورهای فعال وجود دارد.


ارزانی 20 درصدی قیمت کیلکا در کنار کاهش 35 درصدی

مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا یادآور شد: به تناسب کاهش میزان صید کیلکا طی سال گذشته، وضعیت بازرگانی آن نیز به‌دلیل کمبود نقدینگی در چرخه بازار روند تنزلی به خود گرفت، به‌طوری که با کاهش 20 درصدی قیمت، 200 تومان به ازای هر کیلوگرم کیلکا در سطح بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.

قلی‌پور تأکید کرد: چنین شرایطی چه در کارخانه‌های فرآوری و چه در کارخانه‌های پودر غذای ماهی به‌علت کمبود نقدینگی ثبات داشت و در نتیجه وضعیت بازرگانی کیلکا در سال 94 به مراتب نامناسب‌تر از سال‌های قبل از آن بود.

وی اظهار داشت: از آنجا که صیادان کیلکا تنها ملزم به صید ماهی کیلکا هستند که از بازارپسندی بالایی برخوردار نیست و جایگاهی در سبد مصرف انسانی ندارد، وضعیت معیشتی صیادان در شرایط نامناسبی قرار دارد؛ این در حالی است که سایر صیادان به‌علت داشتن مجوز صید هر ماهی که در داخل تور آنها قرار گیرد -که می‌تواند از گونه‌های تجاری باشد- نیز صید کرده و منتفع می‌شوند.

قلی‌پور همچنین گفت: با وجود رایزنی‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته با سازمان شیلات، هیچ اقدامی برای تجاری‌سازی کیلکا و ورود آن به سبد غذایی انسانی صورت نگرفته است.


کارخانه فرآوری کیلکا در انتظار تسهیلات بانکی خاک می‌خورد

مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و آسیای میانه، کیلکا به‌عنوان یکی از ماهی‌های بازارپسند شناخته شده است که علاوه بر مصرف تازه‌خوری در سبد صنایع تبدیلی رفته و با تبدیل شدن آن به محصولات ثانویه، توانسته ضمن تقویت سبد غذایی مردم، سرانه مصرف محصولات آبزی را نیز افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه صنایع تبدیلی کیلکا که طی سال‌های گذشته مراحل تأسیس و راه‌اندازی آن صورت گرفته و تنها در انتظار تسهیلات با سود کمتر برای شروع عمل‌آوری کیلکا قرار دارد، به‌علت بی‌اعتنایی و نبود منابع بانکی نتوانسته آغاز به کار کند.

قلی‌پور ادامه داد: در صورت راه‌اندازی کارخانه، خط تولید کوکتل کیلکا، همبرگر کیلکا، کیلکای سوخاری‌شده و عمل‌آوری‌شده راه‌اندازی خواهد شد و انتظار می‌رود به‌علت قیمت مناسب بتواند جایگاه خود را در بازارهای داخلی پیدا کند.

وی در پایان تصریح کرد: اکنون 500 گرم کیلکا با قیمت سه‌هزار و 500 تومان جوابگوی یک وعده غذایی خانواده چهار تا پنج نفره با بالاترین ارزش غذایی ممکن در فهرست آبزیان دریای خزر است؛ با این وجود، به‌علت عدم فرهنگ‌سازی و فعال نبودن صنایع تبدیلی، همچنان راهی صنایع پودر ماهی و خوراک دام می‌شوند./

F-950125-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید