Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان گل و گیاه تهران در گفتگو با ایانا:

کاهش نرخ سود تسهیلات گلخانه روی میز مذاکره رفت/ اعزام هیأت‌های تجاری به کشورهای CIS

در حالی که دولت یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار به‌منظور توسعه کشت گلخانه‌ای اختصاص داد، اما به‌علت رکود حاکم بر بازار و سود 21 درصدی، امکان جذب آن فراهم نشد و فعالان حوزه گلخانه نتوانستند به بانک‌ها برای تشکیل پرونده و جذب تسهیلات مراجعه کنند؛ لذا رایزنی برای کاهش نرخ سود تسهیلات تا 13 درصد، روی میز مذاکره دولتی‌ها قرار گرفته است.

کاهش نرخ سود تسهیلات گلخانه روی میز مذاکره رفت/ اعزام هیأت‌های تجاری به کشورهای CIS


مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان گل و گیاه تهران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند دولت سال گذشته یک‌هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به گلخانه‌داران و توسعه کشت گلخانه‌ای اختصاص داد، اما نرخ سود 21 درصدی مانع از آن شد تا پرورش‌دهندگان برای گرفتن تسهیلات راهی بانک‌ها شوند.

غلامحسین سلطان‌محمدی افزود: رکود حاکم بر بازار اقتصادی کشور و عدم تحقق درآمدهای مورد انتظار در کنار نرخ سود 21 درصدی مانع از آن شد تا یک‌هزار میلیارد تومان منبع مالی که دولت برای توسعه کشت گلخانه‌ای اختصاص داده بود، جذب شود و کمتر از یک درصد فعالان حوزه پرورش برای جذب تسهیلات به بانک‌ها رفتند؛ لذا به‌نظر می‌رسد در صورتی که کاهش نرخ سود مورد تأیید قرار نگیرد، امکان جذب آن فراهم نشود.

وی خاطرنشان کرد: در سالی که به‌عنوان "اقدام و عمل برای اجرای اقتصاد مقاومتی" نام‌گذاری شده است، پرورش‌دهندگان گل و گیاه بنا دارند با تغییر سیستم گلخانه از سنتی به صنعتی برای تغییر رویکرد فعالیت‌های خود از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنند؛ لذا جلساتی با مسئولان دولتی در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و وزارت جهاد کشاورزی برای رایزنی به‌منظور کاهش هشت درصدی نرخ سود آغاز شده و انتظار می‌رود در صورت موافقت دولت، تسهیلات گلخانه‌داران با 13 تا 14 درصد سود امکان جذب پیدا کند.


200 میلیون دلار گل و گیاه صادر شد

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان گل و گیاه تهران ادامه داد: سال گذشته با وجود رکود حاکم در بازار، از دو میلیارد و 500 شاخه گل تولیدی، حدود 300 میلیون گل شاخه‌بریده به کشورهای جنوب دریای خزر صادر شد که ارزش آن حدود 200 میلیون دلار برآورد شده است.

سلطان‌محمدی تصریح کرد: در حالی یک میلیارد و 200 میلیون شاخه در داخل کشور توزیع شده که امکان صادرات 50 درصد گل‌های تولیدی وجود داشت. در این حال باید با تولید انبوه و رقابت‌پذیری، شرایط توسعه صادرات گل و گیاه در کشور را پایدار کرد.

وی یادآور شد: در زمان حاضر صادرکنندگان بزرگ گل نظیر هلند، گل‌های شاخه‌بریده خود را بر حسب نوع تولید به قیمت حدود یک دلار توزیع می‌کنند؛ لذا پرورش گل و گیاه در ایران باید به سمتی حرکت کند که شرایط رقابت‌پذیری را به‌ویژه در بازارهای جنوب خلیج فارس پیدا کرده و بتواند محصولات خود را کمتر از یک دلار و زیر 80 سنت عرضه کند.


اعزام هیأت‌های تجاری به کشورهای CIS

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان گل و گیاه تهران تأکید کرد: این اتحادیه در تعامل با اتاق بازرگانی تهران و ایران بنا دارد هیأت‌های تجاری به‌منظور بازاریابی و بازارسازی به کشورهای CIS ، کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای جنوب خلیج فارس را در سال 95 در دستور کار قرار دهد.

سلطان‌محمدی اظهار داشت: پیش از آنکه برای صادرات برنامه‌ریزی شود، باید برای تولید ماندگار، پایدار و انبوه برنامه‌ریزی شود و مهم‌ترین اقدامی که به‌منظور تولید پایدار در دستور کار قرار گرفته است، کاهش قیمت تمام‌شده در سیستم گلخانه است.

وی همچنین گفت: بدیهی است سیستم گلخانه‌های فعلی با رویکرد سنتی نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌های موجود باشد و باید به سرعت برای توسعه مدرن گلخانه گام برداشت.


پایانه احمدآباد مستوفی راه زیادی تا بهره‌برداری دارد

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان گل و گیاه تهران در پاسخ به زمان راه‌اندازی پایانه گل و گیاه احمدآباد مستوفی افزود: این پایانه که طی 10 تا 15 سال گذشته نتوانسته به بهره‌برداری برسد، به‌نظر می‌رسد تا راه‌اندازی هنوز راه زیادی دارد و باید از موانع زیادی عبور کند که مهم‌ترین آنها جذب منابع مالی است.

سلطان‌محمدی خاطرنشان کرد: هرچند کار ساخت و ساز در این پایانه سال‌ها است انجام شده، بهره‌برداری سریع از پایانه منوط به توسعه تولید گل و اقتصادی کردن فعالیت در حوزه پرورش گل و گیاه است تا سهامداران بتوانند هرچه سریع‌تر در بهره‌برداری از این پایانه صادراتی نقش ایفا کنند.

وی ادامه داد: این پایانه پس از بهره‌برداری می‌تواند هزینه‌های تمام‌شده پرورش‌دهندگان و صادرات را به‌شدت کاهش دهد./

F-950125-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید