Iranian Agriculture News Agency

مدیر تحقیقات بیماری‌های طیور مؤسسه رازی به ایانا خبر داد:

تعلل در ساخت آزمایشگاه کلاس 3 رازی/ افزایش مخاطره بروز بیماری‌های دام و طیور

اواسط سال گذشته، مدیران مؤسسه رازی در جمع خبرنگاران از اهمیت ساخت آزمایشگاه کلاس‌سه برای ساخت واکسن‌های مختلف در کشور سخن گفتند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

تعلل در ساخت آزمایشگاه کلاس 3 رازی/ افزایش مخاطره بروز بیماری‌های دام و طیور


مدیر تحقیقات بیماری‌های طیور مؤسسه رازی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: متأسفانه با وجود پیگیری‌های رئیس و کارشناسان مؤسسه، هیچ اقدام اساسی برای تشکیل آزمایشگاه کلاس‌سه صورت نگرفته است.

حسین گودرزی با اشاره به اینکه حدود پنج ماه پیش، گزارش کامل مستندات به رئیس مؤسسه ارائه شد، افزود: ایشان به ایجاد چنین آزمایشگاهی در مؤسسه علاقه‌مند هستند و قرار است با شخص وزیر در این باره وارد مذاکره شده و خطرات احتمالی تعلل در ساخت آن را گوشزد کنند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که برخی سویه‌های آنفلوآنزای مرغی نظیر سروتیپ ( H5N1 ) با انسان مشترک بوده و بسیار خطرناک است؛ بنابراین ضروری است تا برای جلوگیری از انتشار آن از قبل، تدابیر لازم را اندیشید، زیرا طبق آمارها حداقل 50 درصد انسان‌های مبتلا به این سویه، طعمه مرگ می‌شوند.

به گفته مدیر تحقیقات بیماری‌های طیور مؤسسه رازی، با تشکیل آزمایشگاه کلاس‌سه می‌توان با تکثیر ویروس مربوطه، آنتی‌ژن مخصوص آن را به دست آورد و به‌عنوان ذخایر استراتژیک، واکسن‌های این بیماری را نگهداری کرد؛ اقدامی که بیشتر کشورهای پیشرفته در اجرای آن دریغ نمی‌کنند.

گودرزی با بیان اینکه آزمایشگاه نامبرده تنها برای کشت ویروس نیست، ادامه داد: به‌دلیل اینکه آزمایشگاه کلاس‌سه نیاز به محیطی کاملاً ایزوله با شرایط ویژه دارد؛ بنابراین کاربردهای دیگری نیز خواهد داشت که در مجموع قدرت بهداشتی ایران را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: 10سال است که از ریشه‌کنی طاعون گاوی در دنیا می‌گذرد، اما سویه‌های مختلف این بیماری برای مواقع حساس و مورد نیاز، هنوز در بیشتر کشورها نگهداری می‌شود. اکنون سازمان بهداشت جهانی دام ( OIE ) در نظر دارد به خاطر جلوگیری از فرار احتمالی این ویروس به محیط، واکسن‌های مربوطه را از کشورهایی که آزمایشگاه کلاس‌سه ندارند، جمع‌آوری کند.

گودرزی یادآور شد: اگر آزمایشگاه مورد نظر در کشور ایجاد نشود، این واکسن‌ها را از دست می‌دهیم و در صورت انتشار طاعون گاوی، قدرت مانور و کنترل بیماری کاهش یافته و قطعاً خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار خواهد آورد؛ بنابراین با ایجاد آزمایشگاه کلاس‌سه نه‌تنها جمعیت‌های دامی بلکه جمعیت‌های انسانی را نیز در مقابل خطرهای احتمالی ویروس‌های مختلف حفاظت می‌کنیم. گذشته از اینها از آنجا که اکثر همسایگان ایران، فاقد این آزمایشگاه هستند، با تشکیل آن، کشور می‌تواند به عنوان قدرتی منحصر به فرد از نظر بهداشتی در منطقه شناخته شود که سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از مسائل را به ایران محول کند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه لازم است وزارت بهداشت نیز برای چنین هدفی پیشقدم باشد، اظهار داشت: اکنون هزینه ایجاد آزمایشگاه کلاس‌سه حدود شش تا هفت میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. این در حالی است که سال گذشته برای این منظور تنها سه میلیارد تومان لازم بود./

A-950128-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید