Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل مهندسی حدنگاری کاداستر سازمان امور اراضی در گفتگو با ایانا:

کاداستر با 1300 میلیارد ریال بودجه برای دو میلیون هکتار سند به ارمغان می‌آورد

از محل بودجه سنواتی، 900 میلیارد ریال از محل بودجه‌های ملی و 450 میلیارد ریال از محل بودجه‌های استانی به طرح کاداستر اختصاص پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود تا پایان سال 1395، دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دارای سند ثبتی شوند.

کاداستر با 1300 میلیارد ریال بودجه برای دو میلیون هکتار سند به ارمغان می‌آورد


مدیرکل مهندسی حدنگاری کاداستر سازمان امور اراضی امروز در حاشیه گردهمایی مدیران استانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در 12 بهمن‌ماه 93، قانون کاداستر ابلاغ شد و سازمان امور اراضی متولی اجرایی کردن آن شد، به‌طوری که فهرست اطلاعات مکانی اراضی کشاورزی به‌طوری که منجر به صدور سند شود تهیه و تدارک دیده شود.

ریاضی شهرکی افزود: بر اساس برآوردهای اولیه، 18 میلیون هکتار از اراضی با طرح کاداستر سنددار خواهند شد و در وضعیت کنونی اقدامات نرم‌افزاری ساماندهی شده و با اختصاص بودجه مناسب توسط دولت و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته با سازمان نقشه‌برداری جغرافیایی کشور، به‌نظر می‌رسد تا پایان برنامه ششم توسعه و در سال 1400 به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بودجه سال 95، 900 میلیارد ریال از محل بودجه‌های ملی و 450 میلیارد ریال از محل بودجه‌های استانی به طرح کاداستر اختصاص پیدا کرده است و در این راستا با 12 استاندار و 26 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها تفاهم‌نامه امضا شده است تا رقمی حدود یک‌هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار به‌منظور اجرای پروژه کاداستر تأمین شود.

ریاضی شهرکی ادامه داد: سال گذشته یک‌هزار و 600 هکتار توسط هواپیماها عکس‌برداری شده است که در مقیاس یک‌دوهزارم آماده خواهند شد و در سال 95، استان خراسان رضوی نخستین استانی بود که در فهرست نقشه‌برداری هوایی قرار دارد.

وی تصریح کرد: پس از این استان، مازندران، تهران، بخشی از هرمزگان، همدان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و بخشی از قزوین در برنامه قرار دارد.

مدیرکل مهندسی حدنگاری کاداستر سازمان امور اراضی در پاسخ به این پرسش که پس از تهیه نقشه چقدر راه برای سنددار کردن اراضی وجود دارد، یادآور شد: هفت مرحله برای تهیه سند وجود دارد که پس از تهیه عکس و نقشه‌های هوایی، اوروتو، گویاسازی، نقشه اولیه، گویاسازی، تدوین اطلاعات مکانی، مسائل حقوقی باید پشت سر گذاشته شود تا تدوین سند عملیاتی شود.

ریاضی شهرکی تأکید کرد: 260 هزار هکتار از اراضی آماده تأمین سند از نظر این سازمان هستند و انتظار می‌رود دو میلیون هکتار تا پایان سال جاری سنددار شود.

وی اظهار داشت: طرح کاداستر نیازمند بودجه هشت‌هزار میلیارد ریالی است که انتظار می‌رود بخشی از طریق منابع استانی، ملی و بخشی نیز از طریق عوارض مردمی تأمین شود، اما انتظار می‌رود تا پایان برنامه برای 90 درصد اراضی کشور سند صادر شده و تعیین تکلیف شود./

F-950128-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید