Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا:

آیین‌نامه اجرایی تبیین وظایف و ساماندهی توسعه کشاورزی ارگانیک ابلاغ شد

آیین‌نامه اجرایی تبیین وظایف و ساماندهی توسعه کشاورزی ارگانیک و تولید و عرضه محصولات ارگانیک، با هدف حمایت از توسعه تولید محصولات ارگانیک و معرفی، عرضه و صادرات این گروه از محصولات ابلاغ شد.

آیین‌نامه اجرایی تبیین وظایف و ساماندهی توسعه کشاورزی ارگانیک ابلاغ شد


مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه توسعه پایدار کشاورزی، تحقق امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه از اهداف مهم توسعه کشور در بخش کشاورزی و منابع طبیعی است که در قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی محیط زیست کشور مورد تأکید قرار گرفته است، از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی تبیین وظایف و ساماندهی توسعه کشاورزی ارگانیک و تولید و عرضه محصولات ارگانیک تونسط وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

محمد شجاع‌الدینی با اشاره به نقش مؤثر کشاورزی ارگانیک در حفظ محیط زیست و زیست‌بوم کشاورزی و همچنین ارتقای سلامت غذایی گفت: در حال حاضر، بازرسی و گواهی محصولات ارگانیک توسط تعداد معدودی از شرکت‌های بازرسی و گواهی‌کننده مجاز و تأیید صلاحیت شده بر اساس استانداردهای ملی و یا توسط نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی طبق استانداردهای بین‌المللی انجام می شود. مبنای داخلی گواهی محصولات ارگانیک استاندارد ملی "الزامات تولید، فرآوری، برچسب‌گذاری و بازاررسانی مواد غذایی ارگانیک" است. نظارت بر عملکرد شرکت‌های گواهی‌کننده توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های واقعی و بالقوه کشور در عرصه‌های طبیعی و تولیدی به‌منظور هماهنگی میان بخش های خصوصی و دولتی اعم از اجرایی و تحقیقاتی، پرهیز از موازی‌کاری و اتلاف سرمایه‌های ملی، تحقق استانداردها و ارتقای نظام کنترل کیفی تولید محصولات ارگانیک، این آیین‌نامه ابلاغ شده است که انتظار می‌رود جهش قابل توجهی را در فرهنگ‌سازی تولید و مصرف این گروه از محصولات ایجاد کند.

دبیر شورای راهبردی توسعه کشاورزی ارگانیک افزود: روند تکمیل این آیین‌نامه دو سال طول کشید و با توجه ویژه وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری‌های صورت‌گرفته در دفتر محیط زیست و سلامت غذای این وزارتخانه، در نهایت این آیین‌نامه در پنج ماده و شش تبصره، نهایی و ابلاغ شد.

گفتنی است، در این آیین‌نامه، کشاورزی ارگانیک مطابق با تعریف جهانی آن به‌عنوان نظام کشاورزی مبتنی بر اصول زیست‌بوم، با تمرکز بر حاصلخیزی خاک و سلامت گیاه، دام و آبزیان و عدم مصرف مواد شیمیایی مصنوعی و منطبق بر شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی هر منطقه بهره‌برداری مورد تمرکز خواهد بود. وزارت جهاد کشاورزی محصولات ارگانیک را به‌عنوان محصولات فاقد باقیمانده آلاینده‌های ناشی از آب، خاک، سموم، کودهای شیمیایی، هورمون‌ها و داروهای دامی، طیور و شیلاتی معرفی می‌کند که در زیربخش‌های مختلف شامل زراعی، باغی، جنگلی، مرتعی و بیابان، دام و طیور و آبزیان تولید یا از طبیعت جمع‌آوری می‌شوند. در محصولات ارگانیک هیچ نوع موجود زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی یا مواد حاصل از آنها قابل ارائه نیست.

ظرفیت‌سازی برای نظارت بر تولید، توزیع و عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک در کشور؛ تقویت اقتصاد جوامع محلی و افزایش درآمد کشاورزان؛ فرهنگ‌سازی و افزایش سطح آگاهی و مشارکت متخصصان، مروجان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی در زمینه روش‌های مدیریت کشاورزی ارگانیک؛ اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی و افزایش سطح آگاهی جامعه در موضوع ویژگی‌ها، تشخیص اصالت و مصرف محصولات ارگانیک؛ حفاظت خاک و بهبود حاصلخیزی خاک، حفظ کیفیت آب و تنوع زیستی به‌عنوان منابع پایه برای نسل‌های حال و آینده؛ ایمنی مواد غذایی زراعی، باغی، دامی، آبزیان و دامی، آبزیان و منابع طبیعی و تأمین سلامت؛ کاهش بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها؛ تحقق استانداردهای ملی یا بین‌المللی مورد تأیید در ارگانیک و توسعه بازرگانی داخلی و خارجی و ساماندهی شبکه توزیع محصولات ارگانیک با تکیه بر توان بخش‌های خصوصی و تعاونی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی در تهیه و اجرای آیین‌نامه مذکور است.


تشکیل شورای راهبردی توسعه کشاورزی ارگانیک

بر اساس این آیین‌نامه، شورای راهبردی توسعه کشاورزی ارگانیک با ریاست معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی و عضویت رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛ معاون وزیر در امور زراعت؛ معاون وزیر در امور باغبانی؛ معاون وزیر در امور تولیدات دامی؛ رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور؛ رئیس سازمان شیلات کشور؛ رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی؛ رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور؛ معاون سازمان ملی استاندارد؛ رئیس انجمن ارگانیک کشور؛ رئیس قطب علمی ارگانیک کشور؛ نماینده تولیدکنندگان محصولات ارگانیک و یک نفر متخصص و صاحب‌نظر در امور کشاورزی ارگانیک تشکیل می‌شود.


کمیته فنی توسعه کشاورزی ارگانیک

به ‌منظور بررسی فنی و اجرایی لازم و انجام مراحل کارشناسی مورد نیاز شورای راهبری، کمیته فنی توسعه کشاورزی ارگانیک به ریاست دبیر شورای راهبردی (مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا) و با عضویت نمایندگان اعضای حقوقی شورای راهبردی توسعه کشاورزی ارگانیک و نمایندگان مؤسسه‌های تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، علوم شیلاتی و علوم باغبانی تشکیل می‌شود.


توسعه کشاورزی ارگانیک در استان‌ها

به تناظر شورای راهبردی توسعه کشاورزی ارگانیک در سطح ملی، کمیته استانی توسعه کشاورزی ارگانیک نیز برای هدایت و عملیاتی کردن سیاست‌ها و برنامه‌ها بر اساس تصمیم‌ها و مصوبات راهبری کشاورزی ارگانیک و با بهره‌گیری از مزیت‌های خاص استانی تشکیل می‌شود. همچنین به تشخیص کمیته فنی استان و بر حسب نیاز، در شهرستان‌های دارای ظرفیت‌های لازم برای توسعه کشاورزی ارگانیک، کارگروه هماهنگی کشاورزی ارگانیک شهرستان به ریاست مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قابل تشگیل خواهد بود./

A-950128-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید