Iranian Agriculture News Agency

شروع رسمی فعالیت پژوهشکده‌های مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی/ تصویب رشته کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه گلخانه‌ها

پژوهشکده‌های پسته در رفسنجان، خرما و میوه‌های گرمسیری در اهواز، مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری در رامسر، چای در لاهیجان، گل و گیاهان زینتی در محلات، میوه‌های معتدله و سردسیر در کرج و همچنین سبزی و صیفی در کرج از امروز به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد.

شروع رسمی فعالیت پژوهشکده‌های مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی/ تصویب رشته کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه گلخانه‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی امروز در مراسم شروع رسمی فعالیت پژوهشکده‌های مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی با اشاره به اینکه انجام فعالیت‌های پژوهشی باغبانی سابقه دیرینه‌ای دارند و شروع این فعالیت‌ها به سال 1338 برمی‌گردد، گفت: مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی با هدف تعیین سیاست‌ها و خط‌مشی‌های کلان تحقیقاتی باغبانی کشور، مشارکت در سیاست‌گذاری‌های محصولات باغبانی با نگاه به بازارهای هدف داخل و خارج، برنامه‌ریزی و انجام تحقیقات باغبانی کشور با مشارکت بخش خصوصی و دانشگاه و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به باغداران و تولیدکنندگان در زمستان سال 1393 آغاز به کار کرد.

داراب حسنی از وظایف این مؤسسه به اجرای فعالیت‌های به‌نژادی و حفظ ذخایر ژنتیکی، حل مشکلات پس از برداشت، آموزش و ترویج یافته‌های تحقیقاتی اشاره کرد و از آغاز به کار رسمی پژوهشکده پسته در رفسنجان، خرما و میوه‌های گرمسیری در اهواز، مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری در رامسر، چای در لاهیجان، گل و گیاهان زینتی در محلات، میوه‌های معتدله و سردسیر در کرج و همچنین سبزی و صیفی در کرج خبر داد.

وی با بیان اینکه با شکل‌گیری این مؤسسه، قسمت عمده نیروهای علمی پژوهشکده‌ها بر فعالیت‌های باغبانی متمرکز خواهند شد و اظهار امیدواری کرد که گام‌های مثبت و مهمی را در پیشرفت باغبانی کشور داشته باشیم.


مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی، علم‌سنجی می‌شود

در ادامه، رئیس مؤسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به مسیر دشوار راه‌اندازی این مؤسسه و حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی در طراحی، ساخت و ایجاد ردیف برای شکل‌گیری مؤسسه تحقیقات باغبانی اظهار داشت: در ابتدای کار، نگرانی‌هایی برای آسیب به مؤسسه‌ها وجود داشت، اما با همکاری رؤسای پژوهشکده‌ها و اساتید دانشگاه‌ها توانستیم مشکلات را رفع کنیم.

اسکندر زند هدف از تأسیس مؤسسه را مزیت باغبانی در کشور و تحقیقات آن، توجه بیشتر به این بخش و همچنین چابک‌سازی در سازمان تات عنوان کرد.

وی از ویژگی‌های این مؤسسه به ستاد چابک آن و حضور دانشگاهیان و بخش خصوصی در شورای سیاست‌گزاری مؤسسه و حضور فعال در بخش آموزش، ترویج و انتقال یافته‌ها اشاره کرد.

زند با بیان اینکه انتظار ما تقویت نیروهای علمی مجموعه و جذب نیروی کارآمد است، خاطرنشان کرد: بدون شک ما بر فعالیت بخش خصوصی ورود پیدا نخواهیم کرد تا این بخش بتواند حضور پررنگی را در عرصه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های بالای سایر کشورها استفاده شود، از حضور دانشگاهیان در این عرصه استقبال کرد و اولویت مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی را رفع مشکلات اصلی این حوزه عنوان کرد.

عکس دسته جمعی مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی در بهمن ماه 93

که ساختمان موسسه تحقیقات علوم باغبانی راه اندازی شده بود


معاون وزیر جهاد کشاورزی خواستار ارائه گزارشی از نقش مؤسسه تاکنون و اعلام برنامه‌های آینده آن، انتشار کتاب ذخایر باغبانی در کنار حفظ ذخایر موجود شد.

زند احداث باغ‌های نوین و کمک تغذیه باغ‌ها را راهکاری برای افزایش صادرات محصولات باغبانی عنوان کرد و ادامه داد: باید بتوانیم استانداردهای علمی لازم را به‌دست آوریم و با علم‌سنجی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی، جایگاه حال حاضر آن را مشخص کنیم.

وی تصریح کرد: با ارزیابی فعالیت‌های اقتصادی باغبانی و آینده‌نگری باید به‌دنبال برنامه‌ریزی برای مؤسسه باشیم و جایگاه آن را در سال 1400 تعیین کنیم.

زند از اجرای طرح پایلوت معاونت ترویج در مؤسسه برای پررنگ کردن فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خبر داد و خواستار جمع‌آوری نوآوری‌های باغبانی موجود در دنیا و به‌کارگیری آنها در کشور شد.


استفاده از ژرم‌پلاسم‌های موجود در جهان در کنار حفظ ذخایر ژنتیکی داخلی

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بررسی‌های صورت‌گرفته روی کشاورزی کشور، باغبانی و دامپروری را از مزیت‌های کشاورزی ایران عنوان کرد که توجه کمتری به حوزه باغبانی شده است.

محمدعلی طهماسبی یادآور شد: تحقیقات روی باغبانی در مؤسسه‌های تک‌محصولی سال‌ها پیش شکل گرفته است که به همت وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی جهت هماهنگ‌سازی تحقیقات در این حوزه ایجاد شد.

وی تأکید کرد: امروزه با مشکلات زیادی در حوزه باغبانی روبه‌رو هستیم که امیدواریم با تشکیل این مؤسسه و شروع رسمی فعالیت پژوهشکده‌ها بتوانیم آنها را رفع کنیم.

طهماسبی اظهار داشت: یکی از معضلات حال حاضر ما، عدم پیشرفت تحقیقات باغبانی است، این مهم باید آسیب‌شناسی شود که چرا تحقیقات در این حوزه آن‌طور که باید شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم علاوه بر حفظ ذخایر ژنتیکی داخلی، از ژرم‌پلاسم‌های موجود در جهان استفاده کنیم، گفت: طرح‌های اقتصاد مقاومتی که در وزارت جهاد کشاورزی بر آن تأکید شده است، توسعه گلخانه‌ها و انتقال سبزی و صیفی از فضای باز گلخانه‌ها جهت بهره‌وری از آب است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از صرفه‌جویی سه‌هزار میلیارد مترمکعب آب با انتقال دو محصول خیار و گوجه‌فرنگی از فضای باز گلخانه خبر داد و افزود: انتخاب محصولات مناسب برای ورود به گلخانه‌ها جهت افزایش تنوع سبد محصولی بر عهده پژوهشکده سبزی و صیفی خواهد بود.

طهماسبی از تصویب رشته کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه گلخانه‌ها خبر داد و افزود: همچنین گیاهان دارویی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی هستند که هم‌اکنون حدود 15 محصول دارویی شناسایی و برای تولید و استفاده در صنایع فرآوری در اولویت قرار گرفته‌اند.

وی در پایان با تأکید حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های باغبانی، به پهنه‌بندی اراضی شیب‌دار برای استفاده از پتانسیل‌های داخلی اشاره کرد.

پیش از این در بهمن ماه سال 1393 خورشیدی با حضور مسوولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی در کرج، مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی افتتاح شده بود که پس از پیگیری های گسترده معاونت باغبانی و با وجود برخی نگرانی ها از مقاومت پژوهشکده های باغبانی در ایجاد این موسسه واحد، با حسن مدیریت صورت گرفته از سوی معاونت باغبانی سرانجام امروز این موسسه به صورت رسمی آغاز به کار کرد./

A-950129-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید