Iranian Agriculture News Agency

مشاور قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی به ایانا خبر داد:

پرداخت غرامت به کشاورزان سیل‌زده بیمه‌شده/ پیشنهاد ردیف مستقل برای صندوق بیمه و تخصیص 100 درصدی در مجلس دهم

کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند و در سیل و طوفان‌های اخیر دچار خسارت شده‌اند، غرامت دریافت می‌کنند و سایر بهره‌برداران نیز با مساعدت‌های فرمانداری‌ها و سایر بخش‌های ذی‌ربط، پس از تعیین خسارت از محل حوادث غیرمترقبه غرامت خود را دریافت می‌کنند.

پرداخت غرامت به کشاورزان سیل‌زده بیمه‌شده/ پیشنهاد ردیف مستقل برای صندوق بیمه و تخصیص 100 درصدی در مجلس دهم

مشاور قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره خسارت‌هایی که به محصولات کشاورزی، دام‌ها و طیور به‌دلیل وقوع باران‌های سیل‌آسا و طوفان رخ داده است، گفت: آن بخش از محصولات که تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد، در زمانی که خسارتی بر آنها متقبل می‌شود، توسط این صندوق مشمول دریافت غرامت خواهد شد.

جلال محمودزاده افزود: بخش دیگری که تحت پوشش بیمه قرار ندارد، توسط فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و سایر ارگان‌های ذی‌ربط تعیین خسارت می‌شود و پس از ارجاع به ستاد حوادث غیرمترقبه، بودجه‌ای برای خسارت‌های مربوطه اختصاص پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال گذشته تنها 30 درصد اعتبارات تخصیصی به صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت شد؛ این در حالی است که بهره‌برداران بخش کشاورزی نیاز دارند که غرامت آنها به‌هنگام پرداخت شود تا بتوانند با انگیزه در عرصه باقی بمانند.

محمودزاده ادامه داد: از یک‌هزار و 100 میلیارد تومان اعتباری که در سال گذشته به صندوق اختصاص داده شد، تنها 300 تا 400 میلیارد تومان آن تخصیص یافت و مابقی همچنان باقی مانده است.


جا ماندن 70 درصد اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی از تخصیص

نماینده ادواری مجلس هشتم شورای اسلامی که در انتخابات مجلس دهم و در آستانه تشکیل نیز به‌عنوان نماینده مردم مهاباد برگزیده شده است، تصریح کرد: آن بخشی که صندوق بیمه محصولات کشاورزی به‌عنوان غرامت از دولت باید پرداخت کند، حدود 70 درصد است که متأسفانه به‌دلیل نبود اعتبارات دولتی تخصیص نیافته است.

وی یادآور شد: اگر فکری اساسی به حال اعتبارات دولتی نشود، بهره‌برداران بخش کشاورزی از صندوق بیمه مأیوس خواهند شد و مشکلات جدی‌تری به‌وجود می‌آید.

محمودزاده تأکید کرد: در سال‌های گذشته صندوق بیمه محصولات کشاورزی می‌توانست از بانک کشاورزی استقراض کند و خسارت کشاورزان را پرداخت کند، اما متأسفانه از سال قبل بانک مرکزی اعلام کرد که چنین مصوبه‌ای ممنوع است و بانک کشاورزی نمی‌تواند به صندوق قرض دهد.

وی اظهار داشت: خسارت کشاورزان در مجموع بیش از یک‌هزار میلیارد تومان است، در حالی که تنها 300 تا 400 میلیارد تومان اختصاص داده شده است؛ بنابراین باید فکری اساسی به حال این مسئله شود.

محمودزاده همچنین گفت: بودجه سال 1395 برای صندوق بیمه از محل تبصره 13 مبلغی معادل یک‌هزار و 350 میلیارد تومان است که امید می‌رود اعتبار برای آن به‌صورت 100 درصدی تخصیص پیدا کند تا مشکل سال قبل را نداشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در بخش دام و طیور که هر سه ماه یک‌بار باید غرامت مرغداران پرداخت شود، در شرایط حاضر بیمه تعطیل شده، زیرا پولی ندارد که بخواهد بهای بهره‌برداران خسارت‌دیده را پرداخت کند و پیش‌بینی می‌شود که این امر در صورت تداوم به ضرر مرغداران باشد.


پیشنهاد ردیف مستقل برای صندوق بیمه و تخصیص 100 درصدی در مجلس دهم

نماینده منتخب آذربایجان غربی و مردم مهاباد در مجلس دهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر مرغداران نتوانند غرامت خود را به‌موقع دریافت کنند، امکان جوجه‌ریزی دوباره برای آنها نخواهد بود و بدین‌ترتیب مشکلات ثانویه دامن زده می‌شود.

محمودزاده که قرار است در مجلس دهم در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی حاضر شود، طی مدت اخیر در جریان تمامی مشکلات صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است و در برنامه دارد که پیشنهاد ردیف مستقل برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی را به‌صورت سالانه داشته باشد تا بدین‌ترتیب برای بازپرداخت غرامت بهره‌برداران، مشکلاتی به‌وجود نیاید.

وی پرداخت اعتبارات صندوق بیمه در بودجه سالانه با اعتبار تخصیصی 100 درصدی را در دستور کار دارد و قرار است برای بهره‌برداران بخش کشاورزی استانش و سایر بهره‌برداران نگرانی‌ها را مرتفع کند./

M-950129-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید