Iranian Agriculture News Agency

از سوی معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد:

پروژه‌های جهاد کشاورزی در اقتصاد مقاومتی + جدول عناوین پروژه‌ها

معاون اول رئیس جمهوری طی ابلاغیه هایی جداگانه به دستگاه های اجرایی، تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ناظر به پروژه های اولویت دار برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی که در آن وظایف و تکالیف هر یک از دستگاه ها برای اجرای این پروژه ها به وضوح مشخص شده است را ابلاغ کرد. ایانا در گزارشی جداگانه برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی را که در قالب جدول تعیین اهداف قابل دستیابی ترسیم شده، منتشر کرده است.

پروژه‌های جهاد کشاورزی در اقتصاد مقاومتی + جدول عناوین پروژه‌ها


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، به‌دنبال ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری به دستگاه‌های اجرایی و تصویب‌نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ناظر بر پروژه‌های اولویت‌دار برنامه‌های ملی اقتصاد مقاومتی، وظایف و تکالیف وزارت جهاد کشاورزی مشخص شد.

در این ابلاغیه که به امضای معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری صورت گرفته است، کارگروه‌های برنامه ملی اقتصاد مقاومتی افزایش ضریب خوداتکایی محصولات راهبردی احداث و تکمیل شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، ایجاد و ساماندهی تشکل‌های بهره‌بردار آب، تأمین نهاده‌های داخلی، توسعه مکانیزاسیون، تأمین داخلی نهاده‌های مورد نیاز و توسعه فعالیت‌های آبخیزداری، حفاظت خاک و همچنین فعالیت‌های آبزی‌پروری مورد تأکید قرار گرفته است.

در ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری، افزایش ضریب خوداتکایی گندم تا 11 میلیون و 800 هزار تن شلتوک تا دو میلیون و 949 هزار تن، سیب‌زمینی تا پنج میلیون و شش‌هزار تن و دانه‌های روغنی تا 497 هزار تن پیش‌بینی شده است.

در این ابلاغیه همچنین ارتقاء توان تولید ملی با محوریت درون‌زایی در احداث و تکمیل شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی به میزان 150 هزار هکتار و ایجاد و ساماندهی 180 تشکل بهره‌برداران آب و زمین مورد تأکید قرار گرفته است.

در این ابلاغیه تأمین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی نظیر بذر گندم تا 406 هزار تن برنج تا چهارهزار و 725 تن و چغندرقند تا 17 هزار و 500 یونیت مورد تأکید قرار گرفته است.

همچنین توسعه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس به میزان 20 هزار تن در آب‌های شمال نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

ردیف

عنوان پروژه

عنوان برنامه ملی

1

افزایش ضریب خوداتکایی محصولات راهبردی اساسی شامل:

1- گندم 11 هزار و 800 تن، 2- شلتوک دوهزار و 949 تن، 3- دانه‌های روغنی 497 هزار تن، 4- سیب‌زمینی 5.06 میلیون تن، 5- حبوبات 700 هزار تن، 6- پنبه 206 هزار تن، 7- شیرخام 9 هزار و 652 تن، 8- گوشت قرمز 819 هزار تن، 9- گوشت طیور دوهزار و 179 تن، 10- تخم‌مرغ 951 هزار تن، 11- چغندرقند پنج‌هزار و 830 تن، 12- جو سه‌هزار و 100 تن، 13- ذرت دانه‌ای دوهزار و 200 تن

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

2

احداث و تکمیل شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی به میزان 150 هزار هکتار

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

3

ایجاد و ساماندهی 180 تشکل بهره‌برداران آب و زمین

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

4

تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی به میزان 1.62 اسب بخار بر هکتار

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

5

تأمین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی: بذر (گندم 406 هزار تن، برنج چهارهزار و 725 تن، چغندرقند 17 هزار و 500 یونیت، سیب‌زمینی بذری (در سطح) سه‌هزار هکتار، دانه‌های روغنی هشت‌هزار و 360 تن، حبوبات سه‌هزار و 607 تن، پنبه چهارهزار و 147 تن، ذرت 16 هزار و 200 تن، جو 53 هزار تن)

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

6

تأمین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی: نهال‌های اصلاح‌شده (18.6 میلیون اصله)

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

7

تأمین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی: سم (735 هزار هکتار)، کود (سه‌هزار و 295 هکتار)

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

8

توسعه تولید و اصلاح، بازسازی و نوسازی یک‌هزار و 777 هکتار از واحدهای گلخانه‌ای

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

9

اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در حوزه آبخیز سدها و حوزه‌های سایر مناطق به میزان 650 هزار هکتار و تهیه و اجرای طرح کنترل کانون‌های بحرانی، فرسایش بادی و مقابله با بیابان‌زایی و ریزگردها به میزان 90 هزار هکتار

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

10

توسعه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس به میزان 20 هزارتن در آب‌های شمال و جنوب کشور

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

11

کاهش ضایعات از طریق فراوری 197 هزار تن

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

12

افزایش جذب ماده خام کشاورزی به میزان یک میلیون و 972 هزار تن

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

13

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در 250 هزار هکتار

ارتقای بهره‌وری

14

مدیریت ذخیره‌سازی محصولات راهبردی کشاورزی (گندم، برنج، شکر، گوشت، روغن و...)

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

به گزارش ایانا، در این ابلاغیه ها، بر نکات و موارد ضروری که لازم است در اجرای پروژه های مذکور از سوی دستگاه های اجرایی مدنظر قرار گیرد، در 5 بند به شرح زیر تاکید شده است:

1- پروژه های مصوب برای اجرا در سال 95 می بایست توسط «دستگاه مجری» با اولویت و در چارچوب « نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» اجرا و تکمیل شوند. کلیه مسئولیت ها از زمان ابلاغ تا اتمام پروژه بر عهده «دستگاه مجری» خواهد بود.

2- «دستگاه مجری» با قید فوریت حداکثر ظرف مدت دو روز برای تسریع در اجرای هر یک از آنها نسبت به صدور حکم برای معاون و یا معاونین ذیربط خود بعنوان مجری اقدام و به دبیرخانه ستاد معرفی نماید.

3- مجری منصوب از سوی وزیر و یا بالاترین مقام «دستگاه مجری» موظف است ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ این مصوبه برای هر یک از پروژه ها در چارچوب منشور پروژه مندرج در «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی»، «برنامه عملیاتی» تهیه و پس از تایید رئیس دستگاه اجرایی به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.

4- تأمین منابع مالی لازم برای اجرای هر یک از پروژه های مصوب بر عهده «دستگاه مجری» می باشد و مجری می بایست در چارچوب اعتبارات، وظایف و اختیارات دستگاه مجری، کلیه اقدامات لازم را برای تأمین مالی پروژه به نحوی بعمل آورد که پروژه طبق زمانبندی مصوب اجرا شود.

5- « دستگاه مجری» موظف است هر دو هفته یکبار به صورت مستمر، گزارش اقدامات بعمل آمده برای اجرای هر یک از پروژه ها و عملکرد را در چارچوب «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» و شاخص های مصوب ستاد به دبیرخانه ستاد گزارش نماید.

در بخش دیگر این ابلاغیه آمده است: کلیه دستگاه های اجرایی موظف به انجام همکاری های لازم با « دستگاه مجری» برای اجرای پروژه های اولویت دار « مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» برای اجرا در سال 1395 هستند. طراحی سازوکار لازم برای تحقق همکاری های مشترک با سایر دستگاه ها بر عهده « دستگاه مجری» است.

- اجرای هر یک از پروژه ها بر اساس «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» و مصوبات ستاد، توسط دبیرخانه ستاد مورد پایش قرار می گیرد. برای نظارت بر اجرا و حصول اطمینان از پیشرفت پروژه های مصوب، بازدیدهای میدانی به صورت اتفاقی حسب مورد توسط دبیرخانه انجام خواهد شد و پس از ارزیابی عملکرد، تشویق و یا تنبیه مجری در دستور کار ستاد قرار می گیرد.

- دبیرخانه ستاد پس از بررسی گزارش های واصله از « دستگاه مجری» و مستندات مربوط، موضوع را جهت پیگیری اجرای پروژه، رسیدگی به نحوه اجرا و بررسی مشکلات و اتخاذ تصمیمات مقتضی برای پیشبرد پروژه، در دستور کار «نشست سه جانبه رئیس ستاد، دستگاه مجری و دبیرخانه ستاد» که بصورت هفتگی تشکیل می شود، قرار می دهد.

همچنین معاون اول رئیس جمهوری در بخش پایانی این ابلاغیه ها تاکید کرده است: لازم است نتیجه اقدامات انجام یافته در ارتباط با مصوبات ابلاغی به او گزارش شود.

F-950130-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید