Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی به ایانا خبر داد:

تجمیع تشکیلات باغبانی کشور در یک سال، به جای 4 سال

به‌منظور ارتقاء تحقیقات باغبانی در کشور، پژوهشکده‌های پسته، خرما و میوه‌های گرمسیری، مرکبات، گل و گیاهان زینتی، چای و سبزی و صیفی آغاز به کار کرد.

تجمیع تشکیلات باغبانی کشور در یک سال، به جای 4 سال

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی در حاشیه مراسم شروع رسمی فعالیت پژوهشکده‌های مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه توانسته‌ایم روند چهارساله ایجاد پژوهشکده‌ها را طی یک سال طی کنیم، گفت: برای درخواست ایجاد پژوهشکده در وزارت علوم و فناوری باید مستنداتی ارائه شود و وجود سه زیرمجموعه پژوهشی با حداقل پنج عضو هیأت علمی در هر زیرمجموعه و همچنین ضرورت ایجاد پژوهشکده‌ها تأیید شود.

محمد جعفرآقایی با بیان اینکه جمع‌آوری اطلاعات تمامی پژوهشکده‌ها چندین ماه به طول انجامید و پس از آن در کمیسیون شورای گسترش وزارت علوم بررسی شد، افزود: برای طی این مراحل یک فرآیند چهارساله تخمین زده شد، اما با پیگیری‌های صورت‌گرفته، این فرآیند سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت طی شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این مراحل، گرفتن مجوز از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود تا این سازمان با بررسی ساختار مؤسسه و پژوهشکده‌ها تأیید کند که ایجاد پژوهشکده نه‌تنها گسترش تشکیلاتی است، بلکه مشخص شود ما به‌دنبال تجمیع تشکیلات هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی ادامه داد: در گذشته بخش باغبانی زیر نظر مؤسسه اصلاح و بذر فعالیت می‌کرد که پس از آن مؤسسه‌ها شکل گرفتند و پنج مؤسسه تک‌محصولی و دو بخش زیرمجموعه مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به فعالیت مستقل ادامه دادند.

جعفرآقایی تصریح کرد: در سال 91 شورای عالی اداری مصوبه‌ای تصویب کرد که وزارت جهاد کشاورزی مکلف به تجمیع تشکیلات شد و مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی نیز بدین‌منظور شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه این مؤسسه به‌منظور هم‌سویی و هماهنگی بیشتر در مجموعه‌های تحقیقاتی مربوطه و استفاده بهینه از امکانات و زیرساخت‌های تحقیقاتی موجود تشکیل شد، از وظایف اساسی این مؤسسه به انجام تحقیقات لازم برای رفع نیازهای باغبانی کشور، توسعه تحقیقات برای استفاده از روش‌های نوین باغبانی، حفظ ذخایر ژنتیکی باغبانی، بررسی مسائل و مشکلات پس از برداشت باغبانی و کمک به تجاری‌سازی یافته‌ها و درآمدسازی اشاره کرد./

A-950130-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید