Iranian Agriculture News Agency

گیاهان با شریکان هم زیست، چگونه معاملات اقتصادی انجام می‌دهند!؟

هنگامی که گیاهان با قارچ‌‌های مختلف در رابطه هم‌زیستی قرار می‌گیرند، انتخاب خود را در میان این قارچ‌ها، بر اساس سومندی بیشتر انجام می‌دهند.

گیاهان با شریکان هم زیست، چگونه معاملات اقتصادی انجام می‌دهند!؟

هنگامی که گیاهان با قارچ‌‌های مختلف در رابطه هم‌زیستی قرار می‌گیرند، انتخاب خود را در میان این قارچ‌ها بر اساس سومندی بیشتر انجام می‌دهند. "کربوهیدرات برای فسفات" معامله‌ای بین گیاهان و قارچ‌های میکوریزا است که این دو باهم و برای منفعت بیشتر با یکدیگر انجام می‌دهند. گیاهان با تأمین بخشی از کربوهیدرات مورد نیاز قارچ‌ها در مقابل بخشی از فسفر مورد نیاز خود را از قارچ‌های میکوریزا را دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، گروهی از محققان دانشگاه زوریخ در تحقیقی روی هم‌زیستی بین گیاهان و قارچ‌های میکوریزا، یافتند که برقراری این رابطه هم‌زیستی، قابل کنترل و بر اساس سودمندی توسط گیاهان انجام می‌گیرد. گیاهان با قارچ‌های همزیست خود درجه‌های مختلفی از مشارکت را دارند. در ابتدا به‌طور ذاتی و فطری بین گیاهان و قارچ‌ها مقدار کمی فسفر و کربوهیدرات جا‌به‌جا می‌شود، در ادامه و بر اساس سخاوت گیاهان، جابه‌جا شدن فسفر و مواد غذایی انجام می‌گیرد.

بر اساس این پژوهش، گیاهان قادر به این تصمیم‌گیری هستند که به‌صورت عمدی مقدار کربوهیدرات اهدایی خود به قارچ‌ها را کم و یا زیاد کنند.

محققین دانشگاه زوریخ نشان دادند که گیاه این توانایی را دارد که با کم کردن سطح کربوهیدرات انتقالی به قارچ‌ها، آن‌ها را مجبور کنند تا مقدار بیشتری فسفر جذب کرده و در اختیار گیاه قرار دهند. در واقع گیاهان بر اساس یک اصل اقتصادی مبتنی بر سود و زیان در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند.

هم‌زیستی بین گیاهان و قارچ‌های میکوریزا (در سیستم ریشه‌ای گیاه در ساختمان‌های ریشه‌مانند مستقر شده‌اند) بر این اساس است که در ابتدا انرژی از گیاه به قارچ هم‌زیست منتقل شده و در ادامه عناصر غذایی مانند فسفر از قارچ به گیاه منتقل می‌شود. هم‌زیستی میکوریزا یکی از شناخته‌ترین و در عین حال گسترده‌ترین و مهم‌ترین رابطه هم‌زیستی موجود در کره زمین است. این هم‌زیستی اهمیت زیادی دارد و با بکارگیری آن می‌توان به نحو مؤثری از این هم‌زیستی در افزایش تولید محصولات کشاورزی استفاده کرد. همچنین با استفاده از این سیستم هم‌زیستی می‌توان باعث کاهش مصرف نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود شیمیایی و آفت‌کش شد.

قارچ‌های میکوریزا تنها در حضور یک گیاه می‌توانند به ادامه زندگی و فعالیت خود بپردازند، آنها قادر به تولید مواد غذایی مورد نیاز خود نیستند. هم‌زیستی بین قارچ و گیاه بیش از 400 میلیون سال قدمت دارد و در آینده نقش قابل توجهی در کشاورزی پایدار خواهد داشت./


ترجمه: بهنام دهقانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید