Iranian Agriculture News Agency

در دیدار عصر امروز وزیر جهاد کشاورزی و وزیر دریا و شیلات فرانسه مقرر شد:

کمیسیون مشترک شیلاتی ایران و فرانسه تشکیل می‌شود/ تخم ماهی، جلبک و صدف موضوع تبادلات طرفین/ حضور 15 شرکت فرانسوی در نمایشگاه شیلات شیراز

در جلسه عصر امروز وزیر جهاد کشاورزی ایران و آلن ویدالیس، وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه تشکیل کمیسیون مشترک شیلاتی برای توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور و اصلاح نژاد قزل‌آلا و تبادلات جلبک و صدف مورد تأکید قرار گرفت.

کمیسیون مشترک شیلاتی ایران و فرانسه تشکیل می‌شود/ تخم ماهی، جلبک و صدف موضوع تبادلات طرفین/ حضور 15 شرکت فرانسوی در نمایشگاه شیلات شیراز


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در جلسه عصر امروز دوشنبه که با حضور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی ایران و آلن ویدالیس Alain-Vidalies ، وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه برگزار شد، مناسبات دو کشور در حوزه شیلات، تحقیقات و پژوهش و تجاری مورد ارزیابی قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: به‌دنبال توافقق هسته‌ای ایران و 1+5 فصل تازه‌ای در همکاری‌های ایران و فرانسه ایجاد شده است که به‌دنبال سفر وزیر کشاورزی دولت فرانسه به تهران صورت می‌گیرد.

محمود حجتی افزود: در حوزه واردات تخم بچه‌ماهی از گذشته‌های دور فعالیت‌های مشترکی بین دو کشور آغاز شده که به‌نظر می‌رسد با توجه به پیش‌بینی ظرفیت دوهزار تن ماهی امکان همکاری‌ها در این حوزه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه فعالیت دو کشور در بخش پرورش ماهی در قفس، تا آنجا که در آب‌های شمالی و جنوبی به بیش از یک میلیون تن برسد، از اهداف ایران است.

وزیر جهاد کشاورزی با ابراز امیدواری برای توسعه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک، ادامه داد: سال گذشته یک مرکز پرورش ماهیان دریایی در جزیره قشم با همکاری شرکت‌های فرانسوی اجرا شد که تجربه موفقی بود.

حجتی با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده ماهی قزل‌آلای آب‌های شیرین در جهان است، تصریح کرد: از گذشته همکاری‌های خوبی با شرکت‌های فرانسوی برای پرورش ماهی‌های قزل‌آلا وجود داشته که باید افزایش بیشتری یابد.

وی از آموزش، تحقیقات، سرمایه‌گذاری و بازاریابی مشترک به‌عنوان زمینه‌های دیگر همکاری میان دو کشور نام برد و از تفاهم برای راه‌اندازی یک کمیسیون کاری مشترک در بخش شیلات خبر داد.

حجتی یادآور شد: دو کشور نمایندگانی را برای حضور در این کمیته معرفی می‌کنند که راه‌اندازی آن روابط دو کشور را بیش از پیش توسعه خواهد داد.

به گزارش ایانا، در این جلسه همچنین، رئیس سازمان شیلات ایران از تولید یک میلیون تن آبزی خبر داد و اظهار داشت: در سال گذشته 570 هزار تن ماهی از دریای عمان و خلیج فارس و 40 هزار تن از آب‌های خزر صید شده است که 20 هزار تن از صیدهای دریای خزر را ماهیان "آنچوی" شامل می‌شود.

حسن صالحی تأکید کرد: هم‌اکنون برخی از ماهیان صیدشده در ایران به مصارف انسانی نرسیده و در صنایع پودر ماهی به‌کار گرفته می‌شود که می‌تواند یکی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری دو طرف با ارزش افزوده بالا محسوب شود.

به گفته وی، حدود 11 هزار شناور و 22 هزار نفر در صنایع صیادی مشغول کار هستند و توسعه ذخایر آبزی دریای خزر یکی از چند هدف اصلی ایران محسوب می‌شود.


وزیر حمل و نقل فرانسه: بیمه صادراتی لوکاس برای ایران فعال شد

وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه نیز در همین جلسه گفت: پس از توافق هسته‌ای و سفر رئیس جمهوری ایران به پاریس، روابط دو کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است.

آلن بیدالیس با بیان اینکه فرانسه در ماه سپتامبر (شهریور - مهر 94)، دفتر "بیزینس فرانس" را که برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالیت‌های اقتصادی است، در سفارتخانه این کشور در تهران راه‌اندازی کرد، افزود: این در حالی است که بیمه تجاری "لوکاس" نیز از سوی فرانسه برای توسعه پشتیبانی مالی از سرمایه‌گذاران فرانسوی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه هنوز بخشی از مسائل مربوط به مبادلات بانکی باقی مانده است، اما شرایط برای همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسوی با ایران فراهم شده است.

این مقام فرانسوی درباره همکاری‌های دو کشور در بخش شیلات ادامه داد: قرار است 15 شرکت فعال فرانسوی در بخش آبزیان و محصولات کشاورزی از 26 تا 28 ماه آوریل 2016 (هفتم تا نهم اردیبهشت‌ماه 95) در شیراز حضور یابند.

بیدالیس با استقبال از تشکیل کمیته مشترک دو کشور در بخش شیلات تصریح کرد: زمینه‌های همکاری تهران و پاریس در بخش پرورش آبزیان و همچنین صدف و جلبک وجود دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که طرح توسعه صادرات تخم ماهی قزل‌آلا که از 10 سال گذشته در ایران آغاز شده است وارد فاز تازه‌تری شده و مرکز جدیدی با همکاری شرکت "کاسپین" در کلاردشت ایجاد شود./

F-950130-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید