Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه باغداران مرکبات کشور در گفت‌وگو با ایانا:

جشنواره بهارنارنج از اردیبهشت در مازندران آغاز می‌شود/ انعکاس به بازی گرفتن تشکل‌ها شب عید رخ‌نمایی کرد

از ابتدای اردیبهشت‌ماه و با باز شدن شکوفه‌های بهارنارنج در درختان مرکبات به‌ویژه درختان نارنج، مردم محلی با پهن کردن سفره‌های پاکیزه اقدام به جمع‌آوری شکوفه‌ها و استفاده از عصاره آن می‌کنند و جشنواره بهارنارنج طی آیینی سنتی در شهرهای مازندران به‌ویژه بابل و ساری آغاز می‌شود.

جشنواره بهارنارنج از اردیبهشت در مازندران آغاز می‌شود/ انعکاس به بازی گرفتن تشکل‌ها شب عید رخ‌نمایی کرد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مرکبات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: جشنواره بهارنارنج از ابتدای اردیبهشت‌ماه در شهرهای بابل و ساری بدون تحریک گل‌ریزی درختان نارنج و پرتقال توسط مردم محلی برگزار خواهد شد.

عنایت‌الله بیابانی افزود: سطح زیر کشت باغ‌های مرکبات کشور حدود 215 هزار هکتار است که بیش از 43 درصد آن معادل 92 هزار هکتار در اختیار استان مازندران است.

وی خاطرنشان کرد: ارقام معروف مرکبات نظیر پرتقال، نارنگی، نارنج، لیموشیرین و گریپ‌فروت در سطح استان در اردیبهشت‌ماه به گل‌دهی می‌نشینند و مردم محلی با پهن کردن سفره‌های پاکیزه زیر درختان، اقدام به جمع‌آوری گل‌های بهارنارنج می‌کنند که طبق آیین سنتی، نشان‌دهنده شروع فصل مرکبات در سال جدید است.

بیابانی ادامه داد: هرچند در آیین بومی مازندران تحریک درختان مرکبات صورت نمی‌گیرد و تلاش می‌شود بهارنارنج با نسیم بهاری و ریزش شکوفه‌ها همراه شود، اما به‌نظر می‌رسد شکوفه‌های بهاری درختان نارنج، عطرآگین‌تر از سایر درختان بوده و جمع‌آوری شکوفه‌ها زیر درختان نارنج که در سرتاسر مازندران و حتی در خیابان‌ها نیز به وفور وجود دارند، دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود هفت شرکت تعاونی باغداران مرکبات با بیش از 13 هزار عضو در مازندران فعال هستند و جمعیتی بیش از پنج میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق درختان مرکبات در قالب کارخانه‌های کنستانتره و آبمیوه، کارگاه‌های کوچک و بزرگ بسته‌بندی، درجه‌بندی، شستشو، ضدعفونی و تهیه انواع جعبه فعالیت می‌کنند.


مرکبات داخلی همچنان بر سر سفره ایرانیان حاضر است

مدیرعامل اتحادیه باغداران مرکبات کشور یادآور شد: با تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته در سازمان تعاون روستایی و به بازی گرفتن تشکل‌ها در تنظیم بازار، وضعیت قیمت‌گذاری مرکبات در ماه‌های پایانی سال با کارنامه‌ای درخشان در اذهان ایرانیان ثبت شد و همچنان نیز مرکبات با قیمت مناسب سر سفره ایرانی‌ها وجود دارد.

بیابانی تأکید کرد: از ابتدای فروردین‌ماه با افزایش دما، تقاضا برای مرکبات کاهش می‌یابد و به تناسب تقاضا نیز از حجم مرکبات انباری در استان‌های شمالی کشور و کلان‌شهرها کاسته خواهد شد؛ لذا تلاش می‌شود با کنترل قیمت در سطح دوهزار تا دوهزار و 500 تومان، همچنان مرکبات مورد نیاز مردم تأمین شود.

وی اظهار داشت: مردم بومی با گرفتن عرق بهارنارنج که دارای طبیعتی گرم و نشاط‌آور بوده و برای رفع خستگی برطرف کردن اختلال خواب استفاده می‌شود، محصول دیگری از درختان مرکبات به‌دست می‌آورند. همچنین بر اساس بررسی‌های علمی، عرق مرکبات برای تپش قلب و سردردهای میگرنی و عصبی مؤثر بوده و به‌نوعی با فرهنگ مردم مازندران گره خورده است.

بیابانی همچنین گفت: ذخیره‌سازی مناسب صورت‌گرفته پیش از عید نیز مؤلفه‌ای مؤثر در گذراندن شب عید مناسبی در حوزه مرکبات بود و برنامه‌ریزی دقیق و صحیح آن باعث شده همچنان بازار در ثبات قیمت و عرضه مناسب انواع مرکبات به‌سر برد.


صادرات کیوی به آسیای میانه و اروپا ادامه دارد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مرکبات کشور افزود: کشت کیوی‌فروت که از سال 1347 با ورود قلمه ریشه‌دار در مازندران آغاز شد، اکنون به تولید بیش از 180 هزار تن رسیده است.

بیابانی در پایان خاطرنشان کرد: ارقام مختلف کیوی از قبیل آبوت، برونو، مانتی، هایوارد و گرسیین در استان مازندران تولید شده و بیش از نیمی از آن در داخل کشور به مصرف رسیده و مابقی به کشورهای آسیای میانه، جنوب خلیج فارس و اروپا صادر می‌شود./

F-950131-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید