Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان چای کشور به ایانا خبر داد:

کاهش 30 میلیون دلاری واردات چای خشک به کشور/ پیش‌بینی تولید 90 هزار تن برگ سبز چای

دوره بهره‌برداری برگ سبز چای از اوایل اردیبهشت‌ماه در استان‌های گیلان و مازندران آغاز می‌شود و با بازگشت باغ‌های رهاشده طی سال گذشته و امسال، پیش‌بینی می‌شود 30 میلیون دلار از میزان بهایی که بابت واردات چای خشک هزینه می‌شود، کاسته خواهد شد.

کاهش 30 میلیون دلاری واردات چای خشک به کشور/ پیش‌بینی تولید 90 هزار تن برگ سبز چای


رئیس سازمان چای کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از برداشت برگ سبز چای از اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و نزولات جوی، امسال پیش‌بینی می‌شود برگ سبز بسیار خوب و مرغوب تولید شود و در صورت مساعدت هوا و بارش‌های ادامه‌دار 10 درصد افزایش محصول را خواهیم داشت.

محمدولی روزبهان افزود: پیش‌بینی می‌شود که حدود 90 هزار تن برگ سبز چای و استحصال 21 هزار تن چای خشک را در سال جاری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از چایکاران طی دوساله اخیر باغ‌های رهاشده چای را دوباره احیا کردند و از آنجا که هشت‌هزار هکتار باغی که رها شده بود به تدریج به عرصه برگشت.

روزبهان ادامه داد: در سال گذشته سه‌هزار هکتار از باغ‌های رهاشده به عرصه برگشت که این رقم معادل 30 درصد باغ‌های چای است و از پنج‌هزار هکتار باقیمانده، پیش‌بینی می‌شود که بخش دیگری در دوره بهره‌برداری جدید به عرصه برگردد.

وی تصریح کرد: در صورت بازگشت پنج‌هزار هکتار مابقی، یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 تن برگ سبز چای به عرصه اضافه می‌شود و اگر هر هکتار بتواند برای یک نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند، در مجموع سه‌هزار شغل جدید ایجاد شده و 20 میلیون دلار از واردات چای کاسته می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور یادآور شد: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که یک هزار و 500 شغل جدید دیگر ایجاد شود و از واردات دوهزار تن کاسته شده و در مجموع 10 میلیون دلار از واردات چای خشک به کشور کم شود.

روزبهان تأکید کرد: با حمایت‌های دولت تدبیر و امید، شاهد بازگشت روحیه نشاط بین چایکاران هستیم و کارخانه‌های چای‌سازی نیست نسبت به نوسازی واحدهای خود اقدام کرده‌اند.

وی اظهار داشت: سال گذشته کل چای تولیدشده در کشور 19 هزار و 600 تن بود که با استقبال خوب مردم ایران و مصرف چای ایرانی که سالم‌ترین چای دنیا است، تمامی محصولات تولیدشده در انبارهای کشاورزان فروش رفت و هیچ چایی به سال جدید منتقل نشد و پیش‌بینی می‌شود که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نیز بتوانیم شاهد بهترین تولید چای در استان‌های شمالی باشیم.


پرداخت 9 میلیارد تومان وام از صندوق حمایت به چایکاران

رئیس سازمان چای کشور از تقویت صندوق حمایت از صنعت چای کشور در سال جاری خبر داد و گفت: 42 هزار نفر عضو این صندوق هستند و تاکنون مبلغ 9 میلیارد تومان وام با بهره چهار درصد به چایکاران پرداخت کردند.

روزبهان همچنین افزود: چایکاران از وام دریافت‌شده برای اقدامات باغی همچون تهیه کود شیمایی و سایر عملیات هزینه کرده‌اند و تاکنون بیش از شش‌هزار چایکار از وام‌های خود استفاده کردند و تا پایان اردیبهشت‌ماه نیز تسهیلات این صندوق ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای سال جدید که برداشت برگ سبز چای که در نیمه نخست اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، هنوز قیمت خرید تضمینی مشخص نشده است، اما خرید انجام شده و بهای خرید چایکاران به‌صورت علی‌الحساب به آنها پرداخت می‌شود.

روزبهان ادامه داد: پس از آنکه بهای خرید تضمینی چای مشخص شد که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از حد تورم افزایش یابد، کلیه پول چایکاران به حساب آنها واریز می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: دوره بهره‌برداری چای از اوایل اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت./

M-950131-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید