Iranian Agriculture News Agency

اظهارات رئیس سازمان شیلات از ابعاد همکاری های ایران و فرانسه

نسل جدید حلواسفید، کوبیا، شانک و قزل‌آلا در راه است

کمیسیون مشترک ایران و فرانسه برای اصلاح نژاد قزل‌آلا، حلواسفید، کوبیا، شانک، فیش‌ماهی و گونه‌های بومی ایران وارد فاز عملیاتی می‌شود.

نسل جدید حلواسفید، کوبیا، شانک و قزل‌آلا در راه است


رئیس سازمان شیلات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: از یک‌سو کمبود منابع آبی باید در حوزه کشاورزی و در چارچوب اقتصاد مقاومتی محاسبه شده و با مصرف کمترین میزان آب حداکثر استفاده به عمل آید، از سوی دیگر سرانه مصرف آبزیان باید بر اساس جهت‌گیری‌های برنامه ششم توسعه و وزارت جهاد کشاورزی افزایش پیدا کند.

حسن صالحی افزود: بر همین مبنا افزایش بهره‌وری و اصلاح نژاد به‌عنوان بهترین گزینه در دستور کار قرار گرفته است، چرا که محدودیت منابع آب شیرین به‌ویژه در رودخانه تغییر رویکرد پرورش ماهی را به سمت پرورش در قفس با افزایش راندمان تکثیر ضروری ساخته است.

وی خاطرنشان کرد: لذا گروه مذاکره‌کننده با وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه تلاش کرد تا گفت‌وگوها در جریان مسیر اصلاح نژاد گونه‌های بومی و پرورش ماهی در قفس قرار گیرد.

صالحی ادامه داد: انتظار می‌رود در مراحل نخست اصلاح نژاد گونه‌های بومی ایران در جنوب و دریای خلیج فارس شامل حلواسفید، کوبیا، شانک، فیش‌ماهی و البته قزل‌آلا در اولویت قرار گیرند.


پروژه‌های تحقیقاتی پرورش صدف و جلبک

رئیس سازمان شیلات با اشاره به ابعاد همکاری ایران فرانسه در حوزه شیلات تصریح کرد: ایران دارای قابلیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف آبزی است که ممکن است به دلایل شرعی و فقهی امکان مصرف انسانی در داخل کشور نداشته باشد، اما با ارزش افزوده بالا امکان صادرات پیدا کند.

وی یادآور شد: بر همین اساس پرورش جلبک و صدف در آب‌های ایران با هدف ارزش افزوده و اشتغال و دیده شدن قابلیت‌های اقتصادی شیلات پروژه‌های تحقیقاتی آغاز به‌کار خواهند کرد.

صالحی تأکید کرد: آنچوی و لابستر از دیگر فروآرده‌های شیلاتی ایران هستند که در مذاکره با طرف فرانسوی برای افزایش تولید و صدرات آنها گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.


13 هزار تن میگو صادر شد

وی از صادرات میگو در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته 13 هزار تن میگو از ایران به بازارهای بین‌المللی صادر شده است که رکورد خوبی در حوزه صادرات محسوب می‌شود.

صالحی در پایان گفت: سال گذشته 610 هزار تن ماهی از سواحل کشور صید شده است که 40 هزار تن از دریای خزر و570 هزار تن از آب‌های جنوب کشور بوده است./

F-950204-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید