Iranian Agriculture News Agency

زنده ماندن گیاهان در شرایط خشکسالی شدید با فناوری جدید

این فناوری گیاهان را به خواب می‌برد تا در خشکسالی زنده بمانند!

دانشمندن موفق به دستیابی به فناوری جدیدی شده‌اند که در آن گیاهان قادر خواهند بود با به خواب رفتن از خشکسالی‌های شدید مصون باشند و پس از بارندگی و یا آبیاری، دوباره شروع به رشد کنند.

این فناوری گیاهان را به خواب می‌برد تا در خشکسالی زنده بمانند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، محققان دانشگاه پوردو ایندیانا، موفق به توسعه فناوری جدیدی شده‌اند که در آن گیاهان قادر به زنده ماندن در دوره‌های شدید خشکسالی بوده و میزان مصرف آب در آنها کاهش خواهد یافت.

به گفته پروفسور برسان محقق این پروژه، خشکسالی مهم‌ترین عامل محیطی تهدیدکننده کشاورزی بوده و باعث کاهش تولید محصول در این بخش می‌شود، همچنین بخش کشاورزی با مصرف 75 تا 80 درصد آب، بیشترین میزان آب‌های شیرین موجود در جهان را مصرف می‌کند. خشکسالی پدیده‌ای است که در بیشتر مناطق دنیا در حال گسترش بوده و دستیابی به روشی جهت کاهش مصرف آب در گیاهان اهمیت فروانی دارد.

هنگامی که گیاهان با کاهش آب روبه‌رو می‌شوند، نخستین واکنش آنها توقف رشد است و در چنین شرایطی با کاهش عملکرد روبه‌رو می‌شوند. روش‌های زیست‌فناوری اهمیت فروانی دارند و می‌توانند نقش مهمی در ادامه یافتن رشد گیاهان با شرایط بدون آب داشته باشند. چنانچه گیاهان با دوره طولانی بدون آب روبه‌رو شوند، توانایی خواهند داشت که در این شرایط زنده بمانند و با فراهم شدن شرایط آبیاری رشد مجدد خود را آغاز کنند.



این فناوری به‌گونه‌ای است که گیاهان قادر خواهند بود با به خواب رفتن از خود محافظت کنند. هنگامی که آبیاری و یا بارندگی برای مدت طولانی صورت نگیرد گیاه با به خواب رفتن شرایط زنده ماندن را فراهم کرده و با آغاز بارندگی و یا آبیاری دوباره رشد خود را از سر خواهد گرفت. این روش منجر به صرفه‌جویی اقتصادی بالایی در زمان و هزینه‌ها خواهد شد.

این محققان با کمک فناوری‌های نوین موفق به شناسایی ژنی شده‌اند که باعث بسته شدن سریع منافذ برگ‌ها و در نتیجه کاهش نرخ از دست دادن آب به‌علت تعریق می‌شود. غشای سلولی کمتر آسیب‌دیده و کارآیی فتوسنتز بهتر شده و در نهایت منجر به واکنش بهتر گیاه در برابر شرایط خشکسالی می‌شود.

پروفسور برسان افزود: این فناوری در کشورهای کم‌درآمد و همچنین کشت‌های دیم بسیار با اهمیت بوده و تأثیر زیادی بر زنده ماندن گیاهان خواهد داشت. این تکنولوژی بر روی برنج مورد مطالعه قرار گرفت و افزایش قابل توجهی در تحمل به خشکی در این گیاه نشان داد.

مکانیسم عمل به شکلی است که هنگامی گیاهان در شرایط بدون آب قرار گیرند از طریق یک سیگنال و پاسخ‌دهی گیاه به این سیگنال، گیاه وارد خواب می‌شود و توانایی زنده ماندن در شرایط خشکی را خواهد داشت. پس از فراهم شدن آب پیرامون گیاه، دوباره رشد خود آغاز می‌شود و این سیستم مانع از آسیب زیاد به تولیدات محصولات کشاورزی می‌شود. /

L-950204-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید