Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خبر داد:

تشریح برنامه‌های تغذیه‌ای شرکت خدمات حمایتی/ بذرهای کلزای فرانسوی خوش درخشیدند

برنامه‌های تغذیه‌ای شرکت خدمات حمایتی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سال گذشته اجرایی شده است و ادامه دارد.

تشریح برنامه‌های تغذیه‌ای شرکت خدمات حمایتی/ بذرهای کلزای فرانسوی خوش درخشیدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به مناسبت روز زمین پاک به بررسی برنامه‌ها و عملکرد اقتصاد مقاومتی در حوزه تغذیه گیاهی در بخش کشاورزی، عملکرد شرکت در این باره در سال گذشته و برنامه‌های سال جاری پرداخت و گفت: تغذیه گیاه حساس است و نیاز به تأمین به‌موقع دارد؛ بنابراین باید عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان باکیفیت، اقتصادی، سهل و آسان و به میزان کافی در اختیار قرار گیرد.

یزدان سیف افزود: در سیاست‌های کلی بخش کشاورزی و در حوزه اقتصاد مقاومتی، به‌دنبال رشد اقتصادی درون‌زا با نگاه به اقتصاد جهانی و برون‌گرا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌دنبال بلند کردن تعرفه‌ها در کشور نیستیم، بلکه دانش کافی و متناسب را برای افزایش عملکرد در صحنه‌های بین‌المللی با تکیه بر دانش بومی جست‌وجو می‌کنیم.

سیف ادامه داد: دانش‌محور بودن، از الزامات مورد نیاز بخش بوده و لازم است توانمندی‌های مختلف را در کشور بتوانیم بومی کنیم تا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبدیل به عمل شود.

وی تصریح کرد: رقابت‌پذیر شدن محصولات داخلی از اهداف دیگر محسوب می‌شود که باید در این راستا پتانسیل‌های لازم را ایجاد کنیم و در حوزه تغذیه گیاهی در بخش کشاورزی، نخستین نکته ارتقاء دانش فنی کشاورزان در حوزه نهاده‌های کشاورزی است.


بالا بردن راندمان نهاده‌های مصرفی، مهم‌ترین سیاست شرکت

مدیر پروژه تغذیه گیاهی در اقتصاد مقاومتی یادآور شد: بالا بردن راندمان نهاده‌های مصرفی کشاورزان و ایجاد تقاضا برای کودهای کشاورزی استاندارد، از مهم‌ترین سیاست‌ها محسوب می‌شود.

سیف تأکید کرد: آزمایش خاک باید سرلوحه کارها قرار گیرد و در این راستا تلاش کرده‌ایم که علاوه بر تولیدات داخلی، کود دی‌آمونیوم‌فسفات را در داخل کشور تولید و میزان آن را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: تنوع در سبد کودی کشور از دیگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که در این راستا در گذشته‌هایی تا قبل از سال 1392 تنها هشت نوع کود در کشور وجود داشت، اما امروز تعداد کودهای مصرفی کشاورزان به بیش از 19 کود رسیده است که علاوه بر کودهای شیمیایی، آلی، بیولوژیک، زیستی و ترکیبی در کشور موجود است.

سیف همچنین گفت: در راستای رفع گلوگاه‌های تولید یا مصرف کشاورزان، اقداماتی همچون توزیع کارت‌های اعتباری خرید که ویژه خرید نهاده‌ها است، تأمین منابع موجود بانکی و سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تولید کودهای کشاورزی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: تلاش کردیم با بهبود عملکرد و زنجیره لوجستیک و تکیه بر منابع اطلاعاتی، بتوانیم حلقه‌های موجود در بخش کشاورزی را به یکدیگر وصل کنیم.

سیف خاطرنشان کرد: تا 15 روز آینده باشگاه کشاورزان شرکت خدمات حمایتی با همکاری بانک کشاورزی در کلیه استان‌های کشور عملیاتی می‌شود، به‌گونه‌ای که هر کشاورزی برای خود پروفایل شخصی داشته و از سامانه‌های کودی استفاده می‌برد و علاوه بر آن، می‌توانند آزمایش خاک، مشاوره رایگان، پیشنهاد و شکایات را در بخش کودهای کشاورزی داشته باشد.


افزایش میزان فروش کودهای کشاورزی در سالی که گذشت

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره میزان عرضه و مصرف کودهای کشاورزی در سالی که گذشت ادامه داد: در سال گذشته یک میلیون و 751 هزار تن انواع کودهای کشاورزی عرضه و تمامی آنها نیز توسط بهره‌برداران خریداری شد، در حالی که در مدت مشابه گذشته، هشت درصد رشد در میزان فروش داشتیم.

وی تصریح کرد: میزان تدارک کودهای کشاورزی دو میلیون تن بود که به لحاظ مقدار و نوع، تنوع خوبی داشت.

سیف یادآور شد: در سال گذشته بیش از 19 نوع کود به مصرف رسید که شرکت خدمات حمایتی تأمین و تدارک 13 نوع شیمیایی، دو نوع ترکیبی آلی و شیمیایی و چهار نوع آلی و زیستی را انجام داد.

وی تأکید کرد: نسبت به سال 1393، تأمین کودهای شیمایی سه‌برابر شده است و علاوه بر آن کود دی‌آمونیوم‌فسفات در این سال از واردات تأمین می‌شد و در سال گذشته با تفاهم پتروشیمی‌ها تولید داخلی شد.

سیف اظهار داشت: در سال گذشته 60 هزار تن کود کلرور پتاسیم تولید شد.

وی همچنین گفت: در دو ماه سال 1393 حدود 130 هزار تن کود دی‌آمونیوم فسفات و در سال 1394 با رشد 22 درصدی، 160 هزار تن از این کود تولید شد، این در حالی است که در بهمن‌ماه سال 1393 تولید این کود 123 هزار تن و در سال 1394 به 174 هزار تن یعنی رشد 28 درصدی رسید.

سیف در ادامه افزود: در اسفندماه سال 1393 بیش از 300 هزار تن کود توسط این شرکت به‌فروش رفت، در حالی که در سال بعد از آن 60 درصد افزایش داشت.


تأمین بذر گندم و جو به 90 هزار تن می‌رسد

مدیر پروژه تغذیه گیاهی در اقتصاد مقاومتی درباره برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه ارتقای بذر گندم و جو در کشور خاطرنشان کرد: در سال گذشته از 250 هزار تن برنامه بذری کشور، 60 هزار تن بذر گندم و جو تأمین شد و برای سال جاری این رقم به 90 هزار تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: در بخش دانه‌های روغنی سال گذشته 220 تن انواع دانه‌های روغنی بذری تأمین شد و تلاش می‌کنیم که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بتوانیم به جای واردات بذر، تکنولوژی تولید را به کشور وارد کنیم.

سیف تصریح کرد: امسال در زمینه بذور والدینی، 50 درصد از میزان واردات کم کردیم و بر تولید داخل مزارع افزودیم، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود بالای 100 تن بذر کلزا در واریته‌های مختلف در کشور تولید شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره عملکرد بذور کلزای وارداتی یادآور شد: این بذور راندماشان در هکتار حداقل دوبرابر ارقام رایج است و علاوه بر آن به سرما مقاوم بوده و به بسیاری از آفات و بیماری‌ها نیز مقاومت دارند؛ به‌گونه‌ای که کشاورزی که دو تن برداشت می‌کرده، در حال حاضر با ارقام فرانسوی توانسته است چهار تن برداشت کند.


برنامه افزایش قیمت انواع کودهای کشاورزی را نداریم

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره افزایش ارتقای کیفیت سموم شیمیایی در کشور تأکید کرد: خط قرمز شرکت در حوزه نهاده‌ها است و در این راستا افزایش کیفیت از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به انجام برسد و در این راستا تلفن مشتریان امسال راه‌اندازی شد تا بتوانند ارتباط خوبی با مسئولان شرکت داشته باشند.

سیف در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ادغام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با شرکت پشتیبانی امور دام اظهار داشت: تا این لحظه هنوز هیچ بحثی در این باره را نشنیده‌ایم، اما همچنان فعالیت‌های خود را با قدرت ادامه خواهیم داد.

وی درباره افزایش قیمت کودهای کشاورزی نیز گفت: تا این لحظه برنامه‌ای برای افزایش قیمت انواع کودهای کشاورزی نداریم، به‌گونه‌ای که پتروشیمی‌ها درخواست عرضه کود ازته به بورس را داده‌اند که ممکن است قیمت را بالا یا پایین‌تر بیاورد، اما مطابق آیین‌نامه‌های موجود در کشور و حساس بودن کود، این مسئله تاکنون منتفی بوده و به هیچ عنوان تصمیم ستاد تنظیم بازار نیست که عرضه کود اوره را بورسی کند.

سیف درباره واردات سموم شیمیایی نیز افزود: برنامه ارتقای سموم داخلی و وارداتی را در نظر داریم تا بدین‌ترتیب بتوانیم با مصرف بهینه از مقدار زیادی سموم خودداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته سه‌هزار و 400 نمونه کودی مورد آزمایش قرار گرفت تا میزان مواد موجود در آن را از لحاظ کیفیت بررسی کنیم که زیر 10 درصد تقلبی بودن کودها ممکن است ناشی از رطوبت‌کشیدگی یا سایر عواملی که کیفیت را کاهش دهد را شاهد بودیم.


تهیه نقشه حاصلخیزی خاک‌های کشور

مدیر پروژه تغذیه گیاهی در اقتصاد مقاومتی درباره نیاز واقعی به کودهای شیمیایی و تهیه نقشه حاصلخیزی خاک به ایانا تصریح کرد: نیاز کشور به کود پنج میلیون تن است، اما تقاضا زیر این عدد است، به‌گونه‌ای که در سال گذشته تنها دو میلیون تن کود به مصرف رسید و ابزار شرکت برای افزایش توان کشاورزان در مصرف بهینه کودهای کشاورزی، خرید نهاده‌ها با استفاده از کارت‌هایی است که امکان خروج نقدینگی را نداشته و تنها برای خریداری نهاده و کود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیف ادامه داد: نقشه حاصلخیزی خاک توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب تهیه شده و مطابق آن نیاز کودی کل کشور مشخص شده است و در این راستا تلاش می‌کنیم که مواد غذایی خاک را بهبود بخشیم.

وی تغذیه گیاه را جزو سیاست‌های اصلی برنامه اقتصاد مقاومتی برشمرد و یادآور شد: با به سرانجام رسیدن برجام، کود و سموم شیمیایی و سایر نهاده‌ها را از کشورهای مطرح خریداری می‌کنیم و تلاش داریم که ارتقای عملکرد در واحد سطح و محصولات غذایی سلامت‌تری را تحویل مردم دهیم./

M-950204-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید