Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور خبر داد:

عامل بیولوژیک مقابله با کرم ساقه‌خوار برنج در مرحله انبوه‌سازی

بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده با یک شرکت خصوصی، قرار است انبوه‌سازی عامل بیولوژیکی که در از بین بردن تمامی مراحل کرم ساقه‌خوار برنج مؤثر است، آغاز شود

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: قرارداد سه‌جانبه‌ای بین مؤسسه تحقیقات برنج کشور، کانون هماهنگی دانش و صنعت و یک شرکت خصوصی در حال انعقاد است که بر اساس آن تولید انبوه عوامل بیولوژیک را آغاز می‌کند.

دکتر عباس شهدی کومله افزود: از آنجایی که مصرف سموم شیمیایی در کشور به اندازه‌ای رسیده که سلامت مردم را تحت تأثیر قرار داده است، روی آوردن بخش کشاورزی به تولید محصولات سالم و ارگانیک از برنامه‌هایی است که هریک از زیربخش‌ها نیز به‌دنبال آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از عوامل بیولوژیک به جای سموم شیمیایی از برنامه‌هایی است که این مؤسسه به‌دنبال آن است.

شهدی کومله ادامه داد: عامل بیولوژیکی وجود دارد که می‌تواند در مراحل مختلف بر کرم ساقه‌خوار برنج که از آفات کلیدی این محصول محسوب می‌شود، تأثیرگذار باشد و بدین ترتیب نیاز به سموم را به حداقل ممکن می‌رساند.

وی تصریح کرد: عوامل بیولوژیک دیگری نیز وجود دارند که تحقیقاتی بر روی آنها انجام شده، اما هنوز به حد انبوه نرسیده است.

استفاده از نوعی عامل برای مقابله با علف هرز مزارع برنج

این مقام مسئول یادآور شد: تحقیقات جامعی درباره استفاده از نوعی عامل که می‌تواند بر علف هرزهای موجود در مزارع برنج تأثیرگذار باشد، انجام شده است که نیاز است برای انبوه‌سازی آنها برنامه‌ریزی شود.

شهدی کومله تأکید کرد: چندی است که تولید ارگانیک در کشور آغاز شده و امیدواریم که توسعه پیدا کند.

وی اظهار داشت: کشت توأم برنج، اردک و ماهی یکی از روش‌های تولید ارگانیک است و سایر روش‌ها نیز می‌تواند منجر به تولید محصول سالم شود./

خبرنگار: مژگان ستار

R-901102-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید