Iranian Agriculture News Agency

رایزنی هیأت 26 نفره پاکستانی برای ورود به بازار ایران/ مشهد میزبان پاکستانی‌ها برای واردات برنج

پایگاه اینترنتی اینترنشنال نیوز پاکستان که پیش از این از رفع ممنوعیت واردات برنج به ایران خبر داده بود، از شروع مقتدرانه رایزنی برای واردات برنج این کشور به بازارهای ایران به‌دنبال گرانی‌های برنج داخلی کشورمان خبر داد.

رایزنی هیأت 26 نفره پاکستانی برای ورود به بازار ایران/ مشهد میزبان پاکستانی‌ها برای واردات برنج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، هیأت 26 نفره پاکستانی به‌منظور نهایی کردن صادرات برنج به ایران روز سه‌شنبه (پس‌فردا) در مشهد حاضر خواهد شد تا به‌دنبال پیگیری‌های شهباز شریف وزیر پنجاب، میزان سرمایه‌گذاری‌های خود را در ایران افزایش دهند.

بر اساس این گزارش، هیأت 26 نفره پاکستانی بنا دارند سطح همکاری‌های دو کشور در حوزه تأمین برنج از کشور پاکستان را بر اساس برنامه‌ریزی‌های سال گذشته مقامات عالی‌رتبه دو کشور از سر بگیرند.

ممنوعیت واردات برنج که تا مهرماه سال گذشته اعمال شده بود، با درخواست شهباز شریف سروزیر پنجاب و همچنین سازمان سرمایه‌گذاری و بازرگانی پنجاب با کنسول‌گری ایران در لاهور برداشته شد و به‌دنبال سفر هیأت واردکنندگان برنج در نوامبر 2014، افزایش واردات برنج از این کشور وارد فاز جدیدی شد.


تلاش پاکستانی‌ها برای تثبیت جایگاه برنج این کشور در بازار ایران

ایران سهم 11 درصدی از واردات برنج دنیا را با ارزش 2.5 میلیون دلار به خود اختصاص داده و بر اساس اعلام مرکز تجارت بین‌المللی، تقاضا برای برنج در سال 2012 و 2013 تا دو برابر افزایش یافته و رشد 35 درصدی پیدا کرده است. در این میان، صادرکنندگان برنج پاکستان تلاش کردند از تمام ظرفیت‌های خصوصی و دولتی خود برای تقویت جاپای خود در بازار ایران استفاده کنند.

پاکستان با صادرات دو میلیارد دلار برنج در فهرست چهارمین صادرکننده بزرگ دنیا قرار دارد و پیش از تحریم‌های بین‌المللی، بزرگ‌ترین صادرکننده برنج به ایران بود که بعدها سهمش را به هند واگذار کرد؛ لذا در برنامه اتاق بازرگانی مشهد با هیأت 26 نفره همچنین درباره واردات برنج تعرفه‌های ترجیحی و تهاتر مذاکره به‌عمل خواهد آمد.

در جلسه روز سه‌شنبه که با حضور اتحادیه مرزنشینان برگزار می‌شود، حجم واردات برنج به تناسب تقاضای شرکت‌های عضو در این اتحادیه تصویب خواهد شد. هرچند آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد اعضای این اتحادیه 51 میلیون کیلوگرم به ارزش دلاری 65 میلیون دلار برنج وارد کشور کرده‌اند، اما با افزایش سرانه مصرف، به‌نظر می‌رسد سطح واردات برنج از پاکستان افزایش پیدا کند.


سناریوی ساختگی گرانی برنج، زمینه‌ساز واردات نشود

ممنوعیت واردات برنج که از اواخر سال 93 تا مهرماه 94 با سکانداری وزارت جهاد کشاورزی اعمال شد، باعث نوسان نسبی در بازار برنج شد؛ هرچند برنج همچنان جایگاه خود را در فهرست 10 قلم کالای وارداتی حفظ کرده است، اما به‌نظر می‌رسد واردات برنج به‌ویژه از کشور هند و پاکستان با تأملات بهداشتی بیشتری انجام می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا می‌گوید: بر اساس تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته در کارگروه واردات محصولات استراتژیک، مقرر شده است سلامت بهداشتی برنج‌های وارداتی به‌ویژه از کشور پاکستان و هند پس از آنالیز آزمایشگاهی و با احتیاط کامل صورت گیرد.

غلامعلی قربانی می‌افزاید: افزایش مشکوک قیمت برنج تا مرز 12 هزار تومان که این روزها باعث تعجب همگان شده، سناریوی از پیش تعیین‌شده‌ای برای شروع واردات برنج و مجاب کردن وزارت جهاد کشاورزی برای دادن مجوز بیشتر به‌شمار می‌رود و امیدواریم حضور این هیأت 26 نفره، تأییدی بر این ادعا نباشد.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به بارش‌های سال جاری در استان‌های شمالی کشور، حجم تولید برنج در سطح قابل قبولی خواهد بود و به‌جز ذخیره استراتژیک و مقدار مورد نیاز مرزنشین‌ها که حجم محدودی را شامل می‌شود، نیازی به وارد کردن برنج نیست.

رئیس سابق انجمن برنج گیلان ادامه می‌دهد: برنج کیفی ایرانی که از طعم و مزه و گواهی سلامت قابل قبولی برخوردار است، در صورت کنترل قیمت و مهار حباب تورم در بازار می‌تواند محور توجه مصرف‌کنندگان ایرانی قرار گیرد و دولت با عرضه برنج‌های ذخیره‌شده تا شروع فصل برداشت از اواخر مردادماه می‌تواند نسبت به کنترل قیمت برنج اقدام کند./

F-950205-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید