Iranian Agriculture News Agency

تنظیم دوسویه؛ آرامش بازار


منصور انصاری سردبیر ماهنامه دامپروران در شماره اخیر این ماهنامه نوشت: تصور نمی شود کسی فراموش کرده باشد در روزهای آغازین سال گذشته (1394) و در اوج مذاکرات ژنو که دولت تمام قد درگیر گفتگوها و مذاکرات هسته ای با 6 قدرت جهانی بود، چگونه بعضی از رسانه ها به بهانه حمایت از مصرف کنندگان، دولت را به باد انتقاد گرفتند که نتوانسته است پرتقال شب عید مردم را تامین کند و از سیب و پرتقال کیلویی 12 هزار تومانی و گوشت مرغ ده هزار تومانی سخن گفتند و در شرایطی که اکثر روزنامه ها کار نمی کردند، مقاله ها و تحلیل ها و گزارش ها نوشتند و سایت های خبری غوغا به راه انداختند که دولت و وزارت جهاد کشاورزی کفایت تنظیم بازار را ندارند . آنها این نوع از بی کفایتی را طبق تعریفی که از آن داشتند به موضوعات سیاسی تسری دادند تا مگر «آتش تهیه ای» برای پاتک به انتخابات مجلس در پایان سال فراهم سازند که البته این موضوع و دیگر نارسایی های اجتناب ناپذیر اداره امور مملکت هیچکدام در ایجاد نا امیدی مردم از دولت نتیجه ای نداد و آنها، هرچند گله مند از هردو سو، منافع ملی را به این فضاهای تبلیغاتی ترجیح دادند و برای آرامش کشور آرای خود را به صندوق ها ریختند اما تبعات آن جو تبلیغاتی و فشاری که بر دولت آمد موجب شد که امسال وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار بیش از حد احتیاط و در خرید و ذخیره سازی سیب و پرتقال وهمچنین گوشت مرغ و تخم مرغ زیاده روی کند .

انبارداری خوب، نظارت همه جانبه، سردخانه هایی که مداوم سرکشی می شدند، فراوانی کالا، توزیع هم زمان و زمان بندی شده و البته وسیع، وقیمت مناسب و حتی پائین، چنان بازاری تنظیم شده و مطمئن وآرام برای مردم فراهم ساخت، که بازارهای حاشیه ای و لوکس هم نتوانستند در افزایش قیمت کالاهای مختلف تحرک ومانوری تاثیرگذار داشته باشند . حتی تازه به دوران رسیده ها هم که پولهای بادآورده را برای خودنمایی به راحتی و مبالغه خرج می کنند، از این تنظیم بازار سود بردند زیرا با جهش قیمت در واحدهای صنفی «ویژه فروش» مواجه نشدند . مقابله هرچند محدود ولی موثر با میوه های وارداتی قاچاق نیز بی تاثیر نبود و به هر حال، وزارت جهاد کشاورزی توانست بازار شب عید را به نفع مصرف کنندگان تاحدود قابل توجه و بی سابقه ای تنظیم کند !

نگارنده این سطور در روزهای 27 ، 28 و 29 اسفند، حداقل به بیش از 12 بازار میوه و تره بار مراجعه کرد تا از نزدیک نتایج این اقدام را مشاهده کند . مردم در صف نبودند، قیمت ها بالاوپایین نمی شد و کسی شتاب برای خرید کالا نداشت اما پرسش این است که این موفقیت به چه قیمتی برای کشاورزی کشور و کشاورزان حاصل شد؟ آیا تنظیم بازار فقط یک سویه دارد؟

یعنی دولت با ابزارهای قدرتمند و امکانات وسیع خود حق دارد جهت پاسخ به یک واکنش سیاسی، تولیدکنندگان را که پایه و مایه هر بازاری به شمار می روند به خاک سیاه بنشاند ! اینکه مرغ منجمد کیلویی 5 هزار و 100 تومان و کشتار گرم و تازه 5 هزار و 400 تومان باشد و حتی دهک های پایین جامعه هم به خرید این کالای فراوان وارزان اعتنایی نکنند، برای دولت افتخار و برای منافع ملی سودمنداست؟

آیا این اقدام یک سویه تنظیم بازار درمسیر«اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی» است؟ آیا وزارت جهاد کشاورزی باید موضوع تنظیم بازار شب عید را تمام شده تلقی کند وسیب و پرتقالی که تشکل های کشاورزی به صورت مباشر خرید کرده اند را به حال خود رها سازد؟

آیا ما نشریات تخصصی که لزوما مسائل کشاورزی را عمیق تر و دو سویه تر از سایر رسانه های عمومی می بینیم و شرح وظیفه و رسالت اصلی ما حمایت از تولید است باید به تحسین و تشویق دولت یا وزارت جهاد کشاورزی اکتفا کنیم و پی موضوع را نگیریم که دراین میان مرغدار یا ‌‌ هر بهره بردار دیگر چقدر آسیب دیده است؟ مهندس حجتی خود در برنامه گفتگوی ویژه خبری هفدهم فروردین ماه شبکه 2 ، که نسبت به سایر برنامه های کم رونق صدا و سیما بینندگان بیشتری دارد، به صراحت بر دو سوی معادله تنظیم بازار یعنی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تاکید کرد و حمایت از این دو را لازم و ملزوم دانست . وزیر جهاد کشاورزی بحثی با این مضمون را در برابرمصاحبه کننده صدا و سیما که مرتب از اتاق فرمان برای چالش با ایشان هدایت می شد به میان آورد که بدون تولید داخل و تولیدکنندگان و بهره وران، مصرفی وجود ندارد . حال با این توصیف، برای اینکه مرغداران اقدام به خودسوزی یا آتش زدن واحدهایشان نکنند و باغدارِ مرکبات و سیب درختی قدرت خرید نهاده های تولید سال پیش رو را داشته باشد چه باید کرد؟

وزارت جهاد کشاورزی خود از مازاد ذخیره و مانده گوشت مرغ وسیب و پرتقال اطلاع دارد، اقدام کاهش تعرفه واردات یک کیلو موز از 26 درصد به 5 درصد در مقابل صادرات یک کیلو و نیم سیب کفایت نمی کند زیرا چنین اقدامی زمان بر است و نمی تواند جلوی خراب شدن ذخیره ها را بگیرد . موضوع تبدیل به کنسانتره نیز در پرتقال تامسون اقتصادی نیست، ولی تعهد تامین نهاده ها درفصل تولید برای کشاورزان و باغداران می تواند یک راه حل باشد . به هر حال، بازار مصرف شب عید به خوبی تنظیم شده ولی بحران «مانده ی ذخیره» به زودی تیتر رسانه هایی خواهد شد که نمی خواهند وضعیت دولت را آنگونه که هست درک کنند و انتخابات دور دوم ریاست جمهوری هم در راه است . موضوعات و مسائل زیادی در این زمینه هست که در این مختصر نمی گنجد اما پیشنهاد نهایی این سرمقاله برای وزارت جهاد کشاورزی و به منظور مقابله با این بحران موقت، برگزاری عاجل نشست هم اندیشی کارشناسان و رسانه ها از هر طیف برای دست یابی به راهکاری است که این مشکل را حل کند .

شاید گسترش فرهنگ مصرف شیر، گوشت مرغ، تخم مرغ و انواع میوه هایی که باقی مانده است کارساز باشد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید