Iranian Agriculture News Agency

با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد؛

شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی در دستور کار مشترک جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد قرار گرفت/ حجتی خواستار پرداخت یارانه صادراتی لبنیات

در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تأمین امنیت غذایی برای کشور، امروز تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید که بر سلامت و کاهش آلاینده‌های موجود در محصولات کشاورزی تأکید می‌کند.

شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی در دستور کار مشترک جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد قرار گرفت/ حجتی خواستار پرداخت یارانه صادراتی لبنیات


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان ملی استاندارد گفت: باید برای ارائه یارانه صادراتی در بخش لبنیات، هم مسئولان وزارتخانه و هم رسانه‌ها تلاش کنند تا این موضوع به نتیجه برسد.

محمود حجتی با اشاره به اعلام یکی از کارخانه‌های بزرگ لبنیات، مبنی بر کاهش روزانه 500 تن خرید شیرخام، در صورت عدم دریافت یارانه صادراتی، افزود: اگر این مهم تحقق نیابد، محصولات ایرانی قادر به رقابت با کشورهای دیگر نیست؛ چنین حمایت‌هایی حتی در کشورهای پیشرفته نیز وجود داشته و تولیدکنندگان از یارانه‌های فراوانی بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه هنوز واردات شیرخشک ممنوع است، خاطرنشان کرد: اگر شیرخشکی وارد می‌شود، تنها برای موارد خاص مانند استفاده برای نوزادان است؛ بنابراین شائبه تبدیل شیرخشک به شیر مایع در کارخانه‌ها صحت ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر چرایی واردات هفت تا هشت‌هزار تن شیرخشک به کشور و استفاده آن در کارخانه‌ها به جای شیرخام ادامه داد: هرچند بنده از این موضوع اطلاعی ندارم، اما حتی در صورتی که این قضیه واقعیت داشته باشد، تأثیری بر کل خرید شیرخام کشور نخواهد داشت؛ زیرا در نهایت به 50 هزار تن شیرمایع تبدیل خواهد شد که در مقابل تولید حدود 10 میلیون تنی شیرخام، عددی نیست.

به گفته حجتی، اگر برخی می‌گویند کارخانه‌ها از دامداران خرید نمی‌کنند، صحیح نیست، زیرا تولید به مقداری بیش از نیاز بازار افزایش یافته و کارخانه‌ها توان خرید بیشتر ندارند؛ بنابراین تنها راه حل این مشکل، افزایش صادرات است که دولت باید در ارائه یارانه صارداتی، کوتاهی نکند.

وی با مهم دانستن امضای این تفاهم‌نامه بین دو نهاد، تصریح کرد: پیشنهاد این تفاهم‌نامه از طرف رئیس سازمان ملی استاندارد عنوان شد و از آنجا که بحث سلامت غذا برای مردم بسیار بااهمیت است، لازم بود این اقدام انجام شود.

حجتی یادآور شد: مورد دیگر، ایمنی خاطر است که این امر به عهده سازمان استاندارد نهاده شده و مردم دوست دارند از پیشینه محصولی که مصرف می‌کنند، مطلع باشند؛ بنابراین امید می‌رود با همکاری تولیدکنندگان و همچنین سازمان ملی استاندارد، در راستای سلامت غذایی و اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان گام‌های مؤثری برداریم.

در این نشست، رئیس سازمان ملی استاندارد کشور نیز با اشاره به اینکه بخش کشاورزی توانسته در اجرای اقتصاد مقاومتی از دیگر حوزه‌ها موفق‌تر عمل کند، اظهار داشت: از سال گذشته برای همکاری‌های بیشتر دو نهاد در زمینه امنیت غذایی، تصمیم گرفته شد که تفاهم‌نامه‌ای در این میان به امضا برسد که امروز شاهد آن هستیم.

نیره پیروزبخت تأکید کرد: در حوزه تکنولوژی موادغذایی 2723 استاندارد و در بخش کشاورزی، جنگل‌داری، ماشین‌آلات، کود، سم و... نیز یک‌هزار و 100 استاندارد دیگر تدوین شده که اجرای بسیاری از آنها به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. البته برخی از این موارد هم نیاز به همکاری متقابل دو طرف دارد.

این تفاهمنامه در راستای بند 24 اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش پوشش استانداردها برای مواد مختلف به امضا رسید و قرار است حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات خوراکی و همچنین ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، به جدیت هرچه تمام‌تر دنبال شود./

V-950205-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید