Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات به ایانا خبر داد:

قانونی شدن بهره‌برداری از منابع زنده آبی دریای خزر

پس از ابلاغ موافقت‌نامه حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر که امروز به سازمان شیلات ابلاغ شد، تمامی چهار کشور عضو این دریا ملزم به رعایت قوانین مربوطه شدند.

قانونی شدن بهره‌برداری از منابع زنده آبی دریای خزر


مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره ابلاغ موافقت‌نامه حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر گفت: این تفاهم‌نامه سال‌های سال است که برای الزامی شدنش نیازمند آن بود که به امضای رؤسای جمهوری پنج کشور حاشیه دریای خزر برسد که این امر در آستاراخان ترکیه به امضاء رسید و پس از تأیید مجلس شورای اسلامی امروز به سازمان شیلات ابلاغ شد.

ناصر کرمی‌راد افزود: از آنجا که منابع زنده دریای خزر در خطر صدمه جدی قرار دارد و برخی کشورها ممنوعیت صید ماهیان خاویاری را در این کشور رعایت نمی‌کنند، لازم بود که چنین تفاهم‌نامه‌ای به امضاء برسد تا کشورها را موظف به رعایت قانون کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهای درجه نخست در اجرای برنامه‌های بازسازی دریای خزر بین پنج کشور بوده است و امید می‌رود که با امضای این توافق‌نامه، منافع مشترک تمامی کشورها حفظ شده و اندکی از وضعیت نامناسب دریای خزر بهبود یابد.

مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ادامه داد: پس از این کشورها باید پیش‌بینی دبیرخانه داشته باشند و علاوه بر آن کمیسیون‌ها و الزامات دیگر را برای ابلاغ دستورالعمل‌ها آماده کنند.

کرمی‌راد تصریح کرد: این سند بین‌المللی بوده و تمامی کشورها ملزم هستند آن را رعایت کنند.

وی یادآور شد: یکی از مفاد این موافقت‌نامه، صید ماهیان خاویاری تنها به قصد تحقیقات و بازسازی است و صید تجاری آن اکیداً ممنوع است.

کرمی‌راد در پایان تأکید کرد: امیدواریم سایر چهار کشور حاشیه دریای خزر همچون ایران اقدام به رعایت ضوابط مربوطه کنند.

گفتنی است، چهار کشور آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان در کنار ایران ملزم هستند مسائل مربوط به منابع زنده دریای خزر را رعایت کنند و در جهت حفاظت و بهره‌برداری مناسب از آن تلاش کنند./

M-950205-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید