Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

تخلف اجاره مهر دامپزشکی را نباید به همه تعمیم داد

موضوع امنیت غذایی و اولویت‌بندی آن از طرف مسئولان، محور اصلی گفت‌وگوی ویژه خبری بود که رئیس سازمان دامپزشکی کشور به همراه مشاور سازمان غذا و دارو و همچنین رئیس سازمان ملی استاندارد به‌صورت ارتباط تلفنی میهمان برنامه بودند.

تخلف اجاره مهر دامپزشکی را نباید به همه تعمیم داد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان دامپزشکی در این میزگرد در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره رهن یا اجاره مهر دامپزشکان گفت: شاید موارد کوچکی از این تخلف وجود داشته باشد، اما نمی‌توان آنها را به تمام جامعه دامپزشکی نسبت داد؛ این کار یعنی اجحاف.

مهدی خلج با اشاره به اینکه اخبار منتشر شده برای مردم باید امیدبخش باشد، افزود: سال گذشته بیش از دو میلیون و 840 مورد بازدید از اماکن مختلفی که تحت نظارت دامپزشکی هستند، انجام شده و بیش از 23 هزار تن فرآورده خوراکی جمع‌آوری و پنج‌هزار تن نیز معدوم شده است. همچنین دوهزار تن لاشه در کشتارگاه‌های دام و 15 هزار تن لاشه در کشتارگاه‌های طیور از چرخه مصرف خارج شده و امحا شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: محصولاتی که با مهر دامپزشکی به بازار عرضه می‌شود مورد اعتماد 160 کشور جهان است؛ بنابراین بیش از 70 کالا با حدود 28 هزار مجوز صادراتی وجود دارد که متولی اصلی آنها سازمان دامپزشکی است. به‌عنوان مثال، اکنون آبزیان کشور به دنیا صادر شده و تا به حال حتی یک محموله هم برگشت نخورده، صادرات 170 هزار تن مرغ و تخم‌مرغ، از دیگر مواردی است که مجوز بهداشتی آن از طرف سازمان ارائه شده است.

یکی از مواردی که شاید امنیت غذایی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، بحث چرایی پرداخت حقوق مسئولان بهداشتی در کشتارگاه‌ها توسط کارفرما است؛ زیرا این روند شائبه تبانی یا مغلوب بودن مسئول فنی را در جامعه اشاعه می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی در توضیح این مطلب، ضمن اشاره به تشکیل انجمن صنفی فنی و بهداشتی در بعضی استان‌ها به‌عنوان همکاران عرصه سلامت، ادامه داد: این یک نقصی است که باید حل شود؛ به عبارتی باید کاری کرد که ارتباط مالی مسئولان و کارفرما قطع شده تا امنیت غذایی را به خطر نیندازد.

به گفته خلج، یا باید حقوق این افراد به‌طور غیرمستقیم و توسط سازمان نظام دامپزشکی پرداخت شود و یا کارفرما حسابی در بانک باز کند که حقوق چند ماه را به‌صورت یکجا در آن واریز کرده و به نوعی این مسئولان جزو کادر دامپزشکی محسوب شوند و از سیطره کارفرما بیرون بیایند. البته سازمان دامپزشکی پیگیر این موضوع است تا به بهترین و ساده‌ترین روش آن را حل کند.

وی درباره استفاده نان‌های کپک‌زده که احتمال وجود آفلاتوکسین در آنها بالا است، تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا ممکن است چنین کار اشتباهی صورت بگیرد، اما به جرأت می‌توان گفت که دامداران کشور درباره مصرف مواد خوراکی بسیار حساس هستند و به موضوع جیره به‌عنوان اصلی‌ترین جزء تولید نگاه می‌کنند. علاوه بر آن، ظرفیت کارخانه‌های تولید خوراک دام کشور بیش از 14 میلیون تن تخمین زده می‌شود که در ارائه خوراک بهداشتی به دامداران پیش‌قدم است.

خلج بار دیگر مصرف هورمون در مرغداری‌ها را نه علمی، نه عملی و نه قابل اجرا دانست و یادآور شد: افزایش وزن مرغ در مدت زمان محدود فقط و فقط به خاطر اصلاحات ژنتیکی است؛ علاوه بر آن، مرغ‌های تولیدی توسط سازمان دامپزشکی در برابر 40 آلاینده مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی در پایان تأکید کرد: امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف بین سازمان‌های گوناگون به هیچ عنوان به معنای تعارض نیست، بلکه جهت همگرایی بیشتر برای استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌ها بدون دخالت در امور همدیگر است./

V-950206-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید