Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی خراسان رضوی به ایانا خبر داد:

طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در خراسان رضوی/ کمبود واکسن تب برفکی جبران شد

هرچند تاکنون 200 هزار رأس دام با چهار میلیون دز واکسن در استان خراسان رضوی واکسیناسیون شده‌اند، اما به‌علت انتشار بیماری در مشهد، نیشابور، تربت‌جام و سبزوار طرح ضربتی واکسیناسیون دام‌های سنگین و سبک از 20 اردیبهشت‌ماه با استفاده از واکسن‌های داخلی و خارجی آغاز می‌شود.

طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در خراسان رضوی/ کمبود واکسن تب برفکی جبران شد


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی خراسان رضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: شیوع بیماری تب برفکی از بهمن‌ماه سال گذشته در استان خراسان با سویه جدید آغاز شد و به تلفات بز و بزغاله و دام‌های کوچک در شهرهای رشتخوار، باخزر و زاغه ادامه داد و اکنون به شهرهای مشهد، نیشابور، تربت‌جام و سبزوار محدود شده است.

محسن عابدزاده افزود: هرچند نمی‌توان با قاطعیت از تعداد تلفات دام سخن گفت، اما به‌نظر می‌رسد میزان دام‌های از بین رفته بیشتر از سایر سویه‌هایی که در این استان طی مقاطع مختلف شیوع پیدا کرده نیست و علاوه بر آن تلاش می‌شود با چهار میلیون دز واکسن تزریق‌شده، ابعاد بیماری در این استان پهناور کنترل شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 200 هزار رأس دام واکسیناسیون شده‌اند و به‌علت کمبود واکسن تب برفکی عملاً توزیع واکسن با سرعت دلخواه صورت نمی‌گیرد.


طرح ضربتی واکسیناسیون دام‌های سنگین از 20 اردیبهشت

عابدزاده ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از شیوع تب برفکی در دامداری‌های صنعتی و در دام‌های سنگین، طرح سراسری و ضربتی واکسیناسیون از 20 اردیبهشت‌ماه در استان خراسان رضوی آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیش از این، بخشی از دام‌ها به‌ویژه دام سبک واکسینه شده‌اند، اما در این طرح تلاش می‌شود جاماندگان از جمعیت دامی در طرح ضربتی مورد توجه قرار گیرد.


قرنطینه دام را جدی بگیرید

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی خراسان رضوی یادآور شد: به‌منظور کنترل ابعاد بیماری، نقل و انتقال دام، قرنطینه، ضدعفونی لباس‌ها، محل زندگی و وسایل مورد استفاده از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند از شیوع بیماری جلگیری کند.

عابدزاده تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دامداری‌های کوچک که با خرید و فروش دام، جابه‌جایی صورت گرفته است، زمینه سرعت انتشار بیماری شدت یافته و دامدار با ضرر و زیان قابل توجهی روبه‌رو شده است.

وی اظهار داشت: توصیه می‌شود دامداران تا اطلاع ثانوی از افزودن دام به مراکز نگهداری خود جلوگیری کنند تا شدت شیوع بیماری فروکش پیدا کند.


واکسیناسیون کافی نیست

عابدزاده همچنین گفت: هرچند واکسیناسیون می‌تواند در کنار سایر فعالیت‌های مراقبتی از انتشار سویه‌های مختلف تب برفکی جلوگیری کند، اما نمی‌تواند اطمینان قطعی از عدم بروز بیماری باشد.

وی در ادامه افزود: در کنار واکسیناسیون، سایر اقدامات مراقبتی به‌ویژه نقل و انتقال دام و قرنطینه باید در دستور کار دامداری‌ها قرار گیرد تا هرچه سریع‌تر سویه جدید واردشده از مرزهای غربی از کشور خارج شود.


فروش دام‌های بیمار، ممنوع!

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که نظارت دامپزشکی بر فروش دام‌های منطقه چگونه است، خاطرنشان کرد: هرچند دامپزشکی نمی‌تواند نظارت تامی در حوزه فعالیت‌های دامداران به‌ویژه دامداری‌های کوچک داشته باشد، اما خرید و فروش دام در مناطق آلوده به بیماری تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

عابدزاده ادامه داد: ممنوعیت خرید و فروش دام زنده با فروش دام به‌منظور واگذاری آن به کشتارگاه‌ها متفاوت است، چرا که حتی دام آلوده به بیماری تب برفکی هیچ مشکلی به لحاظ استانداردهای بهداشتی برای مصرف انسانی ندارد.

وی تصریح کرد: هماهنگی دامداران با سازمان دامپزشکی و کارشناسان این سازمان در برچیده شدن ابعاد بیماری نقش بسزایی دارد و باید مورد تأکید قرار گیرد.


کمبود واکسن تب برفکی جبران شد

عابدزاده یادآور شد: هرچند مؤسسه رازی اقدام به تولید واکسن کرده است، اما کمبود واکسن در ماه‌های اخیر که در استان‌هایی مختلف با سویه‌های جدیدی روبه‌رو بود، باعث تلفات دام‌های سبک شد.

وی در پایان تأکید کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده، چهار میلیون دز واکسن از طریق کشورهای فرانسه و ترکیه تأمین شده و علاوه بر آن، شرکت خصوصی ساخت واکسن در مهاباد و مرند نیز به کمک مؤسسه رازی آمده؛ لذا انتظار می‌رود به‌سرعت ابعاد شروع بیماری کنترل شود./

F-950206-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید