Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های کشاورزی ایران اعلام آمادگی کردند/ 1200 هکتار مجتمع گلخانه‌ای آماده واگذاری شد

به‌منظور واگذاری یک‌هزار و 261 هکتار مجتمع گلخانه‌ای به‌صورت اجاره به شرط تملیک، فراخوان جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی منتشر شده و تاکنون 14 شرکت در استان‌های مختلف تأسیس شده و روسیه نیز برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها اعلام آمادگی کرده است.

روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های کشاورزی ایران اعلام آمادگی کردند/ 1200 هکتار مجتمع گلخانه‌ای آماده واگذاری شد


معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: یک‌هزار و 261 هکتار مجتمع گلخانه‌ای پس از آماده شدن زیرساخت‌های مورد نیاز و مجهز شدن به آب، برق، گاز، تسطیح و خیابان‌کشی به‌صورت اجاره به شرط تملیک کارشناسان دادگستری و ارائه طرح توجیهی اقتصادی، فنی و مالی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

سیدرحمت‌الله پریچهر افزود: فراخوان شناسایی و جذب سرمایه‌گذار برای بیش از یک‌هزار و 200 هکتار از مجتمع‌های گلخانه‌ای در قالب شهرک‌های کشاورزی منتشر شده و از همه سرمایه‌گذاران توانمند حقیقی و حقوقی در سطح کشور دعوت می‌شود به‌منظور سرمایه‌گذاری مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان‌های خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان، یزد، سمنان، قزوین، جنوب کرمان، اردبیل، گلستان، فارس، خراسان شمالی و کردستان قابل واگذاری به بخش خصوصی خواهد بود.

پریچهر ادامه داد: مبنای تشکیل شهرک‌های کشاورزی قرار گرفتن در چارچوب اقتصاد مقاومتی و نیل به خوداتکایی در تولید است؛ لذا این شهرک تلاش کرد طی سال‌های اخیر با تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاه، مدیران زبده و کارشناسان فنی به جانمایی ایجاد شهرک‌ها بپردازد و زیربنای ساخت شهرک‌ها با هزینه‌های قابل توجهی از سوی دولت تأمین شده و اینک آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: در تهران 122 هکتار در حال آماده‌سازی است و تا خردادماه برای واگذاری به بخش خصوصی آماده خواهد شد.


روس‌ها برای واگذاری اعلام آمادگی کردند

معاون مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به میزان استقبال از واگذاری شهرک‌های صنعتی کشاورزی یادآور شد: تأکید واگذاری‌ها در حوزه کشاورزی، گردآوری سرمایه‌های سرگردان داخلی و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به آن بخش از سرمایه‌گذاران داخلی است که در حوزه تولیدات کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما کشورهای خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها اعلام آمادگی کردند.

پریچهر تأکید کرد: به‌دنبال سفر هیأت روسی به ایران، صحبت‌هایی مبنی بر سرمایه‌گذاری این کشور بر تعدادی از مجتمع‌های صنعتی و گلخانه‌ای شده است که هنوز روی کاغذ و در قالب قراردادهای عملیاتی نرفته است.

وی اظهار داشت: تاکنون 14 شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان‌های مختلف تأسیس و راه‌اندازی شده و فراخوان سرمایه‌گذاری در 30 شهرک کشاورزی نیز در دست اقدام قرار دارد.

پریچهر همچنین گفت: افزایش تولید سبزی و صیفی در گلخانه‌ها و کشت این محصولات در فضای آزاد از مهم‌ترین محورهای توسعه کشت گلخانه‌ای در شهرک‌های کشاورزی است که بر اساس برآوردهای اولیه می‌تواند حجم تولید را تا 10 برابر افزایش دهد.


صنعت و فرصت اشتغال در استان‌های محروم

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی افزود: در حوزه اشتغال‌زایی و رونق تولید، انواع محصولات کشاورزی و صادرات تولید در استان‌هایی که شهرک‌های کشاورزی در آنها ایجاد و آماده واگذاری هستند، مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: استان‌هایی نظیر کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، لرستان، کرمانشاه و آذربایجان که دارای پتانسیل قوی در حوزه کشاورزی هستند، اما از کشاورزی سنتی عبور نکرده‌اند، شهرک‌های کشاورزی به‌عنوان نخستین گام ورود به کشاورزی صنعتی محسوب شده که در کنار تولیدات کشاورزی، تولیدات صنعتی، صنایع تبدیلی و تعریف فرصت‌های اشتغال نیز در این مناطق دیده شده است.


پرداخت تسهیلات 80 درصدی احداث گلخانه از سوی دولت

پریچهر ادامه داد: شهرک‌های صنعتی قابل واگذاری در قالب پروژه‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی و با در نظر گرفتن قابلیت‌های اقتصادی هر منطقه در نظر گرفته شده و به‌عنوان نقاط شفاف سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تلقی می‌شود که با فرآیند واگذاری آنها به افراد حقیقی و حقوقی تثبیت خواهد شد.

وی تصریح کرد: کنترل مصرف آب، تمرکز بر بسته‌بندی، کاهش ضایعات و هزینه‌های حمل و نقل، استفاده کنترل‌شده از کود و سم از دیگر مزایای ایجاد شهرک‌های صنعتی است که در طرح‌های توجیهی و در زمان واگذاری به افراد حقیقی و حقوقی مورد تصریح قرار می‌گیرد.

پریچهر یادآور شد: با توجه دولت به‌ویژه در لوایح بودجه و پرداخت تسهیلات مقرر شده است به ازای هر هکتار حدود 100 هزار تومان (به عبارتی هر مترمربع یک میلیارد تومان) از سوی دولت تسهیلات پرداخت شود که 80 درصد آن از بخش تسهیلات صنعتی و 20 درصد به‌عنوان آورده سرمایه‌گذار تلقی خواهد شد.

وی تأکید کرد: برآوردهای اولیه حاکی است، هر مترمربع از یک هکتار نیازمند 150 هزار تومان سرمایه‌گذاری اولیه است./

F-950207-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید