Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی در پاسخ به ایانا:

60 درصد قیمت مرغ تهران را فروشندگان بی‌نام و نشان میدان بهمن تعیین می‌کنند/ باید یاد بگیریم جلوی مشتریان، فرش قرمز پهن کنیم

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی گفت: یکی از مسائلی که بازار داخل را با مشکل روبه‌رو کرده، ضعف در صادرات است. حل این مشکل به جنبه‌های مختلفی بستگی دارد که بخشی از آن به برنامه‌ریزی‌های کلان و بخشی نیز به آشفتگی‌های بازار داخل مربوط می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی امروز در جریان نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) مبنی بر دلیل وجود خلاء در رعایت استانداردهای بین‌المللی برای صادرات مرغ، گفت: متأسفانه چون در کشور تنها جهت تأمین نیاز داخل برای تولید برنامه‌ریزی کرده‌ایم، هنوز نتوانسته‌ایم مشتری‌های خارجی را راضی کنیم؛ این در حالی است که در دنیای امروز جلوی مشتریان خارجی خود فرش پهن می‌کنند.

محمدعلی کمالی با اشاره به اینکه لازم است به سمت تولید مرغ سایز برنامه‌ریزی شود، افزود: در داخل کشور بیشتر کسانی که در اقتصاد و بازاررسانی مرغ دخالت دارند، تولیدکنندگان را به تولید مرغ سنگین تشویق می‌کنند، زیرا منافع شخصی‌شان در این امر نهفته است؛ در حالی که وزن مرغ باید بین یک کیلو و 400 تا یک کیلو و 800 گرم باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه همه تولیدکنندگان از این موضوع اطلاع دارند، اما این واسطه‌ها اجازه نمی‌دهند تا مصرف مرغ سایز به صورت یک فرهنگ نهادینه شود؛ هرچند مرغدار به ازای هر گرم چربی اضافی، 2.5 برابر دان اضافه مصرف می‌کند، این یعنی ضرر و اکثر خریداران هم از این موضوع مطلع نیستند.

به اعتقاد کمالی، ظرفیت بازارهای منطقه به سه میلیون تن در سال می‌رسد؛ در حالی که سهم ما از این بازار، کمتر از 100هزار تن تخمین زده می‌شود، این فرصتی طلایی است که نباید از دست داد، در صورتی که ظرفیت صادراتی ما تا 500 هزار تن نیز می‌رسد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایانا درباره وضعیت میدان بهمن ادامه داد: متأسفانه عده معدودی در این بازار هستند که 60 درصد مرغ تهران را می‌خرند و قطعاً در قیمت‌گذاری تاثیرگذارند،اینها نه نام و نشانی دارند و نه مالیات می‌دهند، اما پول در اختیار آنها است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی، این عده تشکیلاتی پنهان دارند که به‌صورت کاملاً سنتی بازار را در دست گرفته و معلوم نیست که چنین بازاری چگونه هدایت می‌شود. سیستم باسکول، سردخانه و ابزار قطعه‌بندی در هیچ کدام از فروشگاه‌های آنها یافت نمی‌شود و در یک سیستم غیرشفاف، به کار خود ادامه می‌دهند؛ البته 40 درصد مابقی مرغ نیز در فروشگاه‌های دیگری عرضه می‌شود که دست کمی از میدان بهمن نداشته و محصولات نامطمئن و بی‌کیفیت به مردم می‌فروشند.

کمالی درباره شرکت پشتیبانی امور دام، تصریح کرد: ما معتقدیم اگرچه هدف این شرکت، حمایت از تولید است، اما کارآیی ندارد؛ زیرا مرغ‌هایی که به قصد تنظیم بازار خریداری می‌کند، قابلیت صادرات نداشته و معلوم نیست که فروشنده خود تولیدکننده است، یا نه.

به اعتقاد وی، مرغ مازاد هم تاریخ مصرف دارد و باید بالاخره وارد بازار شود؛ متأسفانه در بیشتر مواقع درست روزی این اتفاق می‌افتد که نباید بیفتد، به همین دلیل تعادل قیمتی به هم می‌خورد، البته هماهنگ نبودن این شرکت با اتحادیه، مسئله‌ای است که شدت مشکل را چند برابر می‌کند.

این نماینده بخش خصوصی با تأکید بر اینکه مرغ هورمونی به هیچ‌عنوان در کشور وجود ندارد، یادآور شد: بیش از 200 سال روی اصلاح‌نژاد این مرغ‌ها کار شده و اگر رشد سریعی دارند تنها به دلیل همین اصلاح است؛ علاوه بر آن، در صورت استفاده از هورمون، قیمت مرغ حداقل باید هشت‌هزار تومان در هر کیلوگرم می‌شد تا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد؛ هرچند اکنون هم فعالان به ازای هر کیلوگرم یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 300 تومان ضرر می‌کنند.

مسئله دیگری که کمالی اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کرد، بحث افزایش قیمت دان در مواقع حساس مانند رمضان، عید یا ماه محرم بود. او تأکید کرد: اکنون که مرغداری‌ها برای تامین بازار رمضان، دست به کار شده‌اند، متأسفانه بدون هیچ دلیلی قیمت دان افزایش یافته و این در حالی است که تمام انبارهای بخش خصوصی و دولتی مملو از خوراک است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: با توجه به ارزش سرمایه‌های موجود که به بیش از 211 هزار میلیارد ریال می‌رسد، حداقل 600 هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این بخش فعالیت دارند و ظرفیت تولید آن 130 هزار میلیارد ریال است؛ بنابراین باید برای حفظ و پایداری صنعت کوشید وگرنه این تولید از بین خواهد رفت.

به گفته کمالی، اتحادیه در حال حاضر دو طرح را پیگیری می‌کند؛ یکی بهینه‌سازی مصرف انرژی در مرغداری‌ها و دیگری مدیریت بر توزیع جوجه و سوخت؛ اجرای این طرح‌ها می‌تواند در کاهش هزینه‌های تولید بسیار مؤثر باشد./

V-950207-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید