Iranian Agriculture News Agency

در نخستین نشست کمیته مشترک همکاری‌های کشاورزی ایران و آلمان عنوان شد:

تجربه خوب صنایع لبنی ایران از تکنولوژی آلمانی/ نقش موثر آلمان‌ها در ساخت مؤسسه گیاه‌پزشکی ایران

نخستین نشست کمیته همکاری‌های مشترک کشاورزی ایران و آلمان امروز در محل وزارت جهاد کشاورزی ایران و با ریاست مدیر بین‌الملل وزارتخانه متبوع برگزار شد.

تجربه خوب صنایع لبنی ایران از تکنولوژی آلمانی/ نقش موثر آلمان‌ها در ساخت مؤسسه گیاه‌پزشکی ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز نخستین نشست کمیته مشترک همکاری‌های کشاورزی ایران و آلمان برگزار شد، در این نشست مدیر بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی و رئیس نخستین نشست کمیته مشترک ایران و آلمان با اشاره به جهت‌گیری مناسب همکاری‌های ایران و آلمان در بخش کشاورزی پس از تشکیل برجام گفت: به‌موجب انعقاد بیانیه‌ای مشترک بین وزیر کشاورزی آلمان و وزیر جهاد کشاورزی ایران برای افزایش همکاری‌ها در دی‌ماه 1394، تشکیل کمیته کشاورزی بین دو کشور برای بهبود پیگیری‌ها مورد تفاهم قرار گرفت.

هومن فتحی افزود: در ادامه هیأت‌های تخصصی بین در کشور مبادله شد و در نهایت منجر به سفر تاریخی وزیر کشاورزی آلمان به ایران در اوایل اردیبهشت‌ماه شد و بر اساس دستاوردهای ملاقات‌های دو وزیر، نخستین کمیته مشترک امروز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر صورت‌گرفته از نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی شیراز خاطرنشان کرد: به‌دلیل استقبال غیرقابل انتظار از این نمایشگاه، وزارت جهاد کشاورزی در کنار سایر اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، بیش از 500 اتاق را به بازدیدکنندگان این نمایشگاه اختصاص داده است.


نقش محسوس آلمان‌ها در ساخت مؤسسه گیاه‌پزشکی ایران

در ادامه، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بدون شک حضور هیأت آلمانی در تهران و نمایشگاه کشاورزی شیراز زمینه فعالیت‌های فنی و تجاری بین دو طرف را فراهم می‌کند، اظهار داشت: در جلسه برگزارشده با وزیر کشاورزی آلمان، بخش خصوصی و دولتی پیشنهادات و موارد همکاری خود را ارائه کردند که امیدواریم مباحث امروز منجر به اجرایی شدن این پیشنهادات بشود.

عباس کشاورز ادامه داد: در گذشته همکاری‌های خوبی میان نهادهای علمی و اجرایی دو طرف وجود داشت که تحریم تعدادی از این همکاری‌ها را دچار توقف یا کندی کرد، اما حال امیدواریم فرصت پیش‌آمده باعث سرعت بخشیدن ادامه همکاری‌ها باشد.

وی با تأکید بر اینکه در بسیاری از موفقیت‌های به‌دست‌آمده توسط کشاورزان و محققان کشور، نقش آلمان انکارناپذیر است، تصریح کرد: تولید گاو شیری، ماشین‌های کشاورزی، انواع سموم و آفت‌کش‌ها، بذور مناسب چغندرقند و سیب‌زمینی شاهدی بر این ادعا است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تجربه خوبی که صنایع لبنی ایران از تکنولوژی آلمان کسب کرده است، یادآور شد: کشور آلمان نقش بسزایی در طراحی و ساخت مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور داشته است و بخش اعظمی از اعضای آن دانش‌آموختگان دانشگاه‌های آلمان هستند.

کشاورز تأکید کرد: انتظار ما در دور جدید همکاری‌ها، گسترش روابط و تعامل بیشتر از طریق بخش خصوصی است و امیدواریم این مذاکرات و توافقات فضا را برای همکاری‌های بیشتر بین شرکت‌های آلمانی و ایرانی فراهم کند.

وی با تأکید بر اینکه ما به‌عنوان خدمت‌گزاران بخش کشاورزی مصر به همکاری‌های روزافزون با آلمان هستیم، افزود: مطمئن باشید ما به توافقات صورت‌گرفته معتقد و پایبند خواهیم بود.


شروع همکاری‌های ایران و آلمان پس از یک دهه توقف

معاون وزیر کشاورزی آلمان با بیان اینکه در تحقیقاتی که پیش از سفر به ایران از کشور شما داشتیم، تاریخ و فرهنگ غنی ایران مرا متحیر ساخت، گفت: با توجه به سابقه همکاری‌های بلندمدت بین ایران و آلمان، امیدواریم بتوانیم سطح همکاری‌های دو کشور را همانند قبل ادامه دهیم.

پیتر بلیزر با اشاره به اینکه مشترکات فرهنگی زیادی بین دو کشور وجود دارد، از شروع همکاری‌های بین دو طرف پس از یک دهه توقف به‌خاطر مشکلات تحریم اظهار خرسندی کرد.

وی از حضور وزیر اقتصاد آلمانی در ایران طی هفته آینده خبر داد و همچنین از تلاش‌های طرف ایرانی برای ارتقاء همکاری‌ها و برگزاری جلسات متعدد طی مدتی کوتاه تقدیر است.

بلیزر با تأکید بر اینکه توافقات صورت‌گرفته باید هرچه سریع‌تر به مرحله اجرا برسند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با گذشت تنها سه هفته از برگزاری جلسه بین دو وزیر توانسته‌ایم نخستین نشست مشترک همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور را با حضور سرمایه‌گذاران بزرگ کشور آلمان و همچنین دولتمردان‌مان برگزار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هیچ همکاری موفق نخواهد بود، مگر آنکه دو طرف با تصمیم‌های گرفته‌شده موافق باشند، از اجرای همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور ابراز خرسندی کرد.

در پایان هومن فتحی، رئیس نخستین نشست کمیته مشترک بین ایران و آلمان پیشنهاد تشکیل سه کمیته کاری را برای آشنایی بیشتر طرفین با یکدیگر را داد تا کمیته‌ها در سه گروه زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، بذر، سموم شیمیایی و ماشین‌آلات؛ سلامت غذا، محیط زیست، تحقیقات کشاورزی، تغییرات اقلیمی، بازرگانی و تجارت و همچنین بخش دام، دامپزشکی، طیور، صنایع لبنی و شیلات به تبادل نظر بپردازند و پس از آنکه هر گروه در دو یا سه مورد به نتیجه کلی رسیدند، موارد را جمع‌بندی و به دبیرخانه کمیته ارائه دهند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز خواستار آن شد که گروه‌ها اصراری بر تنوع تعدد نداشته باشند و بیشتر اطلاع‌رسانی دقیق صورت گیرد تا هر دو طرف فضا برای اظهار نظر داشته باشند.

این نشست تا پایان عصر امروز ادامه خواهد داشت./

A-950208-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید