Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ:

همکاری‌های مشترک ایران و هلند در حوزه قارچ/ پرورش گران‌ترین قارچ جهان در دستور کار قرار گرفت

با بازگشایی سوئیفت و کاهش نگرانی‌ها بابت بازگشت پول، بازارهای عمان و قطر برای صادرات قارچ و همچنین بازارهای آذربایجان، قرقیزستان و قزاقستان در کنار روسیه، عراق و افغانستان، بازارهای هدف ایران را در حوزه قارچ رونق داد.

همکاری‌های مشترک ایران و هلند در حوزه قارچ/ پرورش گران‌ترین قارچ جهان در دستور کار قرار گرفت


رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با شروع فصل بهار، افزایش تولید قارچ و عرضه آن باعث کاهش قیمت‌ها شده و فصل جوشش تولید لقب گرفته است که تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی در بازار از ضرر و زیان تولیدکنندگان جلوگیری شود.

محمدحسن افشار افزود: بر اساس نرخ بورس قارچ، امروز شنبه (11 اردیبهشت‌ماه 95) هر کیلوگرم قارچ ممتاز تا پنج‌هزار و 100 تومان به فروش رسید، اما بازه این قیمت تا چهارهزار تومان نیز تنزل پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: 120 هزار تن تولید قارچ کشور است که حدود 45 هزار تن آن به‌صورت مازاد شناسایی شده و تلاش می‌شود با هدایت آنها به صنایع تبدیلی، از عرضه آنها به داخل بازار و افت قیمت جلوگیری شود.

افشار ادامه داد: قارچ به‌عنوان یکی از محصولات مکمل پروتئینی می‌تواند با تحریک مصرف‌کنندگان در سبد غذایی مردم حضور پررنگ‌تری داشته باشد و انجمن تلاش می‌کند تا با برنامه‌های تبلیغاتی و تیزرهای تلویزیونی به این مهم دست پیدا کند.


پرورش گران‌ترین قارچ دنیا در محیط آزمایشگاهی

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ تصریح کرد: قارچ دنبلان به عنوان یکی از قارچ‌های کاملاً طبیعی و ارگانیک که در کشور یافت می‌شود، همواره از بازارپسندی مناسبی برخوردار بوده و با ارزش افزوده بالایی روبه‌رو است که می‌توان به آن به‌عنوان یکی از شاخه‌های مکمل در صنعت پرورش قارچ نگاه کرد.

وی یادآور شد: با توجه به بارش‌های مرتعی مناسب سال جاری، پرورش قارچ دنبلان اکنون در مناطق جنوبی و مرکزی کشور آغاز شده و صادرات آن به‌ویژه به کشور دبی و قطر ادامه دارد، اما پرورش‌دهندگان قارچ بنا دارند با تقویت R&D پرورش این نوع قارچ را در محیط آزمایشگاهی در دستور کار قرار دهند.

افشار تأکید کرد: دنبلان جزو گران‌ترین و لذیذترین قارچ‌های خوراکی و دارویی جهان است که در طبیعت به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه در جوار ریشه‌های درختان دیده شده است.

وی اظهار داشت: قیمت صادراتی آن تا 200 دلار در بازارهای اروپایی و به ریال تا 600 هزار تومان در بازارهای امارات و قطر گزارش شده است؛ لذا تلاش می‌شود با توجه به استقبالی که از کیفیت این قارچ طبیعی وجود دارد، برای تولید آزمایشگاهی آن اقدام شود که هنوز نتایج آن اعلام نشده است.


همکاری مشترک ایران و هلند در حوزه قارچ

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ گفت: با ورود هیأت‌های تجاری مختلف، پرورش‌دهندگان قارچ نیز به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران هستند و در این حوزه مذاکراتی نیز با کشور هلند صورت گرفته است.

افشار همچنین افزود: هرچند هلندی‌ها بیشتر به‌دنبال صادرات صنایع تبدیلی، ماشین‌آلات و تجهیزات خود هستند، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز می‌توان وارد گود مذاکره با این کشور شد.

وی خاطرنشان کرد: هلند به‌عنوان سرآمد تولیدکنندگان قارچ در اروپا به‌شمار می‌رود که ایران نیز در برخی واحدهای تبدیلی خود توانسته قارچ‌هایی تولید کند که با قارچ‌های این کشور برابری کند؛ لذا تناژ برداشت 24 درصد، نشان‌دهنده وضعیت مناسب پرورش قارچ در ایران است.


قطر و عمان بازارهای جدید قارچ ایران

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ ادامه داد: به‌دنبال بازگشایی سوئیفت، بازارهای جدیدی برای ایران شناسایی شده که در کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توان به عمان و قطر اشاره کرد.

افشار تصریح کرد: هرچند مصرف عمانی‌ها و قطری‌ها خیلی بازار نیست و بازارچه‌های کوچکی برای کشورمان به‌شمار می‌روند، اما بازارهای صادراتی ایران هستند که به موازات کشورهای حاشیه دریای خزر با وجود جولان‌دهی ترک‌ها می‌توانند برای تنظیم بازار قارچ مورد استفاده قرار گیرند.

وی یادآور شد: هرچند بازار عراق با 20 هزار تن، بازار افغانستان با چهار تا پنج‌هزار تن در کنار بازارهای قرقیزستان، قزاقستان و آذربایجان، بازارهای هدف ایران در حوزه قارچ را شامل می‌شوند، اما امید می‌رود با توسعه شاخص‌های بازرگانی در کشور عراق، زمینه صادرات پیوسته و باثبات در این کشور افزایش پیدا کند.


خردادماه نخستین محموله قارچ کنسروی به مقصد روسیه

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ تأکید کرد: ایران به‌دنبال یافتن بازارهای مناسبی برای مصرف قارچ است که مهم‌ترین آنها می‌تواند کشور روسیه باشد.

افشار اظهار داشت: روسیه با 340 هزار تن مصرف قارچ در سال و 90 هزار تن مصرف تازه‌خوری، یکی از بهترین بازارهای هدف ایران است که با در نظر گرفتن مسافت و رقبای قدرتمندی نظیر چین و ترکیه می‌توان انتظار داشت در حوزه صادرات قارچ کنسروی بتوان موفقیت‌های لازم را کسب کرد.

وی همچنین گفت: هیأت‌های تجاری اکنون عازم روسیه شده‌اند و به‌نظر می‌رسد خردادماه بتوان نخستین محموله‌های صادراتی به این کشور را ارسال کرد.

افشار در ادامه افزود: چین به‌عنوان یک رقیب جدی در بازارهای روسیه به‌شمار می‌رود که باید به لحاظ قیمت تمام‌شده، با این کشور وارد گود رقابت شد.


با خوردن قارچ، از بروز سرطان جلوگیری کنید

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ با اشاره به ارزش غذایی قارچ خاطرنشان کرد: قارچ دارای پروتئین مناسبی است، به‌طوری که می‌توان گفت با داشتن اسیدآمینه و احتمال جذب کامل در مقایسه با گوشت قرمز، در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هرچند یک کیلوگرم گوشت قرمز 14 درصد پروتئین دارد، اما هفت درصد آن قابلیت جذب پیدا می‌کند، در حالی که 4.5 تا پنج درصد پروتئین موجود در قارچ به‌طور کامل جذب می‌شود و تنها یک‌پنجم گوشت قرمز قیمت دارد.

افشار تصریح کرد: همچنین بر اساس گزارش‌های سازمان دیابت کشور، پنج میلیون نفر آگاهانه از بیماری دیابت رنج می‌برند، در حالی که قارچ قابلیت تنظیم‌کنندگی قند و کلسترول خون را دارا است، بدین معنی که آن بخش از جوامع شهری که مصرف قارچ را در سبد روزانه خود قرار می‌دهند، علاوه بر بهره‌گیری از خانواده ویتامین‌های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 از احتمال بروز دیابت نیز جلوگیری می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: مصرف قارچ از خستگی زودرس، افسردگی و بروز سرطان جلوگیری می‌کند، به‌طوری که مصرف خانواده ویتامین‌های B امکان جذب ویتامین D و ساخت آن را در بدن مهیا کرده و زمینه‌های بروز سرطان به‌ویژه سرطان سینه و پروستات را کاهش می‌دهد./

F-950211-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید