Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات به ایانا خبر داد:

پیش‌بینی افزایش 1.5 تنی خاویار در سال جاری/ همکاری با آلمان، نروژ و دانمارک برای تولید صنعتی صادرات‌گرا

در سال گذشته 1.5 تن خاویار پرورشی در کشور تولید شد که امسال با توجه به رسیدگی سن بلوغ ماهیان خاویاری، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید افزایش یابد.

پیش‌بینی افزایش 1.5 تنی خاویار در سال جاری/ همکاری با آلمان، نروژ و دانمارک برای تولید صنعتی صادرات‌گرا


مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از وضعیت مناسب ماهیان خاویاری پرورشی در کشور خبر داد و گفت: با وجود آنکه پنج سال دیگر صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر تمدید شده است، تلاش‌ها برای تولید خاویار پرورشی افزایش یافته است.

عیسی گلشاهی افزود: سال گذشته 1.5 تن خاویار در کشور تولید شد که یک تن آن صادر و 500 کیلوگرم آن در بازارهای داخلی توزیع شد و امسال برآورد جدیدی نداریم، اما پیش‌بینی می‌شود تا اواخر بهار بتوانیم ماهیان نر و ماده را از یکدیگر تفکیک کرده و میزان کلی تولید را مشخص کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از سال گذشته بتوانیم خاویار تولید کنیم، زیرا بیشتر ماهیان به سن بلوغ رسیده، به‌گونه‌ای که از یک مزرعه 2.5 برابر سال گذشته خاویار گزارش شده است.


مذاکره با دانمارک در مرحله فاینانس

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات درباره همکاری شیلاتی با سایر کشورها ادامه داد: کشورهایی همچون دانمارک، آلمان و نروژ برای بهسازی واحدهای شیلاتی وارد مذاکره جدیدی با ایران شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌های معتبری از کشور دانمارک معرفی شده‌اند که جزو شرکت‌های درجه یک اروپایی بوده و قرار است برای نوسازی ماشین آلات فرآوری آبزیان و نوسازی و بهسازی آنها در کشور ما فعالیت کنند.

گلشاهی تصریح کرد: این شرکت‌ها از اعتبارات بانکی استفاده کرده و به‌صورت فاینانس در اختیار ایران قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: نروژ از دیگر کشورهایی است که مذاکرات اولیه برای بازاریابی محصولات شیلاتی با تأکید بر قفس توسط آنها دنبال شده و در اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه به جمع‌بندی نهایی خواهد رسید و قرار است توسط بخش غیردولتی، توسعه محصولات شیلاتی اتفاق بیفتد.

گلشاهی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که در گردهمایی مشترکی که در شهریورماه در تهران برگزار می‌شود، انعقاد همکاری‌های مشترک را داشته باشد.

وی اظهار داشت: مذاکره با هیأت آلمانی نیز به نتایج مثبتی رسیده، زیرا مسئول شیلاتی این هیأت در سفر اخیر نبود که پیش‌بینی می‌شود با رایزنی‌های بیشتر و در جلسات دیگری بتوانیم مذاکرات بسیار مناسبی را داشته باشیم.


آلمان بازار مناسبی برای صادرات ماهی قزل‌آلا و واردات وسایل و ادوات پیشرفته

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات گفت: آلمان یکی از واردکنندگان ماهی قزل‌آلا است که امیدواریم بتوانیم ماهی قزل‌آلای تولیدشده در ایران را به این کشور صادر و در مقابل ادوات و وسایل نوسازی و بهسازی و دانش فنی وارد کنیم.

گلشاهی همچنین افزود: مذاکره با هیأت‌های خارجی با اهداف افزایش ضریب امنیت غذایی و تولید صنعتی صادرات‌گرا در دستور کار سازمان شیلات قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تولید ماهی در قفس ازجمله مباحثی است که پیگیری می‌شود و علاوه بر آن امیدواریم بتوانیم امنیت غذایی مصرف‌کنندگان را با افزایش تولید آبزیان در کشور مطابق با سلیقه آنها داشته باشیم.

گلشاهی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر تولید آبزیان در کشور غیرمکانیزه یا نیمه‌مکانیزه انجام می‌شود که برای راه یافتن به بازارهای صادراتی، تولید مکانیزه و یکسان باید در دستور کار قرار گیرد و در این راستا تلاش‌های سازمان در حال انجام است./

M-950211-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید