Iranian Agriculture News Agency

با نظارت 700 ناظر شرعی در داخل کشور؛

کد استاندارد حلال کشوری برای نخستین‌بار به تمام دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود/ جمع‌آوری بانک اطلاعات کشتارگاه‌های سراسر کشور

اگر دستگاهی از حضور ناظران شرعی استفاده نکند، استاندارد مکلف است از دادن کد حلال به آنها خودداری کند، زیرا باید در آنجا ناظر شرعی وجود داشته باشند تا بتوانیم به مردم 100 درصد اطمینان را بدهیم این غذا چه در داخل و خارج کشور حلال است.

کد استاندارد حلال کشوری برای نخستین‌بار به تمام دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود/ جمع‌آوری بانک اطلاعات کشتارگاه‌های سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، نماینده ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی در جلسه ناظرین ذبح شرعی کشتارگاه‌های استان کرمان با بیان اینکه کاری که در سال جدید داریم انجام می‌دهیم جمع‌آوری بانک اطلاعات تمام کشتارگاه‌های سراسر کشور است، گفت: زمانی که بانک کامل و کد به واحدها داده شود می‌توانیم از تهران و مرکز استان بر واحدهایی که در آنها ناظر داریم و مشمول قانون هستند، نظارت کنیم.

حمزه کلانتری افزود: برای نخستین‌بار کد استاندارد حلال کشوری به تمام دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و یقیناً با همکاری دستگاه‌ها می‌توانیم وظایفی که بر عهده داریم را به خوبی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: قانون به‌عنوان فصل‌الخطاب همه دستگاه‌های اجرایی کشور وظیفه نظارت بر محصولات پروتئینی به‌ویژه گوشت را بر عهده حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی گذاشته است و دستگاه‌های دیگر را مکلف کرده به حوزه نمایندگی ولی‌فقیه کمک کنند.

کلانتری ادامه داد: ما تاکنون گاهی از کدهای خارجی برای معرفی غذایی حلال خود استفاده می‌کردیم و امیدواریم به‌زودی بتوانیم کد کشوری را اعلام و حتی آن را جهانی کنیم.

وی تصریح کرد: کشورهای مالزی و ترکیه دارای کدهای حلال هستند و برخی کشورها از این کدها استفاده می‌کنند و لازمه اصلی استفاده از کد استاندارد حلال، داشتن نظارت شرعی و کد نظارت شرعی حضور ناظران شرعی است.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی یادآور شد: اگر دستگاهی از حضور ناظران شرعی استفاده نکند، استاندارد مکلف است از دادن کد حلال به آنها خودداری کند، زیرا باید در آنجا ناظر شرعی وجود داشته باشند تا بتوانیم به مردم 100 درصد اطمینان را بدهیم این غذا چه در داخل و خارج کشور حلال است.

کلانتری با اشاره به اینکه مرزهای ورودی را که مواد غذایی از آنها وارد کشور می‌شود را کنترل می‌کنیم، تأکید کرد: ما روی تمام مواد پروتئینی ازجمله آبزیان، گوشت مرغ و گوشت برای صادرات، واردات، بسته‌بندی، فرآوری و ... که مشمول قانون هستند، نظارت داریم.

وی اظهار داشت: کاری که در سال جدید داریم انجام می‌دهیم جمع‌آوری بانک اطلاعات تمام کشتارگاه‌های سراسر کشور است و زمانی که بانک کامل و کد به واحدها داده شود می‌توانیم از تهران و مرکز استان بر واحدهایی که در آنها ناظر داریم و مشمول قانون هستند، نظارت کنیم.

کلانتری همچنین گفت: ما در این بانک اطلاعاتی تمام اطلاعات ضابطان و ناظران را داریم تا به ناظر و ضابط بهتر دسترسی داشته باشیم و اگر مشکلی هم باشد بتوانیم آن را برطرف کنیم.

وی در ادامه افزود: در حدود پنج استان کشور به‌صورت آزمایش کد نظارت شرعی را ابلاغ کرده و بازخورد آن را گرفته، اشکالات برطرف شده و به‌زودی آن را به سراسر کشور ابلاغ خواهیم کرد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: صدور کد استاندارد حلال به عهده حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است و قانون، سازمان ملی استاندارد را موظف کرده که با اجازه ما این کار را انجام دهد.

کلانتری ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری تشکیل شوراهای صنفی هم برای ناظران و ضابطان است که مقدمات آن را با همکاری سازمان تعاون روستایی ایران به‌عنوان دستگاهی که کدهای صنفی را واگذار می‌کند شروع کرده‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: 700 ناظر شرعی در داخل کشور به‌صورت تمام‌قوت، پاره‌وقت و بعضی به‌صورت سیار نظارت دارند./

A-950211-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید