Iranian Agriculture News Agency

پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس به‌صورت آزمایشی در دماوند

از 15 اردیبهشت‌ماه اجرایی می‌شود پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس به‌صورت آزمایشی در دماوند پروژه پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس به‌صورت پایلوت از 15 اردیبهشت‌ماه در شهرستان دماوند آغاز می‌شود.

پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس به‌صورت آزمایشی در دماوند

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، مدیر شیلات و امور آبزاین این سازمان با بیان اینکه سال جاری به فرمایش مقام معظم رهبری، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز همگام با سیاست کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات ایران، پایلوت پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس را در دست اجرا دارد.

نغمه نظری افزود: اقدامات اولیه و ساخت سازه انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا 15 اردیبهشت‌ماه قفس‌ها نصب و پروژه به‌طور رسمی آغاز به‌کار کند.

وی خاطرنشان کرد: محل اجرای پروژه، استخر ذخیره آب کشاورزی واقع در شهرستان دماوند است که پوشش داخلی آن ژئومبرین و دارای عمق حدود 20 متر و سطح یک هکتار است.

نظری ادامه داد: پروژه استان تهران با رویکرد ملی که پرورش ماهی در قفس‌های دریایی است، متفاوت بوده و قفس‌ها در استخرهای ذخیره آب کشاورزی که سطح و عمق زیاد دارند و مدیریت تولید را با مشکل روبه‌رو می‌کنند، با هدف کنترل وضعیت تولید و غذادهی با راندمان بهتر، نصب می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل زیاد استان و وجود استخرهای ذخیره آب کشاورزی با عمق بیشتر از هشت متر، پیش‌بینی می‌شود تا شاهد رشد چشمگیری در این زمینه و در استان باشیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران یادآور شد: پروژه در دست اجرا در فاز نخست، 60 تن ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در هر دوره پنج تا شش ماهه تولید خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود با مدیریت بهتر، در فاز بعدی به 100 تن در هر دوره، معادل 200 تن در سال افزایش یابد.

نظری تأکید کرد: در حال حاضر مدیریت شیلات استان در حال شناسایی استخرهای ذخیره آب کشاورزی مستعد است که پس از آن مطالعات اولیه، طی یک ماه قفس‌ها نصب و پروژه‌ها اجرایی خواهد شد.

وی در پایان به مزیت اجرای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: مزیت اجرای این طرح در مقایسه با حالت معمولی و بدون وجود قفس، بهره‌وری بیشتر و تولید متراکم‌تر در واحد حجم خواهد بود، چراکه در این حالت امکان کنترل وضعیت پرورش، اعم از غذادهی، تلفات، میزان رشد و سایر عوامل مؤثر بسیار آسان‌تر است و ماهی در شرایط کنترل‌شده‌تری، بدون صرف انرژی برای شنا در کل حجم استخر رشد خواهد کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید