Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان شیلات خبر داد:

سرمایه گذاری شرکت های روسی برای تولید تا صادرات آبزیان در مناطق آزاد ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست هیات ایرانی در هفتمین نشست مشترک شیلاتی ایران و روسیه از برنامه ریزی جذب شرکت های روسی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران با هدف تولید و صادرات محصولات آبزیان به ویژه به روسیه خبر داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست هیات ایرانی در هفتمین نشست مشترک شیلاتی ایران و روسیه از برنامه ریزی جذب شرکت های روسی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران با هدف تولید و صادرات محصولات آبزیان به ویژه به روسیه خبر داد.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسن صالحی رییس سازمان شیلات ایران در باره نشست سه روزه کمیسیون مشترک شیلاتی دو کشور که در شهر آستراخان روسیه برگزار شد، گفت: این امکان وجود دارد تا شرکت های مشترک با همکاری طرف های روسی در مناطق آزاد ایران در صنایع مرتبط از تولید تا صادرات در بخش های شیلاتی فعالیت کنند و جمهوری اسلامی ایران از این امر استقبال و تسهیلات لازم را هم فراهم می کند.
صالحی افزود: در نشست آستراخان مذاکره لازم برای بازدید نمایندگان آژانس ماهیگیری روسیه از مناطق آزاد شمال و جنوب ایران با هدف جذب سرمایه گذاری شرکت های روسی انجام شد و طرف مقابل نیز علاقه مند به سرمایه گذاری طرف های ایرانی در طرح های توسعه ای شیلاتی روسیه است که بخش های خصوصی ایران می توانند از این فرصت استفاده کنند.
وی ادامه داد: با هدف گذاری گسترش توسعه تجارت دریایی، ارتباط کارآمدتر بین بخش های خصوصی دو کشور، آسان کردن حمل و نقل و اختصاص یارانه های صادرات می توان این بخش از روابط دو کشور را تقویت کرد.
صالحی با بیان اینکه بخش های تولید شیلاتی ایران سال 94 حدود 84 هزار تن صادرات داشته که امکان افزایش آن تا 100 هزار تن نیز وجود دارد، اظهار کرد: محصولات بخش آبزیان ایران تاکنون به کشورهای مختلفی از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، آسیای میانه و مناطق قفقاز صادر شده است و می شود و اکنون هم با توجه به زیرساخت ها این امکان هست تا میزان صادرات این بخش به روسیه را از 1000 تن کنونی به 20 تا 30 هزار تن در سال افزایش دهیم.
معاون وزیر جهاد و کشاورزی با تاکید بر اهمیت رعایت استانداردها و کیفیت محموله های صادراتی از ایران به روسیه با هدف حفظ بازار در دراز مدت گفت: با نظارت های سازمان دامپزشکی و سازمان شیلات ایران در حوزه های فعالیت و کاری مرتبط برای محموله های صادراتی، اقدام های لازم در این زمینه صورت می گیرد و صادر کنندگان نیز باید توجه بیشتری به این مسائل داشته باشند.
وی با تاکید بر سلامت محموله های صادراتی شیلاتی ایران گفت: تمامی محصولات آبزیان از نظر میزان آلاینده ها و فلزات استاندارهای لازم بین المللی را دارند و سالم هستند که حتی به بازارهای اروپایی نیز صادر می شود.
رییس سازمان شیلات ایران همچنین با اشاره به تبادل هیات های مختلف کارشناسی و بازرگانی بین دو کشور برای فرصت شناسی سرمایه گذاری و صادرات، اظهار کرد: در مذاکرات هیات ایرانی در آستراخان با هیات آژانس فدرال ماهیگیری روسیه بحث سرمایه گذاری متقابل بین دو کشور بررسی و در باره اجرای آن تفاهم شد که می تواند زمینه ساز افزایش سطح همکاری ها شود.
صالحی در باره موضوع ها و نتایج مذاکرات هفتمین نشست مشترک شیلاتی ایران و روسیه نیز اظهار کرد: تفاهم لازم برای افزایش همکاری ها در عرصه تجارت آبزیان، بازسازی ذخایر آبزی، همکاری های علمی و پژوهشی و سرمایه گذاری به دست آمد و زمان بندی لازم برای دستیابی به اهداف مشخص شد.
رییس سازمان شیلات ایران همچنین به برنامه ایران بازسازی ذخایر آبزیان از جمله در خزر اشاره و اظهار کرد: با هدف تداوم تولید، صید و رشد اشتغال در مناطق ساحلی و همچنین صادرات سالانه 400 تا 500 میلیون بچه ماهی تکثیر شده رها سازی می شوند.
وی در پایان اظهار کرد: هشتمین نشست مشترک شیلاتی دو کشور سال 2017 در تهران برگزار می شود، اما پیش از آن در مهرماه سال جاری، میزبان هیات روسی در کمیته بهره برداری بهینه از ماهیان ارزشمند خاویاری خزر خواهیم بود.
محمد پورکاظمی رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و مرتضی مهران پور رییس گروه امور بین الملل و سازمان های تخصصی سازمان شیلات نیز در مذاکرات کمیسیون مشترک دو کشور شرکت داشتند.
در حاشیه نشست آستراخان، هیات ایرانی از بزرگ ترین مرکز پرورش ماهیان خاویاری آستراخان روسیه و چند مرکز دیگر پرورش آبزیان بازدید کرد.
براساس موافقتنامه همکاری های شیلاتی ایران و روسیه امضا شده در سال 1375 که مجالس دو کشور آن را تصویب کرده اند، همه ساله کمیسیون مشترک به تناوب با میزبانی هر یک از کشورها برگزار می شود که تاکنون هفت اجلاس تشکیل شده است./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید