Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی هفت مرکز خرید محصولات کشاورزی در استان تهران

ماده 33، سیاست قیمت تضمینی است که باید با سیاست خرید تضمینی مقایسه شود؛ مزیت اصلی کاهش بار مالی است در خرید تضمینی دولت مکلف بود وجه کامل را پرداخت کند، این در حالی است که در سیاست قیمت تضمینی تنها ما به‌التفاوت را پرداخت می‌کند.

پیش‌بینی هفت مرکز خرید محصولات کشاورزی در استان تهران

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، رئیس اداره انبارهای بورس کالا در حاشیه جلسه توجیهی اجرای سیاست قیمت تضمینی به مزیت‌های این طرح اشاره کرد و گفت: بر خلاف سیاست خرید تضمینی که پس از فروش محصول، ماه‌ها کشاورز منتظر دریافت پول حاصل از فروش محصول می‌شد، اکنون کشاورز حدود 70 درصد از وجه معامله را طی دو روز از بورس دریافت می‌کند.

اکبر میرزاپور به یکی دیگر از مزیت‌های اجرای سیاست‌های قیمت تضمینی اشاره کرد و افزود: با اجرای سیاست قیمت تضمینی نقش دلالان و قاچاقچیان به شدت کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قاچاق کالا به دلیل اختلاف قیمت رخ داده و اختلاف قیمت در بازار داخلی بالاتر از بین‌المللی است و عده‌ای به‌دنبال این هستند که جو خارجی را وارد این پروسه کنند.

میرزاپور درباره ویژگی‌های قیمت تضمینی ادامه داد: در این پروسه سیستم طوری طراحی شده است که مشخصات کشاورز و محصولش قابل شناسایی است و بیشتر از آنچه ثبت شده است، از وی محصول تحویل گرفته نمی‌شود.

وی با اشاره به نقش دلالان و واسطه‌گری تصریح کرد: قبل از اجرای سیاست قیمت تضمینی دلالان در بازار جولان می‌دادند، این در حالی است که کشاورز بدون واسطه محصول خود را تحویل انبار بورس می‌دهد و مستقیم در بورس مشارکت کرده و مابه‌التفاوت قیمت آن را دریافت می‌کند.

رئیس اداره انبارهای بورس کالا به کاهش بار مالی دولت در این طرح اشاره کرد و یادآور شد: این طرح باعث می‌شود تا بار مالی دولت کاهش یابد، در خرید تضمینی دولت مکلف بود وجه کامل را پرداخت کند، این در حالی است که در سیاست قیمت تضمینی تنها مابه‌التفاوت اکتفا می‌کند.

میرزاپور تأکید کرد: به‌دنبال سیاست قیمت تضمینی محصولات استاندارتر می‌شوند، میزان ضایعات کاهش پیدا کرده و بهره‌وری ارتقاء می‌یابد.

وی درباره بهره‌وری محصولات اظهار داشت: اجرای این طرح همان‌طور که اشاره کردم باعث می‌شود که محصولاتی که از کشاورزان خریداری می‌شود استاندار شوند چراکه کشاورز به این نتیجه می‌رسد که اگر کالای بی‌کیفیت تولید کند از او تحویل گرفته نمی‌شود یا اگر هم تحویل بگیرند با قیمت پایین‌تر مابه‌التفاوت آن پرداخت می‌شود.


ماده 33 روی دو محصول جو دامی و ذرت دانه‌ای عملیاتی می‌شود

مدیر تنظیم بازار نیز در جلسه توجیهی اجرای سیاست قیمت تضمینی که در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برگزار شد، گفت: از تاریخ تصویب ماده 33، علاوه بر اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌صورت آزمایشی درباره خرید جوی استان تهران برگزار خواهد شد.

علی عابدی افزود: تولیدکنندگان محصولات ‌کشاورزی می‌توانند محصولات خود را در بازار بورس تخصصی کالای کشاورزی عرضه کنند؛ در صورت کاهش قیمت بورس نسبت به قیمت تضمینی اعلام‌ شده از سوی دولت، مابه‌التفاوت آن توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی مکلف است هرساله متناسب با شرایط تولید و بازار محصولات، سیاست نوع خرید را انتخاب و اعلام کند.

عابدی ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی این ماده حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به تصویب هیأت وزیران رسیده است.

وی درباره خرید جو تصریح کرد: اساسا بحث خرید جو شرایط خاصی را به‌وجود می‌آورد که هماهنگی‌های لازم با مدیریت تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام استان انجام شده است.

دبیر جلسه ابلاغ سیاست‌های قیمت تضمینی درباره ابلاغ سیاست قیمت تضمینی یادآور شد: هفت مرکز خرید در پراکنش استان پیش‌بینی شده است که دو مرکز توسط شرکت پشتیبانی امور دام آماده‌سازی شده است و مراکز دیگر نیز معرفی خواهد شد.

عابدی با اشاره به اجرای ماده 33 تأکید کرد: تصویب اجرای ماده 33 در کشور روی دو محصول جو دامی و ذرت دانه‌ای عملیاتی می‌شود.

وی به قانون افزایش بهره‌وری اشاره کرد و اظهار داشت: با این ابلاغیه دولت خریدار مستقیم محصول کشاورز نخواهد بود و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی می‌توانند محصولات خود را در بازار بورس تخصصی کالای کشاورزی عرضه کنند و مابه‌التفاوت آن توسط دولت به تولیدکننده پرداخت می‌شود.

عابدی به آخرین تصمیمات در مورد اجرای سیاست قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: این ابلاغیه به‌صورت آزمایشی در استان‌های تهران، قزوین و کردستان درباره خرید جو کشاورزان اجرا می‌شود و برای استان‌های دیگر الگوی عرضه فیزیکی پیش‌بینی شده است.

وی به نهاد مباشر پذیرش انبار نیز اشاره کرد و افزود: معرفی مباشر انبار به‌صورت رسمی و کتبی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به بورس انجام می‌شود و بورس تأیید شرایط حائز استاندارد را عهده‌دار است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید