Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز خبر داد:

ثبت جهانی نخستین گل لاله به نام ایران/ تولید سالانه 25 میلیون شاخه گل لاله در استان البرز

استان البرز با تولید سالانه 150 میلیون شاخه و گلدان گل در رتبه پنجم کشوری تولید گل و گیاهان زینتی قرار گرفته است.

ثبت جهانی نخستین گل لاله به نام ایران/ تولید سالانه 25 میلیون شاخه گل لاله در استان البرز


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از تولید سالانه بیش از 150 میلیون شاخه و گلدان گل (بدون احتساب گل‌هایی فصلی و نشائی) در این استان خبر داد.

سیدمحمد موسوی با بیان اینکه استان البرز از نظر تولید گل و گیاهان زینتی در رتبه پنجم کشوری قرار دارد، گفت: 85 درصد گل لاله کشور در این استان تولید می‌شود و سالانه 25 میلیون شاخه گل لاله و پنج میلیون پیاز این گل را تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه خاستگاه گل لاله ایران بوده و پس از آن به سمت کشورهای اروپایی رفته است، افزود: متأسفانه تاکنون اسمی از ایران در تولید گل لاله در سطح جهان وجود نداشته است، اما با تحقیقات صورت‌گرفته روی یکی از گونه‌های بومی کشور از مناطق کوهستانی استان البرز و با همکاری یک شرکت خصوصی توانستیم در کشور هلند لاله البرز را با نام "تولیپا البرز" ثبت جهانی کنیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با تأکید بر اینکه "تولیپا البرز" نخستین گونه لاله است که به نام ایران و استان البرز ثبت شده است و تاکنون هیچ‌کدام از لاله‌های جهانی به نام ایران نبوده‌اند، خاطرنشان کرد: "تولیپا البرز" در هجدهمین جشنواره لاله‌های گچسر رونمایی شد و این گل لاله به رنگ سفید و با ماندگاری بیشتر در سال آینده به‌صورت انبوه در باغ لاله کاشته می‌شود.

موسوی با بیان اینکه صادرات گل و گیاهان زینتی کشور در سال گذشته حدود 32 میلیون دلار بوده است، سهم استان البرز از این میزان صادرات را 1.8 تا 2.5 میلیون دلار عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه خاستگاه بسیاری از گل‌ها همچون لاله، سیکلامن و پامچال استان البرز است، اظهار امیدواری کرد با باز شدن مرزهای بین‌المللی و افزایش تولیدات گل و گیاهان زینتی و با توجه به پتانسیل استان البرز، میزان صادرات را افزایش دهیم.

موسوی در پایان با بیان اینکه سال جاری، نخستین سال آغاز فعالیت‌ها پس از تحریم است و تولیدکنندگان باید آمادگی حضور در بازارهای جهانی را داشته باشند، میزان افزایش صادرات در سال جاری را 10 تا 20 درصد پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور، باید بتوانیم سالانه میزان صادرات را افزایش دهیم./

A-950213-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید