Iranian Agriculture News Agency

موج جدید تحریم‌های عربی علیه محصولات ایرانی؛

خودداری امارات از پذیرش میوه و سبزی ایران

در حالی که پس از برجام، شرایط سیاسی ایران با بازارهای بین‌المللی با پارادیم‌های متغیری روبه‌رو شده است، سویه جدید تحریم از سوی کشورهای عربی پس از تیره شدن روابط کشورمان با عربستان متوجه بازارهای صادراتی جنوب خلیج فارس شده است که نیازمند ورود مقامات عالی‌رتبه کشور برای رفع یا جایگزینی آن است.

خودداری امارات از پذیرش میوه و سبزی ایران


عضو اتحادیه صادرکنندگان میوه و سبزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: فتنه عربستان و سویه جدیدی از تحریم‌هایی که از کشورهای جنوب خلیج فارس متوجه صادرکنندگان میوه و سبزی شده، نیازمند تدبیر دولت است و باید هرچه سریع‌تر وزارت امور خارجه برای حل آن ورود پیدا کرده یا برای رفع آن از سوی سایر وزارتخانه‌ها، راه‌حل منطقی جایگزین شود.

صدرالدین نیاورانی افزود: به‌دنبال حوادث منای حج تمتع سال گذشته در عربستان و تیره شدن روابط کشورمان با سعودی‌ها، کشورهای عربی که پیش از این مصرف‌کننده میوه و سبزی ایران بودند، اقدام به مرجوع کردن محموله‌های ایرانی می‌کنند و ماهانه ده‌ها میلیون دلار ضرر و زیان متوجه اقتصاد کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته که کشورهای اروپایی و آمریکا با تحریم‌های سیاسی علیه ایران، کمربندی برای شرایط بازرگانی ایران تنیده بودند، دولت صادرکنندگان را به سوی بازارهای کشورهای عربی هدایت کرد و صادرکنندگان اقدام به سرمایه‌گذاری در کشورهای مذکور با ساختن انبارها و تأسیسات کردند و میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در معرض تهدید قرار گرفته است.

نیاورانی ادامه داد: اکنون محموله‌های میوه و سبزی ایرانی در اسکله‌های کشورهای عربی مرجوع شده و حتی امارات که پیش از این به‌عنوان ترانزیت ایران به کشورهای عربی به‌شمار می‌رفت، به‌علت کاهش تقاضا، ثبت سفارش خود را به‌شدت کاهش داده است.

وی تصریح کرد: امارات متحده عربی کشوری با جمعیت دو میلیون نفری است و به‌عنوان ترانزیت برای صادرات به سایر کشورها به‌شمار می‌رود که اکنون از پذیرش محموله‌های میوه و سبزی ایرانی خودداری می‌کنند.


صادرات میوه و سبزی در پیچ قیمت‌گذاری به روسیه متوقف شد

عضو اتحادیه صادرکنندگان میوه و سبزی یادآور شد: هرچند بازار روسیه به‌عنوان یکی از بازارهای جدید محصولات ایرانی به‌شمار می‌رود، اما بالا بودن قیمت تمام‌شده صادرات به این کشور به‌علت مسافت طولانی باعث شده صادرات به این کشور از صرفه اقتصادی خارج شده و رقابت‌پذیری خود را از دست بددهد.

نیاورانی تأکید کرد: شرایط گمرکی، حمل و نقل و وجود رقبای قدرتمند در بازارهای روسیه امکان شرایط برابر برای حضور مانور صادرکنندگان ایرانی را نمی‌دهد؛ لذا ضروری است برای جبران بازار کشورهای عربی، هرچه سریع‌تر دولت به کمک صادرکنندگان داخلی بیاید.


اروپایی‌ها به‌دنبال بازاری برای فروش محصولات خود هستند

وی اظهار داشت: هرچند هیأت‌های اروپایی طی ماه‌های اخیر پای میز مذاکره با ایران قرار گرفته‌اند، اما نگاهی به ترکیب هیأت همراه اروپایی‌ها نشان می‌دهد که آنها به‌دنبال بازاری برای فروش محصولات خود هستند.

نیاورانی همچنین گفت: صادرکنندگان حاضر در هیأت همراه کشورهای اروپایی نشان می‌دهد هدفی جز افزایش صادرات به ایران ندارند، در حالی که آوازه طعم و کیفیت محصولات ایرانی به‌ویژه میوه و سبزی زبانزد بازارهای بین‌المللی است.

وی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری میوه و سبزی و همچنین خطوط صادراتی نیز گزارش نشده و نشان می‌دهد که هنوز زمینه‌های مساعد برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در حال حاضر وجود ندارد.


قاچاق میوه متوقف نشده است

عضو اتحادیه صادرکنندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد: دو سال گذشته در برنامه صداوسیما تحلیل‌های صورت‌گرفته این اتحادیه اعلام کرد که تا زمانی که انگیزه واردات در داخل کشور وجود داشته باشد، قاچاق به قوت خود باقی است.

نیاورانی ادامه داد: پس از طرح انتزاع، باید برای کنترل بازار نیروهای متخصص و آشنا به بازارهای بین‌المللی و با تدبیر تعرفه‌های شناور نسبت به کنترل واردات و صادرات اقدام می‌کردند که این مهم اتفاق نیفتاد.

وی تصریح کرد: سال‌ها است که ممنوعیت واردات خودروی خارجی در دستور کار سیاست‌های اقتصادی است، اما در کمال ناباوری، ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان خودروی پورشه به‌شمار می‌رود. این تحلیل که در خبرگزاری‌های بین‌المللی منتشر شده است نشان می‌دهد که با داشتن چنین شرایط گمرکی و دروازه‌های باز پنهان، برای کنترل قاچاق تنها باید انگیزه‌های واردات را کاهش داد.

نیاورانی در پایان یادآور شد: سناریوی قاچاق میوه که سال گذشته اقتصاد داخل کشور را به‌شدت متأثر کرد، با تصمیم‌های دستوری متوقف نخواهد شد و باید از طریق رایزنی‌های اقتصادی و تدابیر تعرفه‌ای مرتفع شود./

F-950212-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید