Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

انجام عملیات سبز در جنگل‌های آفت‌زده جوانه‌خوار بلوط آذربایجان غربی

محلول‌پاشی هوایی با باکتری BT به‌عنوان عامل کنترل‌کننده بیولوژیک آفت جوانه‌خوار بلوط در عرصه‌های جنگلی آذربایجان غربی در حال انجام است.

انجام عملیات سبز در جنگل‌های آفت‌زده جوانه‌خوار بلوط آذربایجان غربی


مدیرعامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بر اساس قرارداد منعقده بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و شرکت هواپیمایی خدمات ویژه، محلول‌پاشی هوایی با باکتری BT به‌عنوان عامل کنترل‌کننده بیولوژیک آفت جوانه‌خوار بلوط در عرصه‌های جنگلی کشور توسط هواپیماهای چندمنظوره کشاورزی در حال انجام است.

احمد طمراسی افزود: نخستین منطقه تحت پوشش عملیاتی پاشش هوایی محلول بیولوژیک B.T جنگل‌های بلوط استان آذربایجان غربی است، که طی آن دو فروند هواپیما در منطقه پیرانشهر این استان مستقر شده و در حال حاضر مشغول انجام عملیات هستند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از هواپیماهای چندمنظوره کشاورزی در انجام عملیات هوایی پاشش مواد و محلول‌های بیولوژیک، عرصه‌ای جدید از فعالیت‌های عملیاتی توصیه‌شده سازمان جهانی "فائو" به‌منظور حفظ و تقویت عرصه‌های جنگلی در کشورهای عضو است.

طمراسی ادامه داد: شرکت هواپیمایی خدمات ویژه مفتخر است که یکی از پیش‌قراولان انجام این "عملیات سبز" در اقصی‌نقاط جنگلی کشور باشد.

وی تصریح کرد: یگان هوایی همواره آماده شرکت هواپیمایی خدمات ویژه، با در اختیار داشتن هواپیماهای چندمنظوره و پرسنل عملیاتی متشکل از خلبانان و مهندسان مجرب، بازویی مطمئن در انجام عملیات متنوع هوایی در عرصه‌های گوناگون کشاورزی جنگل‌ها، منابع طبیعی و... کشور است و حتی در صورت نیاز می‌تواند خدمات خود را به کشورهای همسایه نیز ارائه کند.

گفتنی است، آفت پروانه جوانه‌خوار بلوط ( Tortrix viridana L ) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را به‌ویژه در جنگل‌های سردشت و پیرانشهر مورد حمله قرار داده است آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده یا حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

شرایط اقلیمی، مخاطرات زیست محیطی ازجمله ریزگردها، جنگل تراشی و عدم چاره جویی برای درمان این آفت از عواملی است که روزبه‌روز سطح بیستری از این جنگل‌ها را در معرض آسیب این بیماری مهلک قرار می‌دهد.

جنگل‌های منطقه سردشت و پیرانشهر با بیش از 90 هزار هکتار جزو جنگل‌های منطقه زاگرس به‌شمار می‌روند که به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، قابلیت‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زیست‌محیطی دارای اهمیت منحصربه‌فردی هستند.

همچنین لاروهای پروانه‌خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های تازه باز شده بلوط شده و تغذیه خود را شروع می‌کنند و در همین حال لاروهای سن آخر نیز تغذیه خود را با خوردن برگ‌های بازشده، کامل می‌کنند که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می‌کند.

در شهرستان مهاباد بیش از 400 هکتار جنگل وجود دارد که این جنگل‌ها در مناطق بالا دست این شهرستان و در هم‌جوار جنگل‌های سردشت و پیرانشهر قرار دارند./

M-950214-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید