Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام به ایانا خبر داد:

رایزنی با ژاپنی‌ها برای سرمایه‌گذاری در جنگل‌های بلوط ایلام

هیأت ژاپنی واردشده در حال بازدید از کانون رویشی بلوط ایارن به وسعت یک میلیون و 600 هزار هکتار در استان ایلام هستند که در صورت انعقاد قرارداد اجرایی، سرمایه‌گذاری این کشور برای جلوگیری از خشکیدگی بلوط‌زارهای ایلام پس از دریاچه ارومیه آغاز خواهد شد.

رایزنی با ژاپنی‌ها برای سرمایه‌گذاری در جنگل‌های بلوط ایلام

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: آژانس همکاری‌های بین‌المللی جایکا با هدف سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه بنا دارد سرمایه‌گذاری‌هایی در منابع طبیعی و جنگل‌های ایران داشته باشد و هم‌اکنون هیأت اعزامی در حال بازدید از بلوط‌زارهای ایلام هستند.

سیدرضا احمدی افزود: هیأت ژاپنی به‌دنبال برنامه‌ریزی و مشارکت در مدیریت جنگل‌های استان ایلام را دارد و رایزنی با جایکا در دستور کار قرار گرفته و انتظار می‌رود بعد از پایان بازدیدها بتوان وارد گود عملیاتی و قراردادهای اجرایی شد.

حشمت‌الله عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام نیز اظهار داشت: از آنجا که صیانت از جنگل‌ها به‌ویژه بلوط‌زارها به‌عنوان یک فوریت از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، تلاش شد تا با تزریق منابع مالی ملی و کمک‌های داخلی و خارجی، برای نگهداری از این سرمایه ملی اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌های استان ایلام که به‌ویژه قالب بلوط ایرانی دارند، به‌سبب عوامل غیرطبیعی نظیر ریزگرد از کشورهای عربی و سوسک چوب‌خوار و همچنین بیماری‌های ذغالی و لورانتوس دچار بحران جدی شده‌اند که سال گذشته برای نجات جنگل‌های بلوط زاگرس به‌ویژه در منطقه استان ایلام، کارگروه ملی تشکیل شد.

عسگری ادامه داد: خشکسالی‌های متعدد و هجوم ریزگردها باعث خشکیدگی درختان بلوط شده و حتی تشکیل ستاد بحرانی نیز به‌عنوان یکی از راهکارهای قطعی مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، رویشگاه زاگرس با شش میلیون هکتار از عرصه طبیعی به‌علت عوامل غیرطبیعی دچار بحران و بیماری ذغالی شده است که بیش از یک میلیون هکتار آن در وضعیت بحرانی قرار دارد.

استان ایلام که با داشتن یک میلیون و 600 هکتار کانون رویشی بلوط از مراتع بلوط‌زار کشور به‌شمار می‌آید، به‌عنوان پایلوتی برای سرمایه‌گذاری ژاپن پس از سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته این کشور در دریاچه ارومیه محسوب می‌شود./

F-950214-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید