Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب به ایانا خبر داد:

ثبت 3000 برندفرمول کودی تا امروز/ اعلام مشخصات کود به کشاورزان با پیامک شماره ثبت کالا

در حال حاضر تنها نیمی از میزان کود مورد نیاز برآوردشده برای استان‌ها و محصولات در کشور مصرف می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه نیاز کودی کشور در هر سال از سوی این مؤسسه برآورد می‌شود، عوامل تأثیرگذار در این برآورد را سطح زیر کشت، عملکرد مورد نیاز، نتایج تجزیه‌ای خاک و گیاه و وضعیت کمبود عناصر غذایی اعلام کرد.

کامبیز بازرگان گفت: برآورد میزان کود مورد نیاز کشور بر اساس مدل گیاه‌محور که دقیق‌ترین روش مورد استفاده در دنیا است، صورت گرفته و نیاز کودی کشور 4.5 میلیون تن کود برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: آمارها حاکی از آن است که ما در کشور بیش از 2.5 میلیون تن کود مصرف نمی‌کنیم و این خطر بزرگی در تولید غذا در آینده کشور است.

بازرگان ادامه داد: در حال حاضر خاک‌های کشور از عناصر غذایی خالی شده است، هرساله محصول برداشت می‌کنیم، اما کود لازم مورد نیاز را به خاک نمی‌دهیم.

وی تصریح کرد: باید فاصله چشمگیر بین مصرف کود در سطح استان‌ها با میزان برآوردشده بررسی شود که چرا در حال حاضر نصف میزان برآوردشده کود مصرف می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی افزود: این فاصله میان برآورد میزان مصرف، علت‌های متعددی دارد که فرهنگ‌سازی مصرف بهینه کود در کشور به معنی مصرف کود از نوع صحیح، در جای صحیح، به روش صحیح و در زمان صحیح مهم‌ترین دلیل این اختلاف است.

بازرگان یادآور شد: یکی از عواملی که باعث دلسردی کشاورزان در خرید و مصرف کود شده است، کیفیت کودها بوده؛ به‌گونه‌ای در سال‌های گذشته بهره‌برداران کودهایی را خریداری می‌کردند که عاری از عناصر مورد نیاز بود، اما خوشبختانه با ابلاغ آیین‌نامه ثبت مواد کودی در سال گذشته، کیفیت کودها ارتقاء پیدا کرد.

وی از ثبت سه‌هزار برندفرمول کودی در مؤسسه تحقیقات خاک و آب و ارائه شماره ثبتی آنها خبر داد و تأکید کرد: بهره‌برداران نیز باید زمان خرید کود به این شماره ثبت توجه کنند و از عرضه‌کننده کود تقاضای ارائه گواهی و شماره ثبت را داشته باشند.

بازرگان اظهار داشت: بهره‌برداران می‌توانند با ارسال شماره ثبت کود به شماره پیامک 3000646424 مشخصات کود خریداری‌شده را مشاهده کنند و در صورت نامعتبر بودن شماره ثبت نیز از این مسئله اطلاع پیدا کنند. همچنین بهره‌برداران می‌توانند با این روش از اصالت و سلامت کود خریداری‌شده اطمینان حاصل کنند.

وی در پایان با بیان اینکه همچنان برای رسیدن به بهترین کیفیت و کنترل کیفی بهینه در تلاش هستیم، از برنامه‌های آینده مؤسسه تحقیقات خاک و آب به تأمین کود مورد نیاز از منابع داخلی، تأمین کودهای فسفره از خاک‌های فسفاته داخلی، تولید کودهای بیولوژیک داخلی و کاهش واردات آن، شناخت و پایش خاک برای جلوگیری از آلودگی خاک و تأمین امنیت مواد غذایی، افزایش ماده آلی خاک اشاره کرد./

A-950215-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید