Iranian Agriculture News Agency

ایران و کره جنوبی تفاهم نامه همکاری در بخش جنگل امضاء کردند

معاون وزیر جنگلداری کره جنوبی در راس هیاتی پنج نفره وارد سازمان جنگل ها شد و با خداکرم جلالی رییس این سازمان یادداشت تفاهم همکاری های بخش جنگل را امضاء کرد


معاون وزیر جنگلداری کره جنوبی در راس هیاتی پنج نفره وارد سازمان جنگل ها شد و با خداکرم جلالی رییس این سازمان یادداشت تفاهم همکاری های بخش جنگل را امضاء کرد .

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، خداکرم جلالی در این نشست ضمن ابراز خشنودی از سفر هیات کره ای به ایران خاطر نشان ساخت: سفر مزبور نقطه عطفی در توسعه روابط دیپلماتیک بین دو کشور خواهد بود .

وی گفت: اراده سیاسی خوبی در کشور مبنی بر توسعه همکاری در زمینه های مختلف منجمله محیط زیست و منابع طبیعی با کشور کره جنوبی وجود دارد .

رییس سازمان جنگل ها افزود: امروز جهان با سه چالش بزرگ، تغییراقلیم، کمبود آب شیرین و پدیده بیابان زایی مواجه است که برای تعدیل این پدیده ها نیازمند همگرایی و تعاملات جهانی هستیم .

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: ایران با دارا بودن 14 میلیون هکتار جنگل، 85 میلیون هکتار مرتع و 32.5 میلیون هکتار اراضی بیابانی بر روی کمر بند خشک جهان قرار دارد و این شرایط، کار در منابع طبیعی را چند مجهولی و پیچیده ساخته است .

وی استراتژی سازمان جنگل ها در زمینه حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی را به 5 بخش تقسیم کرد و جامع نگری در حوزه های آبخیز، مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی، فرهنگ سازی و مهار عوامل ناپایدار در منابع طبیعی را از مولفه های مهم آن برشمرد .

جلالی به تجربیات جهانی ایران در مقابله با پدیده بیابان زایی اشاره داشت و گفت: تاکنون 7 میلیون هکتار عملیات بیابان زدایی و بیش از 2 میلیون هکتار اقدامات جنگل کاری بیابانی در ایران انجام شده است .

این مقام ارشد منابع طبیعی اظهار داشت: از بدو انقلاب تاکنون جزء در یک دوره خاص، سطح جنگل ها در ایران روند افزایشی داشته ودر این راستا 900هزار هکتار جنگل کاری در 5 رویشگاه جنگلی ایران صورت گرفته است .

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه خاطر نشان ساخت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی موسسه بین المللی « ای پی ای» و بانک جهانی، ایران رتبه شانزدهم دنیا را در زمینه سطح جنگل ها داراست و میزان کاهش جنگل در کشور چیزی حدود یک دهم درصد است در حالی که این میزان تخریب در دیگر کشور ها 3.8 درصد می باشد .

جلالی اظهار امیدواری کرد: این یادداشت تفاهم نامه، زمینه را برای تعاملات بیشتر دو کشور ایران و کره جنوبی در راستای حفظ، توسعه و احیا به همراه داشته باشد .

برنامه های منابع طبیعی کره را با ایران به اشتراک می گذاریم

سپس دکتر شین ون سپ، معاون وزیر جنگل داری کره جنوبی به روابط دیرینه ایران و کره اشاره داشت و گفت: نخستین ارتباط و روابط دیپلماتیک این دو کشور به سال 1962 برمی گردد .

طرف کره ای اظهار داشت: در زمینه همکاری های بخش جنگل، کره تعاملات خوبی را با کشورهای جنوب شرقی آسیا داشته است اما این همکاری با کشورهای آسیای میانه در حال شکل گیری است .

شین ون سپ گفت: ما در زمینه همکاری با ایران دنبال ایجاد یک چارچوب مناسب در بخش جنگل هستیم و اعتقاد داریم که می توانیم در زمینه حفظ و توسعه جنگل ها با ایران ارتباط خوبی داشته باشیم .

معاون وزیر جنگل داری کره جنوبی همچنین خاطر نشان ساخت: موضوع جنگل و مدیریت جنگل ها با استقبال عمومی در کره جنوبی روبروست و برنامه مشارکت مردم و بهره گیری از جوامع محلی می تواند سنگ بنای این کار خوب به حساب آید .

وی یادآور شد: بعد از تهاجم ژاپن به کره و جنگ بین دو کره جنوبی و شمالی، منابع طبیعی به شدت با تخریب مواجه شده است و امروز با تلاش های انجام شده - دولت و مردم- 60 درصد عرصه کشور کره جنوبی دارای پوشش جنگلی است .

«شین» همچنین تصریح کرد: سازمان جنگل داری کره برنامه جامعی برای جوامع محلی و رفاه جامعه درگیر با منابع طبیعی پیش رو دارد و تمایل داریم این برنامه ها را با ایران به اشتراک بگذاریم .

وی اظهار کرد: ایران در زمینه مدیریت جنگل، کشور مقتدر و بزرگی است و تجارب ارزنده در زمینه جنگل داری می تواند برای کشور کره جنوبی سودمند باشد .

معاون وزیر جنگل داری کره جنوبی سر انجام حین امضای یادداشت تفاهم نامه همکاری گفت: امروز تفاهم نامه ای را به امضاء می رسانیم که اعتقاد داریم این یادداشت بابی می شود برای توسعه ارتباط دو ملت !

بر اساس این گزارش؛ جنگل کاری و احیای جنگل، حفاظت و مدیریت جنگل، پیشگیری و مدیریت فرسایش و تخریب سرزمین، پیش بینی، کنترل و پایش حریق جنگل، مدیریت جامع آفات جنگلی، آبخیزداری و کنترل روان آب، جنگل کاری چند منظوره و مدیریت پارک های جنگلی از جمله زمینه های همکاری بین دو کشور ایران و کره جنوبی است که در این یادداشت تفاهم به امضاء نمایندگاه دو طرف رسیده است /.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید