Iranian Agriculture News Agency

سرپرست دفتر شبکه ملی کشاورزی و رسانه‌های ترویجی در گفت‌وگو با ایانا:

کشاورزی به شبکه آموزش می‌رود

25 مرداد سال گذشته، آخرین برنامه مجله کشاورزی از شبکه بازار پخش شد و ادامه آن از صداوسیما در هاله‌ای از ابهام فرو رفت؛ حال به گفته یکی از مسئولان، قرار است این برنامه‌ها از شبکه آموزش در سراسر کشور پخش شود.

کشاورزی به شبکه آموزش می‌رود


سرپرست دفتر شبکه ملی کشاورزی و رسانه‌های ترویجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: طبق هماهنگی‌هایی که با سازمان صداوسیما صورت گرفت، مقرر شد پخش ویژه برنامه‌های کشاورزی از تابستان امسال در شبکه آموزش ادامه پیدا کند.

مهران ابوالحسنی با اشاره به اینکه برنامه‌های شبکه بازار، حدود 10 ماه طول کشید، افزود: بنا به دلایلی، پخش مجله کشاورزی از این شبکه متوقف شد و قرار بود این برنامه در شبکه "شما" دنبال شود، اما این شبکه نیز در روزهای انتهایی سال 94 در راستای چابک‌سازی سازمان صداوسیما با شبکه‌های دیگر ادغام و سهم بخش کشاورزی در رسانه ملی، مسکوت ماند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که طبق ماده 18 قانون افزایش بهره‌وری، مصوب سال 88 مجلس شورای اسلامی، سازمان صداوسیما موظف است در تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی داخلی، چهار روز در هفته دو ساعت از برنامه‌ها را به بخش کشاورزی اختصاص دهد.

به گفته ابوالحسنی، متأسفانه این موضوع اجرایی نشد، زیرا سازمان عقیده دارد که این ماده برخلاف اصل 175 قانون اساسی مبنی بر استقلال سازمان در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است؛ به عبارتی در ماده 18، دستگاه‌های بسیاری مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، محیط زیست و... می‌توانند در برنامه‌سازی دخیل باشند. این در حالی است که سازمان صداوسیما معتقد است طبق قانون، مستقل بوده و دستگاه‌های دیگر باید همکار آن باشند.

وی معتقد است: پخش مجله کشاورزی از شبکه بازار، بازتاب مثبتی بین کشاورزان داشت و تماس‌ها، پیامک‌ها و ارتباط‌های مختلف جامعه هدف با تلویزیون کم‌کم شکل مطلوبی به خود گرفته بود، اما توقف آن، نارضایتی کشاورزان را برانگیخت.

سرپرست دفتر شبکه ملی کشاورزی و رسانه‌های ترویجی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی نظرسنجی درباره برنامه‌های قبلی کشاورزی، تصریح کرد: نظرسنجی در سازمان صداوسیما متولی دارد، اما زیرساخت‌های آن عمدتاً در شهرها مستقر بوده و این امکانات در روستاها کمتر به چشم می‌خورد؛ علاوه بر آن، پروسه زمانی 10 ماهه برای آمارگیری دقیق و شناسایی نقاط ضعف و قوت یک برنامه تلویزیونی، بسیار کوتاه است، بنابراین مدت زمان بیشتری برای این امر لازم بود.

ابوالحسنی با اشاره به نقاط ضعف برنامه مجله کشاورزی، یادآور شد: برای جذابیت بیشتر هر برنامه‌ای، لازم است که امکانات مالی، زمان مناسب و کادر متخصص وجود داشته باشد تا با پیشبرد کارها در ایده‌پردازی و اجرای آنها در جذب مخاطب هماهنگ شوند. مجله کشاورزی، تازه قدم‌های اولیه را می‌پیمود و قرار بود بخش انیمیشن، کلیپ، مسابقه و مستندهای داستانی به آن اضافه شود که توقف پخش، اجازه چنین کاری را نداد.

وی در پایان تأکید کرد: امید می‌رود که در سری جدید برنامه‌های کشاورزی شبکه آموزش، بخش فیلم‌های آموزشی و حضور دوربین در واحدهای تولیدی پررنگ‌تر شده و برنامه از مباحث خشک داخل استودیو، فاصله بگیرد./

V-950218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید