Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام به ایانا خبر داد:

تولید 24 میلیون تن بقایای صنعتی و زراعی در سال/ استفاده از سرشاخه نیشکر در تغذیه دام

برخی از کارشناسان دولتی ازجمله رئیس مؤسسه علوم دامی کشور معتقدند که بسیاری از اصول اولیه در دامداری‌های کشور رعایت نمی‌شود؛ به همین دلیل این کسب‌وکار در حال حاضر توجیه اقتصادی نداشته و بیشتر آنها متضرر شده‌اند؛ در این باره مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی معتقد است اگرچه در بسیاری از دامداری‌ها مدیریت تغذیه و خوراک‌دهی دام مطابق با استانداردها رعایت نمی‌شود، اما این موضوع درباره تمام دامداری‌ها جامعیت ندارد.

تولید 24 میلیون تن بقایای صنعتی و زراعی در سال/ استفاده از سرشاخه نیشکر در تغذیه دام


تورج صارمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به اینکه در تعدادی از واحدهای دامداری نیمه‌صنعتی و سنتی به ‌دلیل محدودیت ظرفیت و جلو‌گیری از افزایش هزینه استفاده از روش‌های مکانیزه و به روز در مدیریت تولید با مشکلاتی روبه‌رو است، گفت: اما در عین حال در دامداری‌های صنعتی کشور مدیریت تغذیه و خوراک دهی دام مطابق با استانداردهای روز دنیا در حال انجام بوده و این دامداران خود را ملزم به استفاده از نتایج تحقیقات کاربردی و به‌روز در واحدهای دامداری خود می‌دانند و در بسیاری از موارد در موضوعات روز دامپروری پیشرو هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 75 درصد از هزینه‌های تولید شیر در دامداری‌های صنعتی مربوط به تغذیه است ؛ بنابراین اعمال روش‌های بهبود مدیریت تغذیه درباره تنظیم جیره متوازن جهت گروه‌های مختلف تولید، تفکیک مستمر گاوها بر اساس میزان تولید و همچنین اعمال روش‌های مناسب و استاندارد در خوراک دهی دام و همچنین به کارگیری روش‌های مناسب و استاندارد در دخیره سازی انواع خوراک و علوفه‌ها می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده و همچنین کاهش ضایعات خوراک ت أ ثیر به سزایی داشته‌ و باعث کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره وری شود .

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی، به‌طور میانگین سالانه ۱۹,۵ میلیون تن بقایای زراعی و ۴ . ۵ میلیون تن بقایای کارخانه‌های صنایع غذایی و صنعتی در کشور تولید می‌شود که به طور مناسب در تغذیه انواع دام مصرف نمی‌شود. با همکاری مؤسسه تحقیقات علوم دامی و مراکز دانشگاهی و معاونت ترویج کشاورزی در صدد هستیم تا با استفاده از نتایج طرح‌های تحقیقاتی ‌و تدوین دستور‌العمل‌های کاربردی امکان استفاده مناسب از این اقلام را در تغذیه دام و طیور فراهم کنیم .

صارمی با بیان اینکه سال گذشته با همکاری محققان مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور حدود شش‌هزار تن بقایای پوست پسته در دامداری‌ها استفاده شد، افزود : پیش‌بینی می‌شود با پیگیری‌های خوب به‌عمل آمده از سوی م ؤ سسه تحقیقات علوم دامی کشور و در یک اقدام مشترک با همکاری بخش خصوصی‌ موضوع امکان استفاده از سر‌شاخه نیشکر را که در حجم گسترده در استان خوزستان تولید و حجم عمده آن به‌دلیل مشکلات برداشت سوزانیده و از بین‌ می‌رود با اعمال روش‌های مناسب فرآوری و در راستای کاهش قیمت تمام شده محصول و همچنین کاهش نیاز به تأمین اقلام مورد نیاز در تغذیه دام استفاده کنیم.

وی ادامه داد : با هدف بهره گیری حداکثری از پتانسیل موجود و در راستای افزایش بهره‌وری در واحد‌های تولیدی‌ استفاده از تمام بقایای زراعی و کار‌خانه‌های صنایع غذایی و صنعتی و همچنین استفاده از خورا‌ک‌های کمتر رایج در تغذیه دام و طیور در دستور کار‌ دفتر بهبود تغذیه و جایگاه معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی‌ قرار گرفته و با همکاری مؤسسه تحقیقات علوم دامی در طول چندین سال گذشته دستور‌العمل‌های کاربردی تهیه و تدوین شده است .

صارمی در پایان تصریح کرد: در سال‌ جاری نیز با توجه به او‌لویت‌ها و پتانسیل‌های مد نظر، دستور‌العمل‌های مورد نیاز در استفاده از خوراک‌های کمتر رایج در تغذیه طیور و همچنین استفاده مناسب و علمی از بقایای کشاورزی و کار‌خانه‌های صنعتی در تغذیه دام تهیه و تدوین خواهد شد./

V-950218-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید