Iranian Agriculture News Agency

دستیابی به شکل جدیدی از انرژی نور به‌عنوان راهکاری برای تأمین مواد غذایی

تمام موجودات زنده برای بقا و ادامه حیات خود نیازمند استفاده از نیتروژن هستند، این بقا و زیستن نیازمند دو فرایند شناخته شده و مؤثر در شکست باندهای قوی نیتروژنی و تبدیل آن به فرمی که قابل استفاده برای انسان، حیوانات و گیاهان است. یکی فرایند طبیعی که در آن باکتری‌ها تثبیت کننده نیتروژن که در کشاورزی انجام می‌دهند و دیگری فرایند هابر-بوش هست که در آن کود نیتروژن تولید می‌شود و این فرایند منجر به انقلابی در کشاورزی شد.

دستیابی به شکل جدیدی از انرژی نور به‌عنوان راهکاری برای تأمین مواد غذایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، جمعی از محققان دانشگاه‌های دنیا به رهبری دانشگاه یوتا موفق به دستیابی به شکل جدیدی از استفاده از انرژی نور شدند. تمام موجودات زنده برای بقا و ادامه حیات خود نیازمند استفاده از نیتروژن هستند، این بقا و زیستن نیازمند دو فرایند شناخته شده و مؤثر در شکست باندهای قوی نیتروژنی و تبدیل آن به فرمی که قابل استفاده برای انسان، حیوانات و گیاهان است. یکی فرایند طبیعی که در آن باکتری‌ها تثبیت‌کننده نیتروژن که در کشاورزی انجام می‌دهند و دیگری فرایند هابر-بوش هست که در آن کود نیتروژن تولید می‌شود و این فرایند منجر به انقلابی در کشاورزی شد.



پروفسور سیفلدت استاد شیمی دانشگاه دانشگاه یوتا بیان داشت که ما در دریایی از نیتروژن زندگی می‌کنیم اما تاکنون بدن قادر به استفاده از آن در به این شکل موجود در هوا نبوده است. بنابراین بدن ما برای پروتئین‌سازی مجبور است از نیتروژن موجود در مواد غذایی استفاده کند. اکنون پروفسور سیفلدت و همکارانش اعلام کرده‌اند که نور می‌تواند به‌عنوان یک محرک، انقلاب دیگری را در کشاورزی پدید آورد در حالی که در قرن حاضر بشر با بحران کاهش مواد غذایی در آینده دنیا، وابستگی به سوخت‌های فسیلی و افزایش دی‌اکسیدکربن روبه‌رو هست.

تیم تحقیقاتی این پروژه از چندین دانشگاه مطرح جهان است. پروفسور سیفلدت به‌عنوان رئیس این تحقیق بیان داشت که انرژی فتوشیمیایی می‌تواند جایگزین آدنوزین‌تری‌فسفات شود. آدنوزین‌تری‌فسفات برای تبدیل نیتروژن از فرم موجود آن در هوا به به فرم آمونیاک استفاده می‌شود.

فرایند هابر-بوش در حال حاضر دو درصد از سوخت‌های فسیلی در دنیا را مصرف می‌کند، بنابراین این فرایند جدید و استفاده از انرژی فتوشیمیایی با استفاده از مواد نانو می‌تواند نقش مؤثری در به دام انداختن انرژی نور خورشید داشته باشد و جایگزین فرایند هابر-بوش شود.

فرایند تولید آمونیاک به روش جدید نخستین مثال از چگونگی استفاده مستقیم از انرژی نور جهت کاهش دی‌نیتروژن است به این معنی که نور طبیعی یا مصنوعی می‌تواند به‌عنوان منبع قدرت منجر به انجام این واکنش شود.

این فرایند نه‌تنها در تولید نیتروژن جهت فراهم کردن مواد غذایی تأثیر دارد، بلکه منجر به توسعه تکنولوژی‌های جدیدی جهت استفاده از سوخت‌های پاک و سازگار با محیط زیست خواهد بود./

L-950218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید